arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۶۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۸ - ۰۳ آذر ۱۳۹۹
در گفتگو با «انتخاب»؛

نظری، نماینده اصولگرا: مجلس انقلابی مراقب است که برجام، روابط با چین، هند و روسیه را تحت تاثیر قرار ندهد / به دولت اجازه مذاکره با آمریکا نمی دهیم

بحث برجام یا مذاکره با آمریکا را باید اینچنین مورد بررسی قرار بدهیم که برجام یک فرآیند بین‌المللی بود که البته یک مسیر ظالمانه‌ای را علیه ایران طی کرد. برجام به هر ترتیب به عنوان یک توافق بین المللی امروز در عرصه جهانی یک جایگاه خاص خودش را دارد. منتها برخی از اعضای برجام همچون آمریکا از این توافق‌نامه خارج شدند و برخی دیگر مانند اروپاییان اگرچه ظاهرا در برجام ماندند ولی به تعهدات خودشان عمل نکردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک نماینده مجلس، گفت: مجلس مراقب است که در موضوع برجام، روابط ایران با چین، هند و روسیه تحت تاثیر قرار نگیرد. امروز در برجام باب جدیدی برای مذاکره درباره موضوعات تازه مطرح نیست و راه جدیدی باز نیست. اینکه گفته می‌شد شاید الحاقیه جدیدی را غرب بخواهد به برجام اضافه کند، اصلا قابل قبول نیست. من اعتقاد دارم که قصه برجام تمام شده و صرفا جنبه پیگیری مطالبات ایران و تعهدات غرب دارد.

علیرضا نظری در گفت‌وگو با «انتخاب» و با اشاره به استدلال اخیر روزنامه کیهان مبنی بر اینکه مذاکره با آمریکا ممکن است باعث ناراحتی چین، هند و روسیه شود، گفت: بحث برجام یا مذاکره با آمریکا را باید اینچنین مورد بررسی قرار بدهیم که برجام یک فرآیند بین‌المللی بود که البته یک مسیر ظالمانه‌ای را علیه ایران طی کرد. برجام به هر ترتیب به عنوان یک توافق بین المللی امروز در عرصه جهانی یک جایگاه خاص خودش را دارد. منتها برخی از اعضای برجام همچون آمریکا از این توافق‌نامه خارج شدند و برخی دیگر مانند اروپاییان اگرچه ظاهرا در برجام ماندند ولی به تعهدات خودشان عمل نکردند.

نماینده خمین در مجلس با بیان اینکه ایران تنها عضو برجام بود که به تمامی تعهدات خودش عمل کرد، گفت: نمایندگان شورای حکام نیز بعد از بررسی‌هایی که انجام دادند، اعلام کردند که ایران حتی در برخی موارد بیشتر از تعهدات خودش را عملیاتی کرده است و این در حالی است که در طرف مقابل آمریکا از برجام خارج شده و اروپاییان هم به تعهدات خودشان عمل نمی‌کنند. برجام یک توافق امضا شده است و رفتار طرف‌های مقابل ایران اصلا قابل پذیرش نیست.

وی با تاکید بر اینکه مجلس به دولت اجازه مذاکره با آمریکا و مذاکره درباره تغییرات در برجام را نخواهد داد، تصریح کرد: مجلس انقلابی اجازه نخواهد داد که دولت با کسانی که به امضای خودشان و تعهداتشان در قرارداد بین‌المللی برجام عمل نکردند، مذاکره کند. اینکه حالا آمریکا یا اروپا بخواهد برای منافع جدید خودشان و با تغییراتی به میل خودشان و با شروط جدید بحث بازگشت و اجرای برجام را مطرح کنند، برای مجلس قابل پذیرش نیست.

نظری با بیان اینکه دولت نمی‌تواند در مقوله برجام خودسرانه عمل کند، گفت: دولت این امکان را نخواهد داشت که دوباره درباره برجام با شروط جدید صحبت و مذاکره کند و بر همین اساس هم چنین زمینه‌ای وجود ندارد که دولت بخواهد روابط خودش را با روسیه یا چین و هند تغییر داده و یا کمرنگ کند یا به آن ضربه بزند. برجام صرفا در اجرای تعهدات عقب‌مانده و جبران خسارات ناشی از عدم تعهد غرب نسبت به آن معنا دارد و در چنین شرایطی به نظر نمی‌رسد که برجام بتواند روابط ایران با چین، روسیه یا هند را تحت تاثیر قرار بدهد.

نماینده خمین در مجلس ادامه داد: چراکه هم مفاد برجام مشخص است و هم روابط ایران با چین و روسیه و هند چارچوب مشخص خودش را دارد. دولت هم نمی‌تواند خودسرانه این چارچوب‌ها را تغییر داده و به جای ارتباط با کشورهایی مانند چین، روسیه و هند به سراغ غرب و برجام برود. به نظر من الان برجام فقط در همان سطح اجرای تعهدات عقب مانده معنا دارد.

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه مجلس مراقب است که در موضوع برجام، روابط ایران با چین، هند و روسیه تحت تاثیر قرار نگیرد، تصریح کرد: امروز در برجام باب جدیدی برای مذاکره درباره موضوعات تازه مطرح نیست و راه جدیدی باز نیست. اینکه گفته می‌شد شاید الحاقیه جدیدی را غرب بخواهد به برجام اضافه کند، اصلا قابل قبول نیست. من اعتقاد دارم که قصه برجام تمام شده و صرفا جنبه پیگیری مطالبات ایران و تعهدات غرب دارد.

نظرات بینندگان