arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۶۳۱۵
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۱ - ۰۴ آذر ۱۳۹۹
الخلیج آنلاین:

بمب افکن‌های «B-52» و باز هم زمزمه اقدام نظامی در آخرین روزهای ریاست جمهوری ترامپ؛ چرا ایران اطمینان دارد که جنگی رخ نخواهد داد؟

در شرایطی که موعد خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید نزدیک می‌شود، تهدیدات ایالات متحده در مورد حمله نظامی به ایران نیز شدت می‌یابد، این در حالی است که تهران با آرامش رفتار می‌کند تا مانع از آن شود که واشنگتن توجیهی برای حمله نظامی بیابد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کامل جمیل در الخلیج انلاین نوشت: در شرایطی که موعد خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید نزدیک می‌شود، تهدیدات ایالات متحده در مورد حمله نظامی به ایران نیز شدت می‌یابد، این در حالی است که تهران با آرامش رفتار می‌کند تا مانع از آن شود که واشنگتن توجیهی برای حمله نظامی بیابد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: بنابرا اعلام شبکه فاکس نیوز، استقرار بمب افکن‌های B-۵۲ در خاورمیانه، پیامی را از سوی آمریکا برای ایران دربردارد.

این اقدام چند روز پس از گزارش‌های رسانه‌ها در مورد درخواست دونالد ترامپ از مشاوران ارشد امنیت ملی اش برای اجرای گزینه‌های حمله به ایران، صورت گرفت.

در همین چارچوب، دکتر لقاء مکی، تحلیلگر مسائل سیاسی می‌گوید ورود بی ۵۲ به منطقه، از جهت استراتژیک، شاخصی است برای تحول نظامی و عملیات نظامی احتمالی، برای تحقق اهداف بازدارندگی استراتژیک و عملیات بزرگ.

مکی در گفتگو با الخلیج انلاین گفت: بی ۵۲ پیش از این در منطقه بود و هیچ فعالیتی نکرد و بدون آنکه در عملیات نظامی مورد استفاده قرار گیرد، به ایالات متحده بازگشت. این بمب افکن نمی‌تواند به تنهایی جنگی به راه اندازد، بلکه اگر ترامپ به دنبال کشودن جبهه جنگ با ایران است، باید پایگاه‌های آمریکایی نیز در حالت آماده باش کلی قرار گیرند.

مکی که از پژوهشگران برجسته مرکز مطالعات الجزیره است، معتقد است همان دلایلی که باعث شده است ترامپ از هدف گرفتن پایگاه هسته‌ای ایرانی خودداری کند، هنوز پابرجاست و وی برای بمباران هر هدفی در داخل ایران اقدامی نمی‌کند، به این دلیل که تهران با قدرت به این حمله پاسخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: استفاده آمریکا از ظرفیت‌های نظامی اش علیه ایران، مستلزم امادگی‌های بسیاری است که از اعزام بمب افکن‌های بی ۵۲ فراتر بوده و نیازمند استقرار ناو‌های هواپیما بر در خلیج فارس یا دریای مدیترانه است، به اضافه آنکه پایگاه‌های واشنگتن در خلیج فارس و عراق و چه بسا در انجرلیک ترکیه نیز باید در حالت آماده باش به سر ببرند. بر این اساس، با توجه به اینکه شرایط مذکور فراهم نیست، نمی‌توان انتظار داشت که آمریکا مهیای جنگ شود. بنابراین، می‌توان اقدام اخیر آمریکا در مورد استقرار بمب افکن‌ها را تلاشی برای تحریک ایران و سوق دادن آن به سمت حمله به اهداف و پایگاه‌های آمریکایی در خلیج فارس دانست.

به عقیده مکی، نشانه های نظامی در میدان، حتی در صورت خواست ترامپ هم حاکی از وجود ضربه آمریکا به ایران نیست، چرا که موسسه نظامی در ایالات متحده در تعامل با چنین دستوراتی از سوی رئیس جمهور، بسیار حرفه‌ای تصمیم گیری و عمل می‌کند.

این کارشناس مسائل سیاسی معتقد است که احتمال حمله آمریکا ضعیف است، اما برخی حوادث به شکلی خارج از ساختار‌های منطقی و دور از کنترل صورت می‌گیرد و بعضی دیگر می‌تواند نتیجه اشتباه انسانی یا تصمیمات نادرست باشد.

در صورت وقوع چنین مقابله ای، منطقه وارد حالتی از برخورد، خشونت و درگیری‌های خطرناک و شعله وری می‌شود، علاوه بر اینکه در طول سال‌های گذشته منطقه خاورمیانه به مرحله نزدیک به انفجار رسیده است.

به گفته مکی، منطقه خاورمیانه شاهد عملیات تغییر استراتژیکی است که به برنامه‌های متناقض بین طرف‌های مختلف یعنی ایران، ترکیه، سوریه، عراق و ... مربوط می‌شود. علاوه بر اینکه کاهش تعداد نیرو‌های آمریکایی، عادی سازی با اسرائیل، رفتن ترامپ و تمایل او به اجرایی کردن افکارش در دو ماه باقی مانده نیز بر شرایط منطقه تاثیر میگذارد.

تحلیلگر سیاسی عراق معتقد است که در صورت وقوع جنگ، منطقه آتشی را به خود خواهد دید که به راحتی خاموش نمی‌شود، چرا که ایران هم به تعدادی از دولت‌های خلیج فارس پاسخ می‌دهد و هم پیمانان تهران در عراق، سوریه، یمن و لبنان، دست به عملیات انتقامی سختی علیه اسرائیل، عربستان و نیرو‌های آمریکایی در عراق و خلیج، می‌زنند.

تحریم‌های اقتصادی

در خصوص تحریم‌های اخیر ترامپ علیه ایران، مکی تاکید میکند که این تحریم‌ها امتداد سیاست فشار حداکثری است، نه زمینه‌ای برای جنگ و نه تحریکی برای ایران. این تحلیلگر عراقی تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران را نمادین و غیر موثر توصیف می‌کند، از این جهت که زمان کمی برای ترامپ باقی مانده است.

وی بر این عقیده است که هدف ترامپ از این سیاست، قرار دادن دولت آینده بایدن در سیاست دشمنی با ایران است، افزون بر اینکه ترامپ قصد دارد خود را در برابر طرفدارانش یک رئیس جمهور قدرتمند علیه دشمنان ایالات متحده جلوه دهد.

در صورتی که بایدن بخواهد وارد مذاکرات با ایران و توافق هسته‌ای شود، نیازمند برطرف کردن تحریم‌ها علیه تهران است، که البته با توجه به گستردگی آن، کار ساده‌ای نیست.

به نظر می‌رسد ترامپ قصد دارد بایدن را در چهار سال ریاست جمهوری اش تحت فشار و در معرض انتقاد قرار دهد، چرا که به دنبال برنامه ریزی برای ماندن در میدان رسانه‌ها و بازگشت به کاخ سفید در سال ۲۰۲۴ است، بویژه در صورتی که رئیس جمهور منتخب نتواند مردم آمریکا را در مورد دلایل رفع تحریم‌های ایران، قانع کند.

موضع ایران

موضع ایران و شبه نظامیان وابسته به آن در منطقه، نسبت به دولت ترامپ، بر کسی پوشیده نیست، همانطور که ایران از پیروزی بایدن خوشحال شده و امیدوار است وی به توافق هسته‌ای بازگشته و تحریم‌ها علیه تهران را متوقف کند.

به نظر می‌رسد تهران منتظر پایان دوره ریاست ترامپ است و تا آن زمان، تلاش می‌کند با آرامش رفتار کرده و شبه نظامیان تحت حاکمیت خود در منطقه را کنترل کند.

مترجم: مریم نصرالهی

نظرات بینندگان