arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۶۳۷۶
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۶ - ۰۴ آذر ۱۳۹۹

علی‌اف: کسانی که مساجدمان را به طویله تبدیل کردند٬نگران معابد مسیحی هستند

رئیس‌ جمهوری آذربایجان با تاکید بر اینکه همه آثار تاریخی کشور محافظت می‌شوند٬ تصریح کرد عجیب است کسانی که مساجدمان را به طویله تبدیل کرده‌اند٬‌ نگران معابد مسیحی هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس‌ جمهوری آذربایجان با تاکید بر اینکه همه آثار تاریخی کشور محافظت می‌شوند٬ تصریح کرد عجیب است کسانی که مساجدمان را به طویله تبدیل کرده‌اند٬‌ نگران معابد مسیحی هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزرای آناتولی، الهام علی‌اف٬،رئیس‌ جمهوری آذربایجان در بازدید از آغدام و مسجد این شهر که تنها ساختمان باقی مانده است،‌ با اشاره به اینکه برخی کشورهای غربی نگران معابد مسیحی در مناطق آزاد شده هستند، گفت: چگونه کسانی که مساجد را می‌بندند از ما انتقاد می کنند؟ آیا کسانی که سر خوک را داخل مساجد می‌اندازند، حق درس دادن به ما و ابراز نگرانی را دارند؟ ما باید نگران باشیم. همه آثار تاریخی کشور توسط دولت محافظت می‌شود.

وی که به همراه همسرش مهربان٬ از این مسجد بازدید می‌کرد، قرآنی که از مکه آورده بود را به خادم مسجد اهدا کرد.

علی‌اف در سخنانی با اشاره به اینکه مشاهده این حجم از تخریب در شهر و خرابه‌های باقیمانده بسیار ناراحت کننده است، افزود: چند سال پیش نزدیک این منطقه بودم و با استفاده از دوربین به آغدام نگاه می‌کردم. بیان احساساتم از تماشای این شهر غیرقابل وصف است.

وی تصریح کرد: خوشحالم که 4 بار به مکه مشرف شده‌ام. یک بار همراه پدر فقیدم و 3 بار نیز به عنوان رئیس جمهور. اولین دعای من آزادسازی سرزمینهایمان از اشغال بود. از خداوند خواستم تا به من نیرو دهد تا سرزمینهایمان را از سیطره اشغالگران آزاد کنیم. امروز در مقابل مسجدی که توسط وندالها ویران شده، می‌دانم که مرد خوشبختی هستم. خدا را شاکرم که دعاهایم را مستجاب کرد و این قدرت را به من داد.

علی‌اف با بیان اینکه کشورها و رهبران زیادی در جریان آزادسازی شهرهای اشغالی آذربایجان حمایت مادی و معنوی کرده‌اند، اعلام کرد که ترکیه و رئیس جمهور رجب طیب اردوغان در صدر آنها بوده‌اند.

وی با بیان اینکه برخی از کشورهای غربی در گفتگوهای دوجانبه و بیانیه‌های رسمی درباره وضعیت معابد مسیحی ابراز نگرانی می‌کنند، گفت: لازم نیست کسی در این مورد نگران باشد. به ویژه رهبران غربی که به اسلام‌هراسی دامن می‌زنند. آنها توهین به ارزشهای مقدس اسلامی را نادیده گرفته و حتی توهین‌کنندگان را تطهیر می‌کنند. آنها حق صحبت کردن در این باره را ندارند. البته همه معابد موجود در آذربایجان گنجینه تاریخی ما هستند.

رئیس جمهور آذربایجان تصریح کرد: کسانی که مساجد را تعطیل می‌کنند از ما انتقاد می کنند؟ کسانی که سر خوک را داخل مساجد می‌اندازند به ما درس داده و ابراز نگرانی می‌کنند؟ در جریان اشغال ارمنستان، بسیاری از مساجد متعلق به آذربایجان تخریب و از برخی از آنها به عنوان اصطبل خوک استفاده می‌شده است.

علی‌اف تاکید کرد: چطور است که این کشورهای غربی توهین به مساجد و معابد مسلمانان را عادی اما در مورد معابد مسیحی حساس هستد. بهتر است آنان در این مورد دخالت نکرده و به مشکلات کشور خود بپردازند. هیچ کس نباید در کار ما دخالت کند. ما علی رغم تخریبات و تحریکات این کشورها به بهای خونمان به سرزمینمان بازگشتیم.

نظرات بینندگان