arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۶۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۸ - ۰۶ آذر ۱۳۹۹

متخصص زنان و زایمان: مداخله در زمان تولد، خطر مرگ نوزاد را افزایش می‌دهد

یک متخصص زنان و زایمان گفت: افزایش زمان بستری نوزاد در بخش مراقبت‌های ویژه موجب افزایش خطر عفونت‌های بعد تولد و حتی افزایش خطر مرگ نوزاد می‌شود. دکتر فریده اخلاقی ضمن اشاره به تقاضاهایی که از سمت برخی از خانواده‌ها برای به دنیا آوردن فرزندانشان در تاریخ ۹۹/۹/۹ وجود دارد، به تشریح عواقب زایمان زودهنگام پرداخت و بیان کرد: نوزادانی که زودهنگام متولد می‌شوند، ممکن است دچار عواقبی مانند نارسی ریه، عدم تکامل مغز و سایر ارگان‌ها شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

متخصص زنان و زایمان: مداخله در زمان تولد، خطر مرگ نوزاد را افزایش می‌دهدیک متخصص زنان و زایمان گفت: افزایش زمان بستری نوزاد در بخش مراقبت‌های ویژه موجب افزایش خطر عفونت‌های بعد تولد و حتی افزایش خطر مرگ نوزاد می‌شود.

دکتر فریده اخلاقی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به تقاضاهایی که از سمت برخی از خانواده‌ها برای به دنیا آوردن فرزندانشان در تاریخ ۹۹/۹/۹ وجود دارد، به تشریح عواقب زایمان زودهنگام پرداخت و بیان کرد: نوزادانی که زودهنگام متولد می‌شوند، ممکن است دچار عواقبی مانند نارسی ریه، عدم تکامل مغز و سایر ارگان‌ها شوند. همچنین زایمان یا سزارین زودهنگام ممکن است باعث ایجاد عفونت‌هایی برای مادر شود تا جایی که شاید حتی پزشک مجبور شود رحم مادر را خارج‌ کند.

وی افزود: مواقعی هست که ما به دلیل نجات جان نوزاد یا مادر، مجبور به مداخله در زمان زایمان و انجام زایمان زودهنگام هستیم اما اینکه بعضی از خانواده‌ها به دلیل اینکه می‌خواهند نوزادشان در تاریخی خاص به دنیا بیاید، از پزشک درخواست انجام زایمان زودهنگام می‌کنند، اصلا توجیه‌پذیر نیست. تاریخ تولد، عددی است که در شناسنامه نوشته می‌شود و تمام می‌شود اما مداخله در زمان زایمان دارای عوارض مادری و جنینی بسیاری است و با این کار ما با دست خود برای مادر و جنین مشکل ایجاد می‌کنیم.

این پزشک متخصص زنان با تاکید بر اینکه زایمان حتما باید در تاریخ خود انجام گیرد، اظهار کرد: زایمان باید هنگامی صورت گیرد که مغز و سایر ارگان‌های جنین به تکامل رسیده باشد. وزن جنین وزنی ایده‌آل باشد و مهم‌تر از همه ریه جنین باید رسیده و برای تنفس در محیط خارج از رحم مادر آماده باشد اما مداخله در این امر باعث می‌شود ریه نوزاد نارس باشد و نوزاد نیاز به نگهداری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان پیدا کند. در آن جا مصرف دارو برایش تجویز می‌شود و زمان بستری نوزاد در بیمارستان افزایش می‌یابد که همین افزایش زمان بستری، موجب افزایش خطر عفونت‌های بعد تولد و حتی افزایش خطر مرگ نوزاد می‌شود.

اخلاقی ضمن توصیه به مادران برای عدم توجه به تبلیغات و وسوسه‌هایی که این روزها برای انجام زایمان زود هنگام در تاریخ‌های خاص وجود دارد، اضافه کرد: شیرینی تاریخ تولد، متفاوت بودن آن برای افراد گوناگون است و اینکه همه در یک تاریخ معین زایمان کنند، اصلا موضوع جالبی نیست. اگر مادری به دلیل اینکه می‌خواهد نوزادش در تاریخی معین به دنیا بیاید، تصمیم به مداخله در زمان زایمان یا سزارینش دارد، این را بداند که تصمیمی بسیار نادرست گرفته و کاری نکند که بعدا خودش و خانواده‌اش دچار پشیمانی شوند و به سلامت خود و نوزادش آسیب برسد.

شلوغ شدن زایشگاه‌ها خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد

وی تاکید کرد: مخصوصا در این دوران که ما درگیر شیوع کرونا هستیم، هر نوع بستری زودهنگام و تماس با دیگران و یا شلوغ شدن بیمارستان‌ها و زایشگاه‌ها به دلیل افزایش تعداد مادرانی که می‌خواهند در آن روز زایمان کنند، خطر ابتلا به ویروس کرونا را نیز افزایش می‌دهد.

این متخصص زنان با بیان اینکه امسال تقاضا برای زایمان در روز ۹۹/۹/۹ نسبت به تاریخهای مشابه در سال‌های قبل کمی افزایش یافته، عنوان کرد: من به عنوان یک پزشک زیر بار این تقاضاها از سمت مادران نمی‌روم و همیشه مادرانی را که به من مراجعه کرده‌اند را توجیه کرده‌ام که چنین کار نادرستی را انجام ندهند. من در یک بیمارستان دانشگاهی مشغول به کار هستم و بیمارستان‌های دانشگاهی بر اساس مستندات علمی تصمیم‌گیری می‌کنند که ممکن است در بعضی از بیمارستان‌های خصوصی این اتفاقات اشتباه رخ دهد.

اخلاقی ورود رسانه‌ها به این موضوع و آگاهی‌بخشی‌های صورت گرفته در خصوص توجیه مادران در این رابطه را موثر دانست و افزود: این آگاهی‌بخشی‌ها باعث شده مادران در این خصوص تصمیمات درست‌تری بگیرند. از طرفی پزشکان نیز نباید زیر بار همچین مسائلی بروند. یک پزشک موظف است کار خود را طبق مستندات علمی انجام دهد و به مسائلی که به صورت عامیانه بین مردم رایج شده‌اند و ممکن است باعث ایجاد عارضه برای مادر و نوزاد شود، توجهی نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: تصمیمات اینچنینی که متاسفانه گاهی از طرف برخی از مادران گرفته می‌شود، ناشی از شایعات، باورهای غلط و اهمیت دادن به مسائل بی‌ارزش است. تاریخ زایمان یا سزارین هر فردی، بر اساس شرایط حاملگی و فیزیولوژیکی او تعیین می‌شود و مداخلات نادرست در تاریخ زایمان، برای نوزادان و خانواده‌های آنان مضرات زیادی به همراه دارد. بسیاری از بیماری‌ها ممکن است در نوزادانی که زود هنگام متولد شده‌اند، شیوع بیشتری داشته باشد. حتی ممکن است این نوزادان در دوران کودکی، نوجوانی و حتی بزرگسالی خود دچار عوارضی شوند که شاید اگر به وقت خود متولد می‌شدند، هرگز دچار این عوارض نمی‌شدند.

این متخصص زنان تصریح کرد: در این خصوص از معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و همچنین از وزارت بهداشت نامه‌ای صادر شده مبنی بر اینکه اگر بیمارستانی تخلف کند و در روز ۹۹/۹/۹ مادرانی که موقع زایمانشان نبوده را بستری کند و عمل زایمان یا سزارین آنان را انجام دهد، حتما با آن بیمارستان و عوامل انجام این عمل‌ها برخورد قانونی خواهد شد.

اخلاقی با بیان اینکه اکثر متخصصین زنان، صرفا با توجه به مسائل و مستندات علمی زایمان مادران باردار را انجام می‌دهند، اظهار کرد: اما گاهی اوقات ممکن است خانواده‌ها بیش از حد به پزشک فشار بیاورند و پزشک نیز به دلیل احساساتی شدن، با این تصمیم نادرست خانواده‌ها همسو شود و اقدام به انجام زایمان زودهنگام برای مادران کنند. من به این پزشکان توصیه می‌کنم هرگز چنین کاری نکنند چراکه علاوه بر اینکه این مداخلات نابه‌جا در زمان زایمان می‌تواند برای مادر و نوزاد خطرآفرین باشد، از نظر قانونی هم اگر اثبات شود بستری و زایمان زودهنگام مادر به دلایل واهی مانند تقاضا برای زایمان در یک تاریخ خاص صورت گرفته، برای خود پزشک نیز تبعات قانونی در پی خواهد داشت و اعتبار او زیر سوال می‌رود.

نظرات بینندگان