سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ | Tuesday, 19 January 2021
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ | Tuesday, 19 January 2021
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو / حذف درصد تخفیف از فروشگاه‌های زنجیره‌ای

ویدیو / حذف درصد تخفیف از فروشگاه‌های زنجیره‌ای

ویدیو /  پرتاب موشک به‌ فضا از روی بال هواپیمای مسافربری

ویدیو / پرتاب موشک به‌ فضا از روی بال هواپیمای مسافربری

ویدیو / اظهارات سه ماه پیش رئیس‌کل بانک مرکزی، وقتی دلار ۳۲ هزار تومان بود

ویدیو / اظهارات سه ماه پیش رئیس‌کل بانک مرکزی، وقتی دلار ۳۲ هزار تومان بود

تماشا کنید: پایان تنش؟ / خطر درگیری میان آمریکا و ایران پس از یک تنش دوماهه رفع شد؟

تماشا کنید: پایان تنش؟ / خطر درگیری میان آمریکا و ایران پس از یک تنش دوماهه رفع شد؟

ویدیو / رقیب چینی «تسلا» چیست؟ + زیرنویس فارسی

ویدیو / رقیب چینی «تسلا» چیست؟ + زیرنویس فارسی

ویدیو / در درون دنیای فناوری‌های جاسوسی + زیرنویس فارسی

ویدیو / در درون دنیای فناوری‌های جاسوسی + زیرنویس فارسی

کد خبر: ۵۸۶۷۸۳
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۰۸ - ۰۷ آذر ۱۳۹۹
سیاست >> سیاست داخلی
پ

ناقدان دکتر فیرحی؛ از صداوسیما و استاندارد دوگانه اش تا پیوند زنندگان اندیشه دکتر فیرحی به عمل دولت روحانی

سیدصادق حقیقت: درگذشت اسفناک و نابهنگام حجه الاسلام و المسلمین داود فیرحی نه تنها جامعه حوزوی و دانشگاهی را در بهت و حیرت فرو برد، بلکه به شکلی تمامی اقشار جامعه را متأثر کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سیدصادق حقیقت: درگذشت اسفناک و نابهنگام حجه الاسلام و المسلمین داود فیرحی نه تنها جامعه حوزوی و دانشگاهی را در بهت و حیرت فرو برد، بلکه به شکلی تمامی اقشار جامعه را متأثر کرد.

در بین قربانیان کرونا، اساتید بزرگی وجود داشته اند، اما تجلیلی که از این عالم بزرگوار حوزوی- دانشگاهی صورت گرفت، بی نظیر بود. علت این مسئله را در چند نکته می توان جستجو کرد: پیشتاز بودن در حوزه اندیشه سیاسی اسلام، مباحث عمیق در حوزه فقه سیاسی، آثار متعدد و نوآورانه، اخلاق فروتنانه و جذاب، و فعالیت در سطح توده های مردم.

علاوه بر فعالیت دانشگاهی و حوزوی. نقدهای متون ایشان را، طبق یک تقسیم بندی، می توان به سه گروه درون گفتمانی، برون گفتمانی، و پادگفتمانی تقسیم کرد:

داود یکی از دوستان نزدیک بنده بود و هر دو در درون گفتمان نواندیشی دینی قرار داریم. با توجه به بیماری زمینه ای که داشتم، درگذشت او مرا تا حدی متأثر کرد که نتوانستم در هیچ یک از مراسم او شرکت کنم. علاوه بر قرابت روحی، از نظر پروژه فکری نیز بسیار به هم نزدیک بوده و هستیم.

هر دو، برخلاف روشنفکران دینی و غیردینی و برخلاف رویکرد سنتی رادیکال و غیررادیکال، خواهان قرائتی مردم سالار، حقوق بشری و عدالت محور از درون دین هستیم.

به همین سبب است که همواره تأکید دارم که مرز مشخصی بین نواندیشان دینی و روشنفکران دینی وجود دارد. دوستی عمیق و نزدیک بودن پروژه فکری، اما، باعث نمی شد که به نقد علمی یکدیگر نپردازیم. عجیب آن بود که فوت ایشان دقیقاً با انتشار کتاب «بررسی و نقد متون سیاسی» (نشر کویر) از سوی بنده مصادف شد که سه فصل اول آن به نقد سه کتاب ارزشمند وی اختصاص دارد! ما نشان دادیم که نزدیکی روحی و فکری می تواند با نقد علمی و بی طرفانه جمع شود.

یکی دیگر از ناقدان اخیر دکتر فیرحی، که خارج گفتمان نواندیشی دینی قرار دارد، جناب استاد سیدجواد طباطبایی است. اختلاف نظر این دو بر سر چند مسئله، از جمله نظریه ایرانشهری، شکل گرفت. داود که خود دانشجوی استاد فرهیخته خویش دکتر طباطبایی بود، نشان داد که می توان در طول زمان رشد کرد، به مقام استاد تمامی رسید، و با استاد خود وارد مباحث علمی شد.

گروه سومی که به نقد دکتر فیرحی پرداختند را می توان «اسلام گرایان رادیکال» نامید. حجه الاسلام لیالی در این خصوص می گوید: «ایشان می خواهد فقه و گزاره های فقهی را با گزاره های لیبرالی و لیبرال دموکراسی غربی تطبیق دهد و تفسیر کند که نتیجه آن لیبرالیزه کردن فقه اسلامی است با خوانشی که از میرزای نائینی می گیرد.

یکی از پروژه هایی که فیرحی و تیم وی در حال انجام آن بوده و هستند، پروژه تأویل و تفسیر هرمنوتیک از فقه و فقه سیاسی اسلام و به عبارت دیگر خوانشی از دین که از دل آن دموکراسی متولد شود و این در تخصص آقای فیرحی است».

حجه الاسلام نعیمیان نیز معتقد است: «ایشان به دنبال بازخوانی دین با نگاه تجدد بود و برای بازخوانی حکومت و ایجاد دموکراسی از چند روایت نیز برای تأیید استفاده می کرد.

رویکرد ایشان ضابطه مند، غیرگزینشی و بدون پیشداوری نبود. احراز صداقت در ایشان نکردم». به اعتقاد حجه الاسلام روانبخش، «کتب ايشان نشان مي دهد که وي راه برون رفت از سنت به مدرنيته را سکولاريزم ملايم مي داند.

او در طرح مباحث آکادمیک و حوزوی خود، در دو دهه گذشته، در جهت حساسیت زدائی نسبت به گذر از دین و حاکمیت دینی، به مدرنیته و نظام سیاسی سکولار، پلی موسوم به اسلام رحمانی می ساخت که با هیچ یک از مبانی اسلام ستیز و ضدبشری مکاتب غربی، نه تنها تعارضی نداشت بلکه مؤید آن نیز بود.

يکي از مباحثي که براي دوستان وزارت خارجه بيان مي کرد، شاخص هاي «اسلام اروپايي» بود؛ پديده جديدي که شايد ابتدا در ادبيات آقاي هابرماس فرانسوي مطرح شد».

حجه الاسلام دکتر نوروزی نقد خود را با طرح یک سه گانه مطرح می کند: «از نظریه اسلام غیر انقلابی دو نوع اسلام متولد می شود اسلام متحجر و اسلام سکولار، که فیرحی در قالب اسلام سکولار می گنجد.

این نکته که برخی تفکر فیرحی را استمرار تفکر مرحوم نائینی و مرحوم طالقانی می دانند به هیچ وجه درست نیست و مرحوم نائینی و شیخ فضل الله نوری از موضع فقه اجتهادی به مواجهه با مدرنیته برخاستند.

این انتقاد به رسانه ملی و سایر رسانه ها وارد است که چرا وقتی افرادی مانند مرحوم حسینیان با آن سابقه علمی از دنیا می روند به ابعاد شخصیتی و آثار آنها توجهی نمی کنند، اما در کوتاه ترین زمان ممکن برنامه ای در مورد آقای فیرحی روی آنتن شبکه 4 می رود»!

حجه الاسلام حسن غفاری فرد نیز اندیشه سیاسی دکتر فیرحی را به عملکرد دولت دکتر روحانی چنین پیوند می زند: «وقتی در تلویزیون جمهوری اسلامی سخن از امام حسین (ع) به میان می آورد منظور او حسینی است که در بین الاذهان یک جغرافیا در غرب شکل گرفته است. نقطه مشترک فیرحی با سروش و همفکرانش، دولت حسن روحانی است که خروجی آن در هفت سال گذشته جلوی چشم ملت است».

در خصوص نقدهای اخیر چند نکته قابلیت طرح دارد:

در درجه اول باید بین دو گفتمان «نواندیشی دینی» و «روشنفکری دینی» تمایز قائل شویم. روشنفکران دینی، همان گونه که خود مدعی هستند، سکولارند و اعتباری برای فقه سیاسی و اجتماعی در نظر نمی گیرند. برعکس، نواندیشان دینی سکولار نیستند و برای فقه سیاسی و اجتماعی اعتبار قائلند.

البته، تفاوتهای دیگری نیز بین این دو گفتمان وجود دارد. مرحوم نایینی از این جهت سرسلسله جنبان نواندیشی دینی است که پدیده های مدرن، همانند پارلمان، را توجیه فقهی کرد. از این جهت بود که شیخ فضل الله این کار را نوعی «بدعت» در قانونگزاری نامید.

دکتر فیرحی نیز همانند محقق نایینی سعی داشت تفسیری مردم سالارانه از دین ارائه کند.

تعجب از دکتر نوروزی است که مرحوم نایینی را به شیخ فضل الله نزدیک می داند، و پروژه دکتر فیرحی را از راه نایینی جدا فرض می کند! جالب این است که دکتر نوروزی دکتر فیرحی را از مرحوم نایینی جدا فرض می کند و حجه الاسلام لیالی پروژه وی را خوانشی از نظریه محقق نایینی می داند!

سکولار خواندن یک شخص یا یک نظریه یا باید همراه با اقرار شخص او، یا تصریح اندیشگی وی، و یا حتی استلزامات اندیشه اش، باشد. همان گونه که بر اهل فضل پوشیده نیست سکولاریسم هم به معنای جدایی دین از سیاست است، هم به معنای تفکیک نهاد دین از نهاد سیاست (دولت).

وقتی استاد فیرحی و محقق نایینی را با هم مقایسه می کنیم، معلوم است که بحث در حوزه نخست سکولاریسم تمرکز می یابد. اگر این دو بزرگوار از مردم سالاری و پارلمان و حقوق بشر و مانند آن به شکل درون دینی (با ارجاع به قرآن و سنت) دفاع کنند، آیا سکولار می شوند!؟ این که عین رابطه دین و سیاست است!

دموکراسی (مردم سالاری) یک مفهوم است، و لیبرالیسم یک مکتب. مؤلفه ها و متفکران این مکتب در علم سیاست به خوبی مشخص هستند. با این وجود، چگونه می توان اندیشه فقهی و فلسفی دکتر فیرحی را نوعی اندیشه لیبرالی دانست!؟

سه گانه «اسلام انقلابی»، «اسلام متحجر» و «اسلام سکولار» نه حصر منطقی دارد، نه با واقعیت سازگار است.اسلام انقلابی می تواند میانه رو باشد، یا رادیکال.

استاد مطهری در گروه اول قرار می گیرد، و گروه سوم ناقدان استاد فیرحی در گروه دوم. گفتمان دیگری که در بند اول به آن اشاره شد، «نواندیشی دینی» است که سعی دارد تفسیری عقلانی و مردم سالار از دین به دست دهد.
پس، نمی توان از این که دکتر فیرحی در دو گفتمان «اسلام انقلابی» و «اسلام متحجر» قرار نمی گیرد، وی را الزاماً در «اسلام سکولار» قرار داد.

پیوند زدن اندیشه استاد فیرحی به عمل دولت یازدهم و دوازدهم تقلیل یک امر اندیشگی به امر سیاسی در حد عملکرد یک دولت است.

از نظر اخلاقی، چرا این دوستان نقدهای خویش را به شکل علمی در زمان حیات دکتر فیرحی مطرح نکردند!؟ آیا اخلاق اجازه می دهد کسی را در زمان حیات نقد نکنیم، و بلافاصله پس از فوت وی، او را سکولار و لیبرال و مانند آن بخوانیم!؟

مگر خداوند شما را برای تشخیص عمل اخلاقی از عمل غیراخلاقی منصوب کرده است!؟ برخلاف نقدهای درون گفتمانی و برون گفتمانی، متأسفانه، نقد پادگفتمانی بعضاً از اصول اخلاقی دور شده است. دفاع ناشیانه از حجه الاسلام حسینیان و مقایسه ناشایست وی با این اندیشمند بزرگ علاوه بر مشکلات اندیشگی و اخلاقی، ممکن است شائبه های سیاسی را نیز القا کند.

خلط مفاهیمی همچون دموکراسی و سکولاریسم، تقلیل امر اندیشه ای به امر جامعه شناختی، برداشت سطحی از هرمنوتیک و اشاره به افکار «هابرماس فرانسوی!!» عمق اندیشه سیاسی ناقدان گروه سوم را مشخص می کند! لب مطلب همان است که حجه الاسلام روانبخش به آن اشاره کرده است: «پروژه دکتر فیرحی ترویج اسلام رحمانی بود». اگر این گزاره درست باشد، تعجب ندارد که قدر مشترک ناقدان گروه سوم را نیز در یک کلام باید جستجو کرد: «اسلام سیاسی رادیکال غیررحمانی»!

ناقدان دکتر فیرحی؛ از صداوسیما و استاندارد دوگانه اش تا پیوند زنندگان اندیشه دکتر فیرحی به عمل دولت روحانی

سیدصادق حقیقت، استاد دانشگاه مفید

لینک کوتاه
ارسال به تلگرام
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
 تصاویر حیرت‌انگیز ناسا از «مریخ»

تصاویر حیرت‌انگیز ناسا از «مریخ»

برندگان جوایز میلیاردی همراه اول معرفی شدند!

برندگان جوایز میلیاردی همراه اول معرفی شدند!

 نکات جالبی که درباره مغز نمی‌دانید

نکات جالبی که درباره مغز نمی‌دانید

 گریم جالب طناز طباطبایی در فیلمی که هشت سال توقیف بود

گریم جالب طناز طباطبایی در فیلمی که هشت سال توقیف بود

 قدیمی‌ترین عکس هوایی تهران!

قدیمی‌ترین عکس هوایی تهران!

 ۸ عادت سمی که شما را از شادی محروم می کنند

۸ عادت سمی که شما را از شادی محروم می کنند

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: بازگشایی باغ وحش ارم تهران

تصاویر: بازگشایی باغ وحش ارم تهران

۲/۴
تصاویر: بندرعباس به وقت غروب

تصاویر: بندرعباس به وقت غروب

۳/۴
تصاویر: روستای صراخیه خوزستان، ونیز ایران

تصاویر: روستای صراخیه خوزستان، ونیز ایران

۴/۴
تصاویر: دیدار تیم‌های فوتبال پرسپولیس و فولاد

تصاویر: دیدار تیم‌های فوتبال پرسپولیس و فولاد

ببینید!

ویدیو / لحظه بازگشت الکسی ناوالنی به مسکو

ویدیو / کاسبی ۱۷۰میلیونی سه برادر در دو ماه از تصادف‌های ساختگی!

ویدیو / حریرچی: سفرهای اخیر فاجعه آمیز است / فقط ۵ درصد مردم پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند

ویدیو / آيا احتمال بازگشت آلاینده‌ها به تهران وجود دارد؟ / کارشناس هواشناسی پاسخ می دهد

تماشا کنید: زنگ خطر در تیسفون / فروریختن بخش دیگری از طاق کسری؛ بنای ۱۵۰۰ ساله ایرانی در معرض نابودی کامل

ویدیو / ماسک‌ها نجات دهنده جان انسان؛ بلای جان حیات وحش

ویدیو / اوضاع پایتخت آمریکا در آستانه مراسم تحلیف بایدن

آرشیو
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

قیمت دلار، امروز ۲۹ دی ۹۹

تجمع سهامداران معترض مقابل ساختمان سازمان بورس

بازگشت قیمت دلار به یک قدمی شهریور ۹۷ / دلار تا کجا ریزش می کند و این بار در چه نرخی تثبیت می شود؟

قیمت طلا و سکه، امروز ۲۹ دی ۹۹

بهترین روش‌های کاهش وزن برای افراد بالای ۴۰ سال (قسمت آخر)

ارزش سهام عدالت، امروز ۲۹ دی ۹۹

سکه طرح قدیم وارد کانال ۹میلیونی شد / طلا به زیر ۱ میلیون تومان رسید

ادامه سقوط چشمگیر قیمت ارز / دلار در کانال ۲۱ هزار و یورو در کانال ۲۶ هزار تومانی

زنی که همراه قاضی منصوری بوده، کیست؟

قیمت دلار، امروز ۲۸ دی ۹۹ / عقبگرد نرخ ادامه دارد؛ قیمت در صرافی بانک‌ها در کانال ۲۲ هزار تومانی

قیمت دلار، امروز ۲۷ دی ۹۹ / قیمت خرید دلار به کانال ۲۲ هزار تومان بازگشت

قیمت گوشی های سامسونگ امروز ۲۸ دی ماه

قیمت گوشی های سامسونگ امروز 27 دی

۳ برنامه احتمالی بایدن درمورد ایران

قیمت دلار، امروز ۲۳ دی ۹۹

قیمت دلار و یورو در بازار آزاد، امروز ۲۵ دی ۹۹ / بازگشت دلار به کانال ۲۳ هزار تومان

ویدیو/ کتک زدن یک زن افغانستانی توسط مامور نیروی انتظامی

خداحافظی تلفن‌های هوشمند قدیمی با واتس اپ از ۱۲ دی ماه

سحنگوی قوه قضاییه: شیرین نجفی دستگیر شده است

۶ پیام فرستاده نخست وزیر عراق برای ایران

چرا ترامپ همچنان ممکن است در آخرین لحظات ریاست جمهوری اش، جنگی با ایران به راه اندازد؟

ویدیو / خودکشی دختر نوجوان از‌ بالای پل زیرگذر گچساران (کهگیلویه و بویراحمد)

وزیر خارجه کره جنوبی: توقیف نفتکش ما به خاطر توقیف دارایی‌های ایران در کره جنوبی؟ اولویت اول ما بررسی واقعیت‌ها و اطمینان از امنیت خدمه کشتی است

زنی که همراه قاضی منصوری بوده، کیست؟

بازار خودرو سکته کرد / پژو ۲۰۶ تا ۵۲ میلیون، سمند ۱۴ میلیون، پژو ۴۰۵ تا ۱۵ میلیون و تیبا ۲۶ میلیون ارزان شد / پراید ۹۰ میلیونی هم خریدار ندارد

جو بایدن پیروز انتخابات معرفی شد / فاکس نیوز، آسوشیتدپرس، سی ان ان و ان بی سی این خبر را اعلام کرده اند / بیانیه ترامپ: نتیجه انتخابات هنوز قطعی نشده / پیشنهاد داماد ترامپ به او برای پذیرش شکست

استفتاء مهم ایت الله سیستانی در باره مراسم عزاداری امام حسین (ع)

ترامپ: ایران اگر کرم بریزد بلایی سرش می آوریم که تا حالا سابقه نداشته!

دانش‌آموز ممتاز تهرانی بعد از کنکور خودکشی کرد

جدول غیررسمی افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری / افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی حقوق ها

مدیرعامل سایپا: خیال همه را از پراید راحت کردیم

ویدیو/ کتک زدن یک زن افغانستانی توسط مامور نیروی انتظامی

خواندنی ها
این خوراکی‌ها پوستتان را خراب می‌کنند!

این خوراکی‌ها پوستتان را خراب می‌کنند!

گوشی «می نوت ۱۰ لایت» شیائومی به روزرسانی اندروید ۱۱ را دریافت کرد

گوشی «می نوت ۱۰ لایت» شیائومی به روزرسانی اندروید ۱۱ را دریافت کرد

وارث شرکت سامسونگ ۲.۵ سال آینده را در زندان سپری خواهد کرد

وارث شرکت سامسونگ ۲.۵ سال آینده را در زندان سپری خواهد کرد

عینک واقعیت افزوده لنوو با چشم اندازی از آینده+تصاویر

عینک واقعیت افزوده لنوو با چشم اندازی از آینده+تصاویر

آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

حمله هوایی آمریکا به «جرف‌الصخر» در عراق

تصاویر: بازگشایی باغ وحش ارم تهران

تصاویر: بندرعباس به وقت غروب

تصاویر: روستای صراخیه خوزستان، ونیز ایران

تصاویر: دیدار تیم‌های فوتبال پرسپولیس و فولاد

خاطرات آیت‌الله هاشمی؛ ۲۹ دی ۱۳۷۶

نماینده رشت: برخی رانندگان تاکسی به‌عنوان یک بنگاه تبلیغاتی ضد نظام فعالیت می‌کنند / بدانند که تمامی تسهیلات و حمایت‌ها را نظام برایشان فراهم می‌کند

جدول زمانی مدرسه تلویزیونی سه‌شنبه ۳۰ دی

ویدیو / حذف درصد تخفیف از فروشگاه‌های زنجیره‌ای

حمله هوایی آمریکا به «جرف‌الصخر» در عراق

امارات، بحرین و اسرائیل: در توافق جدید با ایران به این کشور نباید حق غنی‌سازی اورانیوم داده شود

گوترش: ایران بیش از ۱۶ میلیون دلار به سازمان ملل بدهکار است / تهران حق عضویت ندهد، حق رای را از دست می‎دهد

۴۶ هکتار از جنگل‌های مازندران در آتشِ زمستان خاکستر شد/ نبود سیستم هوایی برای اطفای حریق

تاثیرات ریزش نرخ ارز در بازار خودرو / ریزش ۱۰ میلیونی قیمت پژو ۲۰۶

رسانه کره جنوبی: تهران از سئول خواسته بدهی معوقه‌اش به سازمان ملل متحد از محل پول‌های بلوکه‌شده پرداخت شود / کره امکان‌پذیر بودن این درخواست را با سازمان ملل در میان گذاشته

مصوبه کمیسیون تلفیق: وام ازدواج ۷۰ میلیونی می‎شود

«کامالا هریس» از سنای آمریکا استعفا داد

حمله مسلحانه به مدیرعامل منطقه آزاد قشم / اصابت گلوله به فک مدیر تشریفات

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک دستگیر شد

زالی: میزان مرگ و میر بر اثر کرونا در «کودکان» در ده روز اخیر در تهران افزایش داشته است

بلند شدن دود از نزدیکی ساختمان کنگره در واشنگتن / سی‌ان‌ان: تمامی راه‌های منتهی به این ساختمان مسدود شده +فیلم

نماینده مجلس: فردا جلسه فوق‌العاده کمیسیون اقتصادی برای بررسی وضعیت ⁧‫بورس‬⁩ برگزار می‌شود / وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس را به این کمیسیون احضار کردیم

روایت عمویی از جلسه کمیسیون امنیت ملی؛ ظریف: سیاست ما در مواجهه با دولت بایدن،«اقدام در برابر اقدام» است

ظریف: به دنبال تنش و جنگ نیستیم / بازدارندگی ایران به خوبی عمل می کند

ارائه جزئیات تخلفات بازار سرمایه به رییس قوه قضاییه از سوی نایب رئیس مجلس / احتمال ورود دستگاه قضا به موضوع بورس

سخنگوی صنعت برق: بدلیل افت دما و افزایش مصرف گاز ناگزیر به استفاده از سوخت دوم شدیم / چنانچه مجبور به قطعی شویم اطلاع رسانی می شود

کمیسیون قضایی گزارش شکایت از رئیس‌جمهور را به صحن علنی ارسال می‌کند

احتمال افزایش ۵۰ درصدی قیمت سیگار

شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خطاب به سخنگوی ستاد ملی کرونا: از امام جمعه قم دلجویی کنید

محیط زیست: آلودگی هوا هولناک‌تراز کرونا است/ مرگ سالانه ٣٠ هزار نفر در کشور بر اثر آلودگی هوا

شاخص کل بورس، امروز ۲۹ دی ۹۹

ارزش سهام عدالت، امروز ۲۹ دی ۹۹

وضعیت جاده ها و راه‌ها، امروز ۲۹ دی ۹۹ / تردد در محورهای شمالی روان است

تظاهرات مسلحانه هواداران ترامپ در اوهایو

تجمع سهامداران معترض مقابل ساختمان سازمان بورس

سرلشکر باقری: سر و دست شکستن بعضی‌ها برای پست‌ تعجب دارد / مهم این است که تحریم ملت ایران کامل برداشته شود

باد، تهران را از آلودگی نجات داد

آکسیوس: ترامپ فردا ۱۰۰ دستور عفو و تخفیف مجازات صادر می‌کند / این دستورها شامل افراد مرتبط با او نیز خواهد شد

آرشیو
وبگردی

عکس پلنگی سپیده خداوردی در حیاط خانه اش

امیر تتلو رکورد میلیاردی زد ! / تک آهنگ در ترکیه فروخته شد! + عکس جدید چهره اش

عکس جسد رضا ارغوانی / قاتلان با دستان بسته از کوه پایین انداختند

نامه عاشقانه‌ بعد از 100 سال به دست خانواده معشوق رسید

بازار داغ کنسرت‌های ۳۵۰ هزار تومانی در جزیره

عکس قبل و بعد آرایش هانیه توسلی ! / چقدر متفاوت!

ممنوع التصویر شدن خانم مجری بخاطر کلمه رقص ! + عکس

جنجال تکراری کلاه‌گیس‌ در تلویزیون و سینما / استانداردهای دوگانه هنوز ادامه دارد!

نوجوان‌ها زیر تیغ زیبایی! / زیر 15 ساله ها هم به جراحی های زیبایی گرایش یافتند

اخاذی از شوهر صیغه‌ای با استخدام دو نفراز اراذل و اوباش

خانم های آواز خوان کلیپ هنجارشکن کرمانشاه دستگیر شدند

علیرضا بیرانوند و همسرش در زمین فوتبال بلژیک

  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۵۸۶۷۸۳
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۰۸ - ۰۷ آذر ۱۳۹۹
سیاست >> سیاست داخلی
پ

ناقدان دکتر فیرحی؛ از صداوسیما و استاندارد دوگانه اش تا پیوند زنندگان اندیشه دکتر فیرحی به عمل دولت روحانی

سیدصادق حقیقت: درگذشت اسفناک و نابهنگام حجه الاسلام و المسلمین داود فیرحی نه تنها جامعه حوزوی و دانشگاهی را در بهت و حیرت فرو برد، بلکه به شکلی تمامی اقشار جامعه را متأثر کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سیدصادق حقیقت: درگذشت اسفناک و نابهنگام حجه الاسلام و المسلمین داود فیرحی نه تنها جامعه حوزوی و دانشگاهی را در بهت و حیرت فرو برد، بلکه به شکلی تمامی اقشار جامعه را متأثر کرد.

در بین قربانیان کرونا، اساتید بزرگی وجود داشته اند، اما تجلیلی که از این عالم بزرگوار حوزوی- دانشگاهی صورت گرفت، بی نظیر بود. علت این مسئله را در چند نکته می توان جستجو کرد: پیشتاز بودن در حوزه اندیشه سیاسی اسلام، مباحث عمیق در حوزه فقه سیاسی، آثار متعدد و نوآورانه، اخلاق فروتنانه و جذاب، و فعالیت در سطح توده های مردم.

علاوه بر فعالیت دانشگاهی و حوزوی. نقدهای متون ایشان را، طبق یک تقسیم بندی، می توان به سه گروه درون گفتمانی، برون گفتمانی، و پادگفتمانی تقسیم کرد:

داود یکی از دوستان نزدیک بنده بود و هر دو در درون گفتمان نواندیشی دینی قرار داریم. با توجه به بیماری زمینه ای که داشتم، درگذشت او مرا تا حدی متأثر کرد که نتوانستم در هیچ یک از مراسم او شرکت کنم. علاوه بر قرابت روحی، از نظر پروژه فکری نیز بسیار به هم نزدیک بوده و هستیم.

هر دو، برخلاف روشنفکران دینی و غیردینی و برخلاف رویکرد سنتی رادیکال و غیررادیکال، خواهان قرائتی مردم سالار، حقوق بشری و عدالت محور از درون دین هستیم.

به همین سبب است که همواره تأکید دارم که مرز مشخصی بین نواندیشان دینی و روشنفکران دینی وجود دارد. دوستی عمیق و نزدیک بودن پروژه فکری، اما، باعث نمی شد که به نقد علمی یکدیگر نپردازیم. عجیب آن بود که فوت ایشان دقیقاً با انتشار کتاب «بررسی و نقد متون سیاسی» (نشر کویر) از سوی بنده مصادف شد که سه فصل اول آن به نقد سه کتاب ارزشمند وی اختصاص دارد! ما نشان دادیم که نزدیکی روحی و فکری می تواند با نقد علمی و بی طرفانه جمع شود.

یکی دیگر از ناقدان اخیر دکتر فیرحی، که خارج گفتمان نواندیشی دینی قرار دارد، جناب استاد سیدجواد طباطبایی است. اختلاف نظر این دو بر سر چند مسئله، از جمله نظریه ایرانشهری، شکل گرفت. داود که خود دانشجوی استاد فرهیخته خویش دکتر طباطبایی بود، نشان داد که می توان در طول زمان رشد کرد، به مقام استاد تمامی رسید، و با استاد خود وارد مباحث علمی شد.

گروه سومی که به نقد دکتر فیرحی پرداختند را می توان «اسلام گرایان رادیکال» نامید. حجه الاسلام لیالی در این خصوص می گوید: «ایشان می خواهد فقه و گزاره های فقهی را با گزاره های لیبرالی و لیبرال دموکراسی غربی تطبیق دهد و تفسیر کند که نتیجه آن لیبرالیزه کردن فقه اسلامی است با خوانشی که از میرزای نائینی می گیرد.

یکی از پروژه هایی که فیرحی و تیم وی در حال انجام آن بوده و هستند، پروژه تأویل و تفسیر هرمنوتیک از فقه و فقه سیاسی اسلام و به عبارت دیگر خوانشی از دین که از دل آن دموکراسی متولد شود و این در تخصص آقای فیرحی است».

حجه الاسلام نعیمیان نیز معتقد است: «ایشان به دنبال بازخوانی دین با نگاه تجدد بود و برای بازخوانی حکومت و ایجاد دموکراسی از چند روایت نیز برای تأیید استفاده می کرد.

رویکرد ایشان ضابطه مند، غیرگزینشی و بدون پیشداوری نبود. احراز صداقت در ایشان نکردم». به اعتقاد حجه الاسلام روانبخش، «کتب ايشان نشان مي دهد که وي راه برون رفت از سنت به مدرنيته را سکولاريزم ملايم مي داند.

او در طرح مباحث آکادمیک و حوزوی خود، در دو دهه گذشته، در جهت حساسیت زدائی نسبت به گذر از دین و حاکمیت دینی، به مدرنیته و نظام سیاسی سکولار، پلی موسوم به اسلام رحمانی می ساخت که با هیچ یک از مبانی اسلام ستیز و ضدبشری مکاتب غربی، نه تنها تعارضی نداشت بلکه مؤید آن نیز بود.

يکي از مباحثي که براي دوستان وزارت خارجه بيان مي کرد، شاخص هاي «اسلام اروپايي» بود؛ پديده جديدي که شايد ابتدا در ادبيات آقاي هابرماس فرانسوي مطرح شد».

حجه الاسلام دکتر نوروزی نقد خود را با طرح یک سه گانه مطرح می کند: «از نظریه اسلام غیر انقلابی دو نوع اسلام متولد می شود اسلام متحجر و اسلام سکولار، که فیرحی در قالب اسلام سکولار می گنجد.

این نکته که برخی تفکر فیرحی را استمرار تفکر مرحوم نائینی و مرحوم طالقانی می دانند به هیچ وجه درست نیست و مرحوم نائینی و شیخ فضل الله نوری از موضع فقه اجتهادی به مواجهه با مدرنیته برخاستند.

این انتقاد به رسانه ملی و سایر رسانه ها وارد است که چرا وقتی افرادی مانند مرحوم حسینیان با آن سابقه علمی از دنیا می روند به ابعاد شخصیتی و آثار آنها توجهی نمی کنند، اما در کوتاه ترین زمان ممکن برنامه ای در مورد آقای فیرحی روی آنتن شبکه 4 می رود»!

حجه الاسلام حسن غفاری فرد نیز اندیشه سیاسی دکتر فیرحی را به عملکرد دولت دکتر روحانی چنین پیوند می زند: «وقتی در تلویزیون جمهوری اسلامی سخن از امام حسین (ع) به میان می آورد منظور او حسینی است که در بین الاذهان یک جغرافیا در غرب شکل گرفته است. نقطه مشترک فیرحی با سروش و همفکرانش، دولت حسن روحانی است که خروجی آن در هفت سال گذشته جلوی چشم ملت است».

در خصوص نقدهای اخیر چند نکته قابلیت طرح دارد:

در درجه اول باید بین دو گفتمان «نواندیشی دینی» و «روشنفکری دینی» تمایز قائل شویم. روشنفکران دینی، همان گونه که خود مدعی هستند، سکولارند و اعتباری برای فقه سیاسی و اجتماعی در نظر نمی گیرند. برعکس، نواندیشان دینی سکولار نیستند و برای فقه سیاسی و اجتماعی اعتبار قائلند.

البته، تفاوتهای دیگری نیز بین این دو گفتمان وجود دارد. مرحوم نایینی از این جهت سرسلسله جنبان نواندیشی دینی است که پدیده های مدرن، همانند پارلمان، را توجیه فقهی کرد. از این جهت بود که شیخ فضل الله این کار را نوعی «بدعت» در قانونگزاری نامید.

دکتر فیرحی نیز همانند محقق نایینی سعی داشت تفسیری مردم سالارانه از دین ارائه کند.

تعجب از دکتر نوروزی است که مرحوم نایینی را به شیخ فضل الله نزدیک می داند، و پروژه دکتر فیرحی را از راه نایینی جدا فرض می کند! جالب این است که دکتر نوروزی دکتر فیرحی را از مرحوم نایینی جدا فرض می کند و حجه الاسلام لیالی پروژه وی را خوانشی از نظریه محقق نایینی می داند!

سکولار خواندن یک شخص یا یک نظریه یا باید همراه با اقرار شخص او، یا تصریح اندیشگی وی، و یا حتی استلزامات اندیشه اش، باشد. همان گونه که بر اهل فضل پوشیده نیست سکولاریسم هم به معنای جدایی دین از سیاست است، هم به معنای تفکیک نهاد دین از نهاد سیاست (دولت).

وقتی استاد فیرحی و محقق نایینی را با هم مقایسه می کنیم، معلوم است که بحث در حوزه نخست سکولاریسم تمرکز می یابد. اگر این دو بزرگوار از مردم سالاری و پارلمان و حقوق بشر و مانند آن به شکل درون دینی (با ارجاع به قرآن و سنت) دفاع کنند، آیا سکولار می شوند!؟ این که عین رابطه دین و سیاست است!

دموکراسی (مردم سالاری) یک مفهوم است، و لیبرالیسم یک مکتب. مؤلفه ها و متفکران این مکتب در علم سیاست به خوبی مشخص هستند. با این وجود، چگونه می توان اندیشه فقهی و فلسفی دکتر فیرحی را نوعی اندیشه لیبرالی دانست!؟

سه گانه «اسلام انقلابی»، «اسلام متحجر» و «اسلام سکولار» نه حصر منطقی دارد، نه با واقعیت سازگار است.اسلام انقلابی می تواند میانه رو باشد، یا رادیکال.

استاد مطهری در گروه اول قرار می گیرد، و گروه سوم ناقدان استاد فیرحی در گروه دوم. گفتمان دیگری که در بند اول به آن اشاره شد، «نواندیشی دینی» است که سعی دارد تفسیری عقلانی و مردم سالار از دین به دست دهد.
پس، نمی توان از این که دکتر فیرحی در دو گفتمان «اسلام انقلابی» و «اسلام متحجر» قرار نمی گیرد، وی را الزاماً در «اسلام سکولار» قرار داد.

پیوند زدن اندیشه استاد فیرحی به عمل دولت یازدهم و دوازدهم تقلیل یک امر اندیشگی به امر سیاسی در حد عملکرد یک دولت است.

از نظر اخلاقی، چرا این دوستان نقدهای خویش را به شکل علمی در زمان حیات دکتر فیرحی مطرح نکردند!؟ آیا اخلاق اجازه می دهد کسی را در زمان حیات نقد نکنیم، و بلافاصله پس از فوت وی، او را سکولار و لیبرال و مانند آن بخوانیم!؟

مگر خداوند شما را برای تشخیص عمل اخلاقی از عمل غیراخلاقی منصوب کرده است!؟ برخلاف نقدهای درون گفتمانی و برون گفتمانی، متأسفانه، نقد پادگفتمانی بعضاً از اصول اخلاقی دور شده است. دفاع ناشیانه از حجه الاسلام حسینیان و مقایسه ناشایست وی با این اندیشمند بزرگ علاوه بر مشکلات اندیشگی و اخلاقی، ممکن است شائبه های سیاسی را نیز القا کند.

خلط مفاهیمی همچون دموکراسی و سکولاریسم، تقلیل امر اندیشه ای به امر جامعه شناختی، برداشت سطحی از هرمنوتیک و اشاره به افکار «هابرماس فرانسوی!!» عمق اندیشه سیاسی ناقدان گروه سوم را مشخص می کند! لب مطلب همان است که حجه الاسلام روانبخش به آن اشاره کرده است: «پروژه دکتر فیرحی ترویج اسلام رحمانی بود». اگر این گزاره درست باشد، تعجب ندارد که قدر مشترک ناقدان گروه سوم را نیز در یک کلام باید جستجو کرد: «اسلام سیاسی رادیکال غیررحمانی»!

ناقدان دکتر فیرحی؛ از صداوسیما و استاندارد دوگانه اش تا پیوند زنندگان اندیشه دکتر فیرحی به عمل دولت روحانی

سیدصادق حقیقت، استاد دانشگاه مفید

رازیانه د
رومیس د
ارسال به تلگرام
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"