arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۷۰۹۱
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۰۸ آذر ۱۳۹۹
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت‌الله هاشمی؛ ۸ آذر ۱۳۷۶: مسابقه فوتبال ایران با استرالیا را تماشا کردم؛ به لطف خداوند پیروز شدیم، به جام جهانی راه یافتیم؛ آن چنان شور و جشنی سراسر ایران را گرفته که حتی از جشن‌های فتح خرمشهر وسیع‌تر است

خاطرات آیت الله هاشمی: عصر مقداری مسابقه فوتبال تیم‌ ما ایران در ملبورن استرالیا را تماشا کردم؛ خیلی هیجان‌انگیز بود. تب فوتبال، تمام ایران و بلکه تمام ایرانیان در سراسر جهان را گرفته و اصولاً در جریان مسابقات رفت و برگشت تیم‌ها، برای جام جهانی فوتبال در فرانسه و همه دنیا را گرفته است. می‌گویند، همین مسابقه فوتبال امروز از نود تلویزیون دنیا، مستقیم پخش می‌شود؛ من از ماهواره، چند شبکه تلویزیونی، مثل لبنان و سعودی را دیدم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۵ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است

 

پیش از ظهر، شورای مجمع [تشخیص مصلحت نظام] جلسه داشت. دو سه بند از عناوین محتاج به سیاست‌کلی را تصویب‌کردیم. در فصل آموزش و پرورش، بحث مفصلی برای مصادیق سیاست کلی‌کردیم که برای ادامه‌کار راهگشا بود.

بعد از جلسه، [سران قوا]، آقایان خاتمی، ناطق نوری و یزدی با هم آمدند و از من خواستند، در جلسات ماهانه سران سه قوه شرکت‌کنم؛ پذیرفتم. آقای یزدی، [رئیس قوه قضاییه]، ماجرای جلسه اخیر جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم] را گفتندکه به خاطر مخالفت آقای [ابراهیم] امینی و بعضی دیگر، نتوانسته‌اند در مورد صدور اطلاعیه‌ای در حمایت از رهبری و کیفیت رفتار با آیت‌الله منتظری، به تصمیمی برسند. عصر آقای [محمد] فلاح، از وزارت اطلاعات آمد و گزارش مسائل قم و اظهارات شخصیت‌های روحانی در ماجرای‌های اخیر را آورد.

آقای [محمدرضا] رحیمی، استاندار سابق کردستان آمد و از حذف نیروها در دولت جدید و به‌خصوص در کردستان انتقاد کرد و از من برای جمع‌کردن این نیروها و تشکل آن‌ها استمداد نمود. محسن [هاشمی، مدیرعامل شرکت مترو] آمد. راجع به انتقال [شرکت] مترو، [از وزارت کشور] به شهرداری تهران مشورت‌کرد که با کمک آن‌ها و گرفتن کاربری مناسب برای اراضی شهری، مشکلات مترو حل شود.

عصر مقداری مسابقه فوتبال تیم‌ ما ایران در ملبورن استرالیا را تماشا کردم؛ خیلی هیجان‌انگیز بود. تب فوتبال، تمام ایران و بلکه تمام ایرانیان در سراسر جهان را گرفته و اصولاً در جریان مسابقات رفت و برگشت تیم‌ها، برای جام جهانی فوتبال در فرانسه و همه دنیا را گرفته است. می‌گویند، همین مسابقه فوتبال امروز از نود تلویزیون دنیا، مستقیم پخش می‌شود؛ من از ماهواره، چند شبکه تلویزیونی، مثل لبنان و سعودی را دیدم.

به لطف خداوند پیروزشدیم و پس از بیست سال، یک بار دیگر به جام جهانی راه یافتیم. آن چنان شور و جشنی سراسر ایران را گرفته که حتی از جشن‌های فتح خرمشهر وسیع‌تر است؛ من هم پیام تبریک فرستادم.

امروز هرکسی من را می‌دید، از اهمیت و تاریخی بودن خطبه‌های دیروز من در نمازجمعه می‌گفت و آن را آرامش‌بخش می‌نامیدند. آقای خاتمی، [رئیس‌جمهور] هم دیشب گفت، نمودی از یک حکمیت از موضعی بالا و خوب بود که جایش خالی بود؛ حتی بعضی از تحلیل‌گران در رادیوهای بیگانه و رادیو بی بی سی، همراه با شیطنت تمجید کردند و گفته شد، برخلاف نطق‌های آیات خامنه‌ای و یزدی که تحریک‌کننده بودند، این سخنرانی، آینده‌نگر و مصلحت‌آمیز و مناسب مقام رهبری بود؛ واضح است‌که فتنه‌جویانه این را مطرح می‌کند.

 

نظرات بینندگان