arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۷۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۳ - ۱۲ آذر ۱۳۹۹

مقام ونزوئلا: سازمان ملل دولت مادورو را به رسمیت شناخت

سفیر ونزوئلا در سازمان ملل در توئیتی خبر داد: امروز مجمع عمومی سازمان ملل، دولت «نیکلاس مادورو» را به عنوان تنها نماینده قانونی ونزوئلا به رسمیت شناخت و اقدام آمریکا در تحمیل مقامات خودخوانده را رد کرد. وی در ادامه تاکید کرد: این اتفاق در واقع، یک پیروزی بزرگ برای سازمان ملل و حقوق بشر محسوب می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سفیر ونزوئلا در سازمان ملل در توئیتی خبر داد: امروز مجمع عمومی سازمان ملل، دولت «نیکلاس مادورو» را به عنوان تنها نماینده قانونی ونزوئلا به رسمیت شناخت و اقدام آمریکا در تحمیل مقامات خودخوانده را رد کرد.

به گزارش  ایرنا از تلویزیون رسمی ونزوئلا، «ساموئل مونکادا» سفیر این کشور آمریکای لاتین در سازمان ملل، در توئیتی اعلام کرد: امروز مجمع عمومی سازمان ملل، دولت «نیکلاس مادورو» را به عنوان تنها نماینده قانونی ونزوئلا برای دوره ۲۰۲۵-۲۰۲۰ به رسمیت شناخت.

مونکادا این اتفاق را شکستی برای ماجراجویی‌های استعمارگرانه ترامپ و یک پیروزی برای حاکمیت و استقلال ونزوئلا عنوان کرد و در ادامه تاکید کرد: این اتفاق در واقع، یک پیروزی بزرگ برای سازمان ملل و حقوق بشر محسوب می شود.

به این ترتیب، مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۹۳ کشور عضو جامعه جهانی، با اقدامات آمریکا برای تحمیل مقامات و نمایندگان سیاسی دیگر در برابر اراده ملت ونزوئلا به شدت مخالفت کرد.

از سوی دیگر، رئیس موسسه سیمون بولیوار نیز ضمن انتقاد شدید از اقدامات مداخله جویانه واشنگتن در آستانه انتخابات مجلس این کشور گفت: آمریکا و متحدانش به دنبال ایجاد اختلال در روند انتخابات آتی این کشور در ۶ دسامبر هستند.

این موضوع پس از آن روی داد که رئیس جمهوری ونزوئلا اعلام کرده بود درصورت پیروزی مخالفان در انتخابات یکشنبه آینده (۱۶ آذر)، از ریاست‌جمهوری کناره‌گیری خواهد کرد.

«نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری مشروع ونزوئلا با اطمینان از حضور گسترده مردم در انتخابات ۱۶ آذر و پیروزی انقلاب بولیواری، گفته بود: اگر حزب مخالفان آراء بیشتری نسبت به ما کسب کرده و در انتخابات ۶ دسامبر پیروز شوند، از ریاست جمهوری استعفا داده و راه دیگری در پیش خواهیم گرفت. من با علم به اینکه مردم برای رأی دادن حضور گسترده ای نشان خواهند داد و پیروزی انقلاب بولیواری را خواهیم دید، مسئولیت این چالش را به عهده می گیرم.

مادورو پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸، به عنوان رئیس جمهوری این کشور برای ۲۰۲۵-۲۰۱۹ انتخابات شد.

با این وجود، خوان گوایدو رهبر مخالفان تحت حمایت آمریکا، با زیر سوال بردن انتخابات ۲۰۱۸ وی را غاصب قدرت و خود را با ادعای احراز مقام «ریاست کنگره ملی» براساس قانون اساسی رییس جمهوری قانونی خوانده بود.

در جریان بحران قانون اساسی در ونزوئلا، ارگان دیگری در مجلس قانونگذاری این کشور در سال ۲۰۱۷ شکل گرفت تا قانون‌اساسی ونزوئلا را بازنویسی کند و یک رئیس‌مجلس ملی برای آن برگزیده شد. از آن پس، دو مجلس قانونگذاری به‌طور موازی عمل می‌کنند، مجلس شورای ملی وابسته به مخالفان دولت و مجلس مؤسسان حامیان اصلی مادورو است.

دولت آمریکا از ۲۰۱۴، با استناد به مواد و تبصره های ابداعی و با اقدامات اداری پیچیده، به گفته مادورو با "سیاست سفسطه ای حملات چندگانه" به دنبال اعمال فشار بر ملت ونزوئلا و سرنگونی رئیس جمهوری قانونی این کشور برآمده است تا با نشاندن مهره موردنظر خود در دولت ونزوئلا، اهداف استعمارگرانه خود را پیش ببرد. با وجود این اقدامات خصمانه و غیرقانونی واشنگتن، نیکلاس مادورو همچنان بر سر قدرت این کشور بولیواری باقی است.



نظرات بینندگان