arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۷۹۴۱
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۲ - ۱۳ آذر ۱۳۹۹

لایحه بودجه ۱۴۰۰ با بوی نفت در مجلس

روزنامه اینترنتی فراز نوشت: آخرین بودجه دولت حسن روحانی در حالی به مجلس ارائه شد که رئیس جمهور برخلاف روند معمول برای ارائه لایحه بودجه در مجلس حاضر نشد و حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رییس‌جمهور، با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را به هیات رییسه مجلس ارائه کرد. عدم حضور حسن روحانی در زمان ارائه بودجه سال ۱۴۰۰ درمجلس با انتقاد نمایندگان همراه شد، هرچند حسن روحانی گفت: «گمانه‌زنی‌هایی که ممکن است در رسانه‌ها مطرح شود مبنی بر اینکه عدم حضور من در مجلس شورای اسلامی به خاطر مصوبه دیروز مجلس شورای اسلامی است، درست نیست.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه اینترنتی فراز نوشت: آخرین بودجه دولت حسن روحانی در حالی به مجلس ارائه شد که رئیس جمهور برخلاف روند معمول برای ارائه لایحه بودجه در مجلس حاضر نشد و حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رییس‌جمهور، با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را به هیات رییسه مجلس ارائه کرد. عدم حضور حسن روحانی در زمان ارائه بودجه سال 1400 درمجلس با انتقاد نمایندگان همراه شد، هرچند حسن روحانی گفت:«گمانه‌زنی‌هایی که ممکن است در رسانه‌ها مطرح شود مبنی بر اینکه عدم حضور من در مجلس شورای اسلامی به خاطر مصوبه دیروز مجلس شورای اسلامی است، درست نیست.»
از زمان شیوع کرونا تاکنون حسن روحانی برای دفاع از وزرای در معرض استیضاح یا رای اعتماد خود در مجلس شورای اسلامی حاضر نشده است. مقام‌های دولت تاکید دارند که عدم حضور روحانی در مجلس بنابر توصیه ستاد ملی مقابله با کرونا انجام می‌شود؛ اقدامی که انتقاد برخی نمایندگان را نیز به دنبال داشته است.
اصرار مجلس بر اصلاح ساختاری بودجه
بودجه ارائه شده توسط دولت با انتقادهای مجلس اصولگرایان مواجه شده است. هم‌زمان با ارائه لایحه بودجه از سوی حسینعلی امیری به مجلس، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس، با بیان این‌که «کسری بودجه ام‌المصائب اقتصاد کشور است»، گفت: «مجلس مصر به اصلاح ساختار بودجه است و اتکای بودجه به نفت، شر مطلق و تکیه بر باد است.» رئیس مجلس همچنین با تاکید بر عزم مجلس بر اصلاح ساختاری بودجه افزود:«با توجه به لایحه پیشنهادی دولت تلاش خواهیم کرد تا برخی محورهای اصلی اصلاح ساختار بودجه را حتی بر مبنای این پیشنهاد فعلی عملی کرده و مقدمات اصلاح نهایی را همین امسال آغاز کنیم.»
محمد باقر قالیباف ادامه داد:«انتظار ما این است که سرفصل هایی که به عنوان ساختار بودجه در جلسات منظم 4 ماه اخیر با دولت و مجلس و بر آن توافق شده بود در این لایحه مدنظر قرار گرفته باشد و امیدواریم در لایحه موجود نیز با همراهی دولت و سازمان برنامه و بودجه، موارد بیشتری از اصلاح ساختار بودجه را عملیاتی سازیم، تحقق اصلاح ساختار بودجه به نفع مردم، عدالت گستری، رفع تبعیض و کاهش فشارهای معیشتی روی دوش مردم از موارد ضروری است.»
افزایش پیش بینی فروش نفت
بر اساسی لایحه بودجه سال 1400 میزان فروش نفت در سال آینده روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه پیشبینی شده است که بخشی از آن را «صادرات» به خارج و بخش دیگر «فروش داخلی» نفت خواهد بود. این در حالی است که براساس گزارش ها فروش نفت ایران به کم تر از 300 هزاربشکه در روز رسیده است. سال گذشته هم رقم بالای فروش نفت در بودجه باعث ایجاد کسری بودجه شدید برای دولت شد. پیش بینی درآمد نفتی در لایحه بودجه 1400 نشان می دهد که دولت نگاه خوش بینانه ای نسبت به رفع تحریم ها دارد.
همچنین دولت در یکی از بندهای تبصره ۵ پیش‌نویس لایحه بودجه سال آینده آورده که در صورت تصویب نهایی در مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه خواهد داد تا برای تامین مالی مصارف این قانون تا مبلغ ۲۰۵ هزار میلیارد تومان به «پیش‌فروش ریالی و ارزی نفت» اقدام کند. این بند به معنای آن است که دولت درصدد فروش و پیش‌فروش نفت در داخل است تا بخشی از رقمی که به‌عنوان فروش و صادرات نفت در لایحه ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده از این طریق محقق کند. در صورت موافقت مجلس شورای اسلامی درآمد نفتی دولت با اجرای این طرح در سال آینده، نزدیک به ۳۳ میلیارد دلار خواهد بود.
برخلاف قالیباف که اتکای بودجه سال آینده به نفت را تکیه بر باد توصیف کرد، سخنگوی دولت دو روز قبل گفت که «طبیعتا میزان فروش نفت کشور نسبت به گذشته افزایش خواهد یافت و دولت این درآمد اضافی را صرف سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی و تکمیلی خواهد کرد».
افزایش 36 درصدی بودجه صداوسیما
بودجه سال 1400 مانند گذشته شاهد افزایش بودجه چشمگیر برخی از سازمان ها است. در لایحه بودجه 1400 سهم سازمان صدا وسیما برای تولید برنامه‌های صوتی و تصویری از بودجه پیشنهادی، معادل ۲۶۱۹ میلیارد تومان است. بر اساس جدول اعلام شده برای بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۰، بودجه مصوب نهایی سازمان صداوسیما در سال ۹۹، مبلغ ۱۹۱۵ میلیارد تومان بوده است.

همچنین در تبصره یک ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که امروز برای تصویب به مجلس رفت، سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی ۲۰ درصد تعیین شده است. سال گذشته نیز سهم این صندوق از درآمدهای نفتی ۲۰ درصد بود. البته در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، مابه‌التفاوت سهم ۲۰ درصد تعیین شده تا سهم قانونی ۳۸ درصد صندوق توسعه ملی به عنوان بدهی دولت و وام تلقی می‌شود.

نظرات بینندگان