arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۸۱۳۸
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۳ - ۱۴ آذر ۱۳۹۹

استفاده ابزاری از قهر و آشتی در زندگی مشترک مخرب است

متخصص روانشناس بالینی و زوج درمانگر گفت: استفاده ابزاری از قهر و آشتی در زندگی مشترک نه تنها مشکلات بوجود آمده را رفع نخواهد کرد بلکه مخرب و زمینه ساز بروز مشکلات بعدی خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

متخصص روانشناس بالینی و زوج درمانگر گفت: استفاده ابزاری از قهر و آشتی در زندگی مشترک نه تنها مشکلات بوجود آمده را رفع نخواهد کرد بلکه مخرب و زمینه ساز بروز مشکلات بعدی خواهد بود.

الهام سلامت بخش افزود: قهر و آشتی مقوله روانی و ذهنی و به نوعی انگیزشی با هدف تنبیهی یا متنبه کردن طرف مقابل است و تنها مربوط به کودکان نیست بلکه بزرگترها هم گاهی به این شرایط پناه می برند.

وی ادامه داد: در بسیاری از مواقع قهر و آشتی جزئی از شرایط زندگی همسران بویژه در موقع اضطراری است و اغلب برای آگاهی بخشی یا به عنوان یک راهکار و نه قطع همکاری می توان از آن استفاده کرد.

سلامت بخش گفت: از گذشته قهر و آشتی به عنوان یک بازی کودکانه مطرح بود اما به تدریج با افزوده شدن مشکلات زندگی زناشویی، نقش مهمی در زندگی مشترک زوجین یافت.

این زوج درمانگر افزود: قهر به عنوان قطع و آشتی به عنوان برقراری ارتباط می تواند نقش کلیدی در زندگی هر فردی داشته باشد به شرطی که استفاده از این رویه را نخواهیم مدام تکرار کرد چراکه استفاده ابزاری از قهر و آشتی بخصوص در زندگی مشترک نه تنها مشکلات بوجود آمده را از بین نخواهد برد بلکه موجب رنجش و آزرده خاطر شدن طرف مقابل خواهد شد.

سلامت بخش اظهارداشت: افرادی که به امید رفع گرفتاری و مشکل پیش آمده به سمت قهرکردن می روند، ‌ چنانچه از روی علم و آگاهی نباشد نه تنها قهر مخرب یک رابطه صمیمانه خواهد بود بلکه زمینه ساز بروز مشکلات بعدی و عدم رسیدن به یک هدف مطمئن است.

وی اضافه کرد: فرد یا افرادی که به سمت قهر کردن گام برمی دارند باید بدانند قهر یک رفتار کودکانه است و چنانچه از این رویه در زندگی زناشویی به عنوان یک رفتار دفاعی یا رفتاری برای آزار دادن همسر به هر نیت دیگری استفاده شود باید پذیرفت که به عنوان یک حرکت باطل و از سوی یک فرد غیر بالغ انجام پذیرفته است.

این روانشناس بالینی افزد: حتی کودکان گاهی پس از قهرهای شدید با دوستان خود پس از چند دقیقه یا چند ساعت آشتی می کنند و دوباره بازی پرنشاط خود را از سرمی گیرند، قهر هیچ گونه وسیله ای نیست که بتوان به آن تکیه کرد یا در پناه آن به هدف خود رسید از این رو حتی بچه ها هم به بی اهمیتی و بی ثباتی قهر پی برده و از طرفی بسیار از افراد همچنان در رفتار کودکانه خود باقی مانده اند.

این زوج درمانگر، قهرکردن های زیاد و طولانی مدت را موجب دلسردی در زندگی زناشویی عنوان کر و گفت: ناراحت شدن و به اصطلاح در یک زمانی سرسنگین شدن همسران از یکدیگر همیشه بد نیست حتی در شرایطی قهر کردن به عنوان راهی و نشانه ای برای آگاه کردن از رفتار اشتباه طرف مقابل می تواند، موثر واقع شود اما باید دانست قطع ارتباط در برخی شرایط و نه برای همیشه و طولانی مدت، ‌باید انجام گیرد.

سلامت بخش تصریح کرد: بین قهر کردن با انتقام گرفتن فاصله بسیار است و از این رو شخصی که به سمت قهرکردن با طرف مقابل خود می رود خود را بیش از پیش در معرض پیامدهای منفی قرار می دهد به نحوی که نشان می دهد که فشار روانی زیادی روی آن قراردارد و در حال تجربه یک تهدید جدید است و به وسیله قهر می خواهد وضعیت پیش آمده را برطرف یا اصلاح کند.

وی با بیان اینکه شدت و ضعف قهر کردن باید کنترل شده باشد، گفت: در زندگی زناشویی وقتی یکی از همسران به قهر کردن روی می آورد باید بداند با این روش مشکل پیش آمده کاملا برطرف نخواهد شد، از این رو بعد از مدتی سعی می کند دوباره با همسر خود ارتباط برقرار کند ولی مشکل به جای خود باقی است و دوباره در یک موقعیت تنش زا خود را نشان می دهد.

این زوج درمانگر تاکید کرد: گفت و گو و مذاکره در موقعیت زمانی مناسب، مشکل گشا است در صورتی که با مذاکره و گفت و گو مشکل حل نشد، لازم است که با کمک گرفتن از مشاور و مراجعه به یک زوج درمانگر متخصص مشکل را حل و از آسیب بیشتر به رابطه زناشویی جلوگیری کند.

ایرنا

نظرات بینندگان