arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۸۱۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۱۴ آذر ۱۳۹۹

بفرما کرونای دو سیب

استعمال دخانیات به ویژه قلیان در شرایط همه گیری ویروس کرونا، علاوه بر تنگی نفس، سردرد، بوی بد دهان، سرفه، دندان های زرد و کثیف، احتمال ابتلای فرد به این بیماری را به شدت افزایش می دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

استعمال دخانیات به ویژه قلیان در شرایط همه گیری ویروس کرونا، علاوه بر تنگی نفس، سردرد، بوی بد دهان، سرفه، دندان های زرد و کثیف، احتمال ابتلای فرد به این بیماری را به شدت افزایش می دهد.

استعمال مواد دخانی به ویژه قلیان سالهاست که به عنوان یک وسیله تفریحی مورد اقبال گروه های مختلف سنی قرار گرفته و با گذر زمان جوانان و نوجوان نیز به سمت استعمال آن روی آورده اند به نحوی که شاهد کشیدن قلیان به صورت خانوادگی در اماکن تفریحی و توریستی شهرها نیز هستیم.

استفاد از طعم و عطر در تنباکوها تحت عنوان تنباکوی میوه‌ای نیز روشی فریبنده برای هدایت نوجوانان و جوانان به مصرف آن و پنهان کردن آثار زیانبار تنباکو پشت طعم و اسانس های مختلف است.

پس از شیوع ویروس کرونا قلیان سراها به عنوان یکی از کانون های اصلی و آلوده مورد توجه کارشناسان بهداشتی قرار گرفت و از همان ابتدا نسبت به اعمال محدودیت های شدید و جدی برای فعالیت این اماکن اقدام شد.

اعمال محدودیت ها سدی در برابر عرضه قلیان نشد بلکه برخی افراد اقدام به عرضه آن در خارج از قلیان سرها از جمله پشت وانت بارها، حاشیه پارک ها و تفرجگاه ها و داخل باغ های شخصی کردند

اعمال محدودیت ها سدی در برابر عرضه قلیان نشد بلکه برخی افراد اقدام به عرضه آن در خارج از قلیان سرها از جمله پشت وانت بارها، حاشیه پارک ها و تفرجگاه ها و داخل باغ های شخصی کردند تا از این طریق علاوه بر کسب درآمد بتوانند از پلمب واحد خود نیز در امان باشند.

با وجود محدودیت های پیش بینی شده اما به علت سودآوری بالای قلیان برای عرضه کنندگان و بالا بودن شمار مشتریان، متصدیان قلیان سراها از روش‌های مختلف برای روشن نگهداشتن چراغ محل فعالیت خود استفاده می کنند.

برای نمونه شماری از فعالان در این صنف برای از دست ندادن مشتری‌های خود به تکنولوژی های نوین متوسل شدند، به این شکل که پس از مشاهده چهره فرد از طریق آیفون تصویری یا دوربین مدار بسته، در را برای او باز می‌کنند.

در حال حاضر مراکز عرضه قلیان به عنوان نقاط پُرخطر از نظر شیوع کرونا محسوب ‌می شوند چراکه استعمال و دود ناشی از بازدم قلیان احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می دهد.

همچنین قرار داشتن و استعمال قلیان در فضایی سربسته و استفاده از یک سرشیلنگ به طور مشترک نیز شدت انتقال ویروس را دو چندان کرده و افراد را در معرض این بیماری قرار می‌دهد.

 

بیشتر مشتریان قلیان سراها، افراد جوان و نوجوان هستند و اغلب این افراد به علت غرور کاذب و داشتن توان و قدرت بدنی خود را مصون از ابتلا به این بیماری می‌دانند در حالیکه بخشی از افراد بستری در بیمارستان‌های این استان قشر جوان هستند.

این افراد حتی به عنوان ناقل ویروس عمل کرده و ناآگاهانه ویروس کرونا را به دیگر اعضای خانواده منتقل می کنند بنابراین می‌طلبد برای قطع زنجیره کرونا، خانواده ها نسبت به آگاه سازی فرزندان خود در رابطه با مضرات استفاده از قلیان به خصوص در شرایط همه گیری بیماری کرونا حساسیت بیشتری داشته باشند و مانع حضور آنها در این قبیل اماکن به بهانه تفریح و سرگرمی شوند.

مسئول برنامه کنترل دخانیات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در این باره میگوید: بر اساس قانون جامع کنترل دخانیات، مصرف دخانیات به ویژه قلیان در تمامی اماکن عمومی ممنوع است.

«مهدی خدابخشی»  با بیان اینکه استقبال جوانان از قلیان بیش از سایر گروه های سنی است، افزود: باید با آگاهی بخشی نسبت به آثار زیان‌بار کشیدن قلیان و فراهم کردن سرگرمی‌های مناسب و جذاب، جوانان را از گرایش به سمت استعمال مواد دخانی منع کرد.

وی بیان کرد: سودآوری و تقاضای بالای قلیان موجب شده علاوه بر چایخانه، قهوه خانه و سفره خانه‌های سنتی، افرادی به دور از چشم بازرسان و به صورت زیر زمینی و پنهانی اقدام به عرضه قلیان کنند بنابراین آمار دقیقی از تعداد مراکز عرضه قلیان در دست نیست.

 

مسئول برنامه کنترل دخانیات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: از ابتدای همه گیری ویروس کرونا برخورد با عرضه کنندگان قلیان با شدت بیشتری دنبال می شود به نحوی که طی این مدت تعداد زیادی سفره‌خانه، قهوه‌خانه، چایخانه، باغ رستوران و قلیان سرا به دلیل بی توجهی به دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی، پلمب شده است.

خدابخشی اضافه کرد: بازرسان بهداشت محیط استان همدان در سه ماهه نخست امسال ۲۴۷ بازرسی از مراکز عرضه قلیان انجام دادند که در نتیجه این بازدیدها ۸۷ واحد متخلف به مرجع قضایی معرفی، ۴۹ واحد پلمب و ۳۸۹ عدد قلیان نیز از این مراکز جمع آوری شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۱۱ مرکز عرضه قلیان در استان همدان پلمب شد، یادآوری کرد: با انجام ۹۳۴ مورد بازرسی از مراکز عرضه قلیان در سال ۹۸، اخطاریه قضایی برای متصدیان ۱۶۵ واحد صادر و یک هزار و ۷۲۱ عدد ادوات قلیان نیز جمع آوری شد.

 ایرنا

نظرات بینندگان