arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۸۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۶ - ۱۴ آذر ۱۳۹۹

آلمان: برجام کافی نیست؛ توافق گسترده تر نیاز است

«هایکو ماس» گفت آلمان به دنبال یک جایگزین و توافق هسته‌ای گسترده‌تر با ایران است زیرا به ادعای او توافق فعلی دیگر کافی نیست. وزیر خارجه آلمان در مصاحبه با مجله «اشپیگل» مدعی شد: شکلی از "توافق هسته‌ای پلاس" نیاز است که مطابق با منافع ما است. ما از ایران انتظارات روشنی داریم: نبود سلاح هسته‌ای و همچنین نبود هیچ برنامه موشک بالستیک که کل منطقه را تهدید می‌کند. ایران همچنین باید نقش دیگری در منطقه بازی کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آلمان: برجام کافی نیست؛ توافق گسترده تر نیاز استوزیر خارجه آلمان گفت این کشور به دنبال یک توافق هسته‌ای گسترده‌تر با ایران به جای توافق فعلی است که به ادعای او دیگر کافی نیست.

به گزارش فارس، «هایکو ماس» گفت آلمان به دنبال یک جایگزین و توافق هسته‌ای گسترده‌تر با ایران است زیرا به ادعای او توافق فعلی دیگر کافی نیست.

به گزارش «اسپوتنیک»، وزیر خارجه آلمان در مصاحبه با مجله «اشپیگل» مدعی شد: شکلی از "توافق هسته‌ای پلاس" نیاز است که مطابق با منافع ما است. ما از ایران انتظارات روشنی داریم: نبود سلاح هسته‌ای و همچنین نبود هیچ برنامه موشک بالستیک که کل منطقه را تهدید می‌کند. ایران همچنین باید نقش دیگری در منطقه بازی کند.

او در ادامه ادعا کرد توافق گسترده‌تر نیاز است زیرا نمی‌توان به ایران اعتماد کرد.

درخواست برلین به عنوان یکی از اعضای اروپایی برجام برای محدود کردن مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران همسو با آمریکا در حالی است که بارها مقامات کشورمان تاکید کرده‌اند که برجام بار دیگر قابل مذاکره نیست.

«جو بایدن» که در آستانه ورود به کاخ سفید قرار دارد، در رقابت‌های انتخاباتی گفته بود اگر ایران به پایبندی کامل به تعهداتش ذیل برجام بازگردد، او واشنگتن را به این توافق بازخواهد گرداند. به طور کلی گرچه او و مشاورانش در چند موضع‌گیری از قصد بازگشت به برجام در صورت پیروزی در انتخابات گفته بودند، اما با عباراتی مبهم و غیرصریح از لزوم «توافقی دیگر» با ایران صحبت کرده‌اند که این موضوع بیشتر با عنوان تقویت توافق فعلی مورد بحث قرار گرفته است.

پیشتر «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در حساب کاربری‌اش در توییتر با اشاره به پایبندی ایران به تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای، شرایطی که دولت بعدی آمریکا می‌تواند حسن نیت خودش را ثابت کند را مشخص کرد.

ظریف در توییتر نوشت: «ایران در ۱۵ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حسن نیت خودش را ثابت کرد. دولت بایدن هم باید با پایبندی کامل به قطعنامه ۲۲۳۱ و متوقف کردن جنگ اقتصادی ترامپ علیه ایرانی‌ها حسن نیت خودش را ثابت کند. آن موقع، ایران اقدامات اصلاحی‌اش ذیل برجام را به عقب بازمی‌گرداند.»

ظریف همچنین در مصاحبه‌ای گفت: «ایالات متحده از توافق هسته‌ای خارج شد ولی از سازمان ملل خارج نشده است. آمریکا به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل، مسئولیت‌ها و تعهداتی دارد و یک قطعنامه شورای امنیت هم داریم که ایالات متحده باید آن را به عنوان یکی از اعضای دائم این شورا رعایت کند. آمریکا آن قطعنامه را نقض کرده، زیرا دولت ترامپ دولتی یاغی بوده. حالا اگر دولت بایدن هم می‌خواهد دولت یاغی باشد می‌تواند اجرای تعهداتش را به مذاکره منوط کند.»

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد ایران بر سر توافق هسته‌ای برجام وارد مذاکره مجدد با آمریکا نخواهد شد.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شد و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد. تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل این توافق را کاهش داد.

علاوه بر این نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چارچوب گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای و نامه رئیس‌جمهور ایران به کشورهای اروپایی، در پاسخ به روند اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و همراهی کشورهای اروپایی با آن روز سه‌شنبه طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب نهایی رساندند.

نظرات بینندگان