arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۸۲۴۲
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۰۸ - ۱۵ آذر ۱۳۹۹

چین پرچم خود را روی کره ماه زد

نیم قرن پس از آن که آمریکا به عنوان نخستین کشور جهان، پرچم خود را روی کره ماه نصب کرد، پرچم چین به عنوان دومین کشور جهان روی این تنها قمر کره زمین به اهتزاز در آمد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چانگ ۵ در منطقه شمالغربی ماه فرود آمد. پرچم در این تصویر در سمت راست دیده می‌شود

نیم قرن پس از آن که آمریکا به عنوان نخستین کشور جهان، پرچم خود را روی کره ماه نصب کرد، پرچم چین به عنوان دومین کشور جهان روی این تنها قمر کره زمین به اهتزاز در آمد.

تصاویری که اداره ملی فضانوردی چین منتشر کرده پرچم سرخ و ۵ ستاره این کشور را نشان می‌دهد در فضای کره ماه که از وزش باد خبری نیست، بی‌حرکت مانده است.

این تصاویر را فضاپیمای چینی چانگ تهیه کرده و روز گذشته، پنجشنبه، سوم دسامبر، پس از آن که نمونه هایی از خاک و سنگ‌های کره ماه را جمع‌آوری کرده بود به سوی زمین حرکت کرد.

دو فضاپیمای قبلی چین که به ماه رفته بودند پرچم این کشور را روی بدنه و اجزای خود داشتند اما هیچ کدام از آنها قابلیت نصب عمودی روی سطح کره ماه را نداشتند.

نخستین پرچم روی کره ماه را آمریکا به سال ۱۹۶۹ و در جریان ماموریت آپولو روی ماه نصب کرد. پس از آن هم ۵ پرچم دیگر آمریکا در جریان سفرهای ثانویه که تا سال ۱۹۷۲ صورت گرفتند روی سطح کره ماه نصب شدند.

در سال ۲۰۱۲ تصاویر ناسا از کره ماه نشان دادند که همه این پرچم‌ها همچنان سرپا ایستاده‌اند هر چند کارشناسان به رسانه‌ها گفتند احتمالا به مرور زمان نور خورشید رنگ و روی پرچم‌ها را از بین برده است.

نخستین پرچم آمریکا که در جریان سفر آپولو نصب شد به گفته باز آلدرین، یکی از دو فضانورد اعزامی، به آن علت که خیلی نزدیک به آپولو نصب شده بود، احتمالا هنگام برخاستن این سفینه از جا کنده شده و دست‌خوش باد شده است.

ماموریت سفینه خودکار "چانگ ای-۵" با هدف نمونه‌برداری از سنگ و خاک ماه و انتقال آنها به زمین انجام شد.

چانگ-۵ در محوطه مرتفع آتشفشانی "مُنز رومکر" در "اقیانوس توفان‌ها" روی ماه فرود آمد.

آخرین باری که نمونه برداری از سطح ماه انجام شد ۴۴ سال پیش بود، زمانی که ماموریت لونا ۲۴ اتحاد جماهیر شوروی نزدیک ۲۰۰ گرم از آن را به زمین برگرداند.

منبع: بی بی سی

نظرات بینندگان