arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۸۲۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۲ - ۱۵ آذر ۱۳۹۹
معاونت علمی ریاست جمهوری:

همه تخت‌های آی سی یو کشور به ونتیلاتور ایرانی مجهز شدند؛ آمادگی صادرات هم داریم

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ‌گفت:‌ با توجه به ساخت ونتیلاتور و انواع کیت‌های ایرانی تشخیص کرونا در کشور، همه تخت‌های آی سی یو بیمارستانی کشور مجهز به ونتیلاتور ایرانی شدند و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ‌گفت:‌ با توجه به ساخت ونتیلاتور و انواع کیت‌های ایرانی تشخیص کرونا در کشور، همه تخت‌های آی سی یو بیمارستانی کشور مجهز به ونتیلاتور ایرانی شدند و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.

اسماعیل قادری فر روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: ونتیلاتور یا دستگاه های پیشرفته تنفس مصنوعی به تعداد حداقل ۴۰ تا ۵۰ دستگاه در روز و حدود هزار دستگاه در ماه توسط سه شرکت دانش بنیان ایرانی تولید می شود.

وی ادامه داد: به همت و توان شرکت های دانش بنیان در حوزه هایی مانند ساخت ونتیلاتور و کیت های تشخیصی کرونا به دستاوردهای بزرگی دست یافتیم و با استفاده از آنها خدمات خوبی به بیماران ارایه می شود.

قادری فر در پاسخ به این سوال که آیا امکان صادرات کیت های تشخیصی و ونتیلاتور ایرانی را داریم، گفت: آمادگی صادرات آنها وجود دارد، اما هر وقت که وزارت بهداشت تشخیص و اجازه دهد این کار می تواند صورت گیرد.

وی ادامه داد: هر وقت وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا تشخیص دهند که در داخل مازاد نیاز برای تولید کیت و ونتیلاتور و انواع ماسک های سه لایه و ان ۹۵ وجود دارد، صادرات آنها به سهولت با همکاری وزارت صمت انجام خواهد شد.

قادری فر با یادآوری اعمال سخت ترین تحریم ها در شرایط کرونایی علیه کشور و بخش سلامت، گفت: شاید کمتر از یک یا ۲ هفته پس از شیوع ویروس کرونا همه گروه های فناور و نوآور به کمک بخش سلامت کشور آمدند و اگر در هفته های اول شیوع ویروس کمبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده ملموس بود، در کمتر از یک ماه به اشباع این محصولات رسیدیم.

وی افزود: در گام بعدی در حوزه تشخیص به همت فناوران حوزه سلامت کشور و با راهبری وزارت بهداشت اقدام به تولید انواع کیت های تشخیصی، ونتیلاتور و برخی دارو شد تا این محصول فناورانه در اختیار مردم و بیماران قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری روز دهم فروردین ماه از ساخت و بهره برداری دستگاه‌ ونتیلاتور مراقبت ویژه به عنوان مهمترین تجهیز مقابله با ویروس کرونا در انواع مختلف در داخل کشور و به همت شرکت‌های دانش ‌بنیان، خبر داد.

دستگاه ونتیلاتور چند سالی بود که با واردات و ارائه خدمات پس از فروش به عنوان دستگاه مراقبت های ویژه و ماشین بیهوشی از کمپانی MEDEC در ایران استفاده می شد اما با تلاش متخصصان داخلی و توسط یک شرکت دانش بنیان "ایران ساخت" این دستگاه با بومی سازی دانش در کشور به تولید انبوه رسیده است.

نظرات بینندگان