arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۸۴۲۰
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۲۱ - ۱۵ آذر ۱۳۹۹

کشف ژن پیری

محققان فرآیندی را که باعث پیر شدن پوست و سایر اعضای بدن انسان می شود را شناسایی کردند که می تواند یک موفقیت بزرگ در زمینه پزشکی ترمیمی باشد. وان هو لی، یکی از نویسندگان این پژوهش می‌گوید: « مطالعات ما از تحقیقات پیشین در مورد جوان‌سازی برنامه‌ریزی سلولی فراتر رفته و نشان می‌دهد چگونه برنامه‌ریزی‌های سلولهای بنیادی مزانشیمی (MSC) انجام می‌شود تا علائم معمول پیری را بهبود بخشد. ما معتقدیم که یافته های ما به درک بهتر پیری MSC و اهمیت آن در پزشکی ترمیمی کمک می کند»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کشف ژن پیریمحققان فرآیندی را که باعث پیر شدن پوست و سایر اعضای بدن انسان می شود را شناسایی کردند که می تواند یک موفقیت بزرگ در زمینه پزشکی ترمیمی باشد.

به گزارش انتخاب به نقل از راشاتودی(RT)، تیمی از دانشگاه ویسکانسین-مدیسون از طریق "برنامه ریزی مجدد سلولی" مکانیسم کنترل پیری و جوان سازی سلول های بنیادی مزانشیمی (MSC) را کشف کردند.

مطالعه آنها، که در روز دوشنبه در مجله Stem Cells منتشر شد، به آنچه دانشمندان قبلاً در مورد چگونگی فرایندهای سلولی موجب پیر شدن سلول های بنیادی مزانشیمی می دانستند، اطلاعات جدیدی می افزاید.

این پژوهش نشان می‌دهد دانشمندان سلولهای بنیادی مزانشیمی (MSC) را از مایع مفصلی انسان( ماده روان کننده طبیعی بدن که در اطراف مفاصل، از جمله زانوها و آرنج ها وجود دارد )، استخراج کردند و سپس آن‌ها را بار دیگر برنامه‌ریزی کردند و پس از آن که آن‌ها را به صورت «ام اس سی» برگرداندند، در داخل سلول‌های بنیادی قرار دادند. سپس این سلول‌ها را برای یافتن نشانه‌های تغییرات ژنتیکی مورد مطالعه قرار دادند.

هنگامی که دانشمندان سلولهای دوباره برنامه ریزی شده را مطالعه کردند، دریافتند که پروتئین (GATA6) سرکوب شده است، و باعث شده است که دو پروتئین دیگر فعالیت خود را در نحوه تنظیم پیری و ترمیم سلول ها افزایش دهند.

وان هو لی، یکی از نویسندگان این پژوهش می‌گوید: « مطالعات ما از تحقیقات پیشین در مورد جوان‌سازی برنامه‌ریزی سلولی فراتر رفته و نشان می‌دهد چگونه برنامه‌ریزی‌های سلولهای بنیادی مزانشیمی (MSC) انجام می‌شود تا علائم معمول پیری را بهبود بخشد. ما معتقدیم که یافته های ما به درک بهتر پیری MSC و اهمیت آن در پزشکی ترمیمی کمک می کند »

پزشکی ترمیمی (Regenerative medicine) شاخه‌ای از علم نوین پزشکی است که هدف آن ترمیم و احیا بافت یا اندام آسیب دیده یا از دست رفته، است.

نظرات بینندگان