arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۸۴۲۹
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۱۵ آذر ۱۳۹۹
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت‌الله هاشمی؛ ۱۵ آذر ۱۳۷۶: روحانی و لاریجانی از خودداری برخی از کشورهای اسلامی از حضور در اجلاس سران اظهار نگرانی کردند، پیشنهاد داشتند من یا خاتمی با آنها تماس بگیریم / رحیم صفوی از عواقب مسئله آیت‌الله منتظری اظهار نگرانی کرد

خاطرات آیت الله هاشمی: عصر آقای [یحیی] رحیم‌صفوی، [فرمانده‌کل سپاه] آمد. گزارشی از اقدامات برای امنیت و نظم اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی را داد و از عواقب مسئله آیت‌الله منتظری اظهارنگرانی‌کرد و گفت، پیگیری مسئله به شورای عالی امنیت ملی سپرده شده و در دستور دبیرخانه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۵ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است

 

اول وقت آقای [علی] لاریجانی، [رئیس سازمان صدا و سیما] آمد. اظهارنگرانی‌کرد، از جریان خودداری بعضی از سران مهم کشورهای اسلامی، از حضور در تهران، مثل مراکش و اندونزی و قزاقستان و قرقیزستان و ازبکستان و برونئی به اضافه اردن که همگی قبلاً اعلان شده بود که می‌آیند و احتمال اینکه در دو سه روز آینده، افراد دیگری هم به آن‌ها ملحق شوند که احتمالاً آمریکا پشت‌ کار است و چاره‌جویی‌کرد.

در جلسه شورای مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، تعداد دیگری از عناوین نیازمند به تعیین سیاست‌کلی در بخش آموزش و تحقیق مشخص شد. من تذکر دادم که نباید وضعی پیش‌آیدکه دست مجلس و دولت در تصمیمات بسته شود و در هر موردی، شُبهه مخالفت با مصوبات رهبری در کار باشد.

ظهر آقایان دکتر [حسن] روحانی و [علی] لاریجانی آمدند و همان نگرانی مطرح شده از سوی آقای لاریجانی را مطرح‌کردند. پیشنهاد داشتند که من یا آقای خاتمی، با آن‌ها تماس بگیریم و یا لااقل در مورد بقیه فکری بشودکه اضافه نشوند. خطرکمترشدن میهمانان درجه یک را می‌دهند. قرار شد بررسی‌کنند و پس از مشورت راهی ارائه دهند. سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی را آورده بودند که به بعضی از سران کشورهای اسلامی اهانت‌کرده و ممکن است در جلسه وزرای امور خارجه امروز، مورد اعتراض قرارگیرد و بهانه‌ای برای نیامدن دیگران هم بشود.

آقای زنگنه، [وزیر نفت] آمد، برای توضیح علت افزایش سقف تولید نفت اوپک که باعث پایین آمدن قیمت نفت شده؛ خلاصه‌اش این است که عربستان سعودی، اعمال نفوذ کرده و با اینکه اکثراً قبول دارند که ضرر می‌کنند، ولی رأی داده‌اند.

عصر آقای [یحیی] رحیم‌صفوی، [فرمانده‌کل سپاه] آمد. گزارشی از اقدامات برای امنیت و نظم اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی را داد و از عواقب مسئله آیت‌الله منتظری اظهارنگرانی‌کرد و گفت، پیگیری مسئله به شورای عالی امنیت ملی سپرده شده و در دستور دبیرخانه است.

آقای [مرتضی] الویری آمد. از رکود اقتصادی کشور اظهار نگرانی کرد و گفت، به مناطق آزاد هم سرایت کرده و سرمایه‌گذاری را کم نموده و عامل آن، مسئله ثروت‌های بادآورده و تصمیمات دولت است. از وضع مسائل رهبری و نگرانی مردم و احتمال جدایی بیشتر بین رهبری و مردم، اظهار نگرانی و چاره‌جویی کرد.

نظرات بینندگان