arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۸۶۵۶
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۰ - ۱۷ آذر ۱۳۹۹

سردبیر اکونومیست: بایدن باید به برجام بازگردد

سردبیر دفاعی نشریه «اکونومیست» تاکید کرد که «جو بایدن» رئیس جمهوری منتخب آمریکا با توجه پایبندی ایران به تعهداتش، باید به توافق هسته‌ای (برجام) بازگردد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سردبیر دفاعی نشریه «اکونومیست» تاکید کرد که «جو بایدن» رئیس جمهوری منتخب آمریکا با توجه پایبندی ایران به تعهداتش، باید به توافق هسته‌ای (برجام) بازگردد.

«شاشانک جوشی» (Shashank Joshi ) کارشناس پیشین روابط بین‌الملل دانشگاه «هاروارد» روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا که به صورت اینترنتی انجام شد، گفت: بازگشت بایدن به «برجام» باید مبنایی برای مذاکرات در زمینه‌های گسترده‌تر و حائز اهمیت برای دو طرف باشد و تکلیف بندهای مربوط به غروب بلندمدت برجام، امنیت منطقه‌ای و منافع اقتصادی بلندمدت را برای ایران مشخص کند.

به گزارش ایرنا، دولت «دونالد ترامپ» از همان ابتدای کار خود کمر به تخریب توافق هسته‌ای بست و کوشید جمهوری اسلامی ایران و گروه پنج به علاوه یک را به سوی خروج از برجام سوق دهد. در همین راستا، آمریکایی‌ها اکنون به طور جدی روی بندهای غروب برجام انگشت گذاشته‌اند.

جدا از فعالیت‌های تسلیحاتی و موشکی، یکی دیگر از نگرانی‌های آمریکا به بند غروب برجام ارتباط می‌یابد؛ بندی که برپایه آن پس از ۱۰ سال ایران می‌تواند سانتریفیوژهای غنی‌سازی را افزایش دهد و پس از ۱۵ سال نیز اجازه دارد بر حجم اورانیوم کمتر غنی شده خود بیافزاید. بند مورد نظر یکی از مهمترین دستاوردهای رایزنان هسته‌ای ایران بود که در طول مذاکرات دو ساله به دست آمد.

سردبیر اکونومیست همچنین درباره رویکرد جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا نسبت به ایران و لغو تحریم‌ها اظهار داشت: او احتمالاً رویکرد کمتر تهاجمی نسبت به ایران خواهد داشت، اگرچه لزوماً تحریم‌ها علیه ایران را فوراً لغو نخواهد کرد.

رئیس جمهوری منتخب آمریکا به تازگی در گفت و گو با روزنامه نیویورک تایمز بار دیگر بر موضع قبلی خود مبنی بر بازگشت به توافق اتمی ایران تاکید کرد. او درباره بازگشت آمریکا به این توافق گفت: «سخت خواهد بود، اما بله».

«جو بایدن» چندی پیش هم در یادداشتی که در «سی ان ان» منتشر شد گفته بود: «اگر ایران به تعهدات سختگیرانه برجام پایبند باشد، آمریکا نیز به توافق هسته‌ای بازخواهد گشت».

کارشناس پیشین روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد در عین حال افزود: دولت بایدن تمایل خواهد داشت که نیروهایش را از خاورمیانه به آسیا منتقل کند تا تمرکز بیشتری روی چین داشته باشد. جوشی می‌گوید: او احتمالاً تاکید کمتری بر روابط با عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس خواهد داشت.

سردبیر دفاعی اکونومیست همچنین درباره طرح ابتکار صلح هرمز - که رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مهر ۹۸ با هدف ایجاد صلح و ثبات در منطقه آن را پیشنهاد کرد - گفت: «این طرح ممکن است یک پایه‌ای برای ایران و رقبای منطقه‌ای اش، بویژه کشورهای حوزه خلیج فارس در زمینه امنیت منطقه خاورمیانه، در نظر گرفته شود، اما در موضوع کشورهای منطقه، تفاوت‌های فاحشی در خصوص لبنان، عراق، سوریه و یمن وجود دارد.»

جوشی در عین حال می‌گوید، «فکر نمی‌کنم این موارد به سرعت و به آسانی حل و فصل شود.»

وی درباره اثرات تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران هم این گونه ابراز عقیده کرد که «اگر تحریم‌های آمریکا ادامه یابد، فضای امنیتی منطقه همچنان بی‌ثبات باقی خواهد ماند.»

منبع: ایرنا

نظرات بینندگان