arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۹۳۷۴
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۱ - ۲۰ آذر ۱۳۹۹
نیویورک تایمز:

ماموریت ۳۶ ساعته دو بمب افکن B-۵۲ آمریکایی در خلیج فارس / هدف؛ بازداشتن ایران از حمله به نیروهای آمریکایی

دو بمب افکن B-52 آمریکایی روز پنجشنبه یک عملیات نمایش قدرت را در خلیج فارس انجام دادند که به گفته مقامات نظامی، هدف از انجام آن، بازداشتن ایران و نیروهای نزدیک به آن از حمله به نیروهای ایالات متحده در خاورمیانه در پی افزایش تنش بین دوکشور است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نیویورک تایمز نوشت: دو بمب افکن B-52 آمریکایی روز پنجشنبه یک عملیات نمایش قدرت را در خلیج فارس انجام دادند که به گفته مقامات نظامی، هدف از انجام آن، بازداشتن ایران و نیروهای نزدیک به آن از  حمله  به نیروهای ایالات متحده در خاورمیانه در پی افزایش تنش بین دوکشور است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: مأموریت 36 ساعته رفت و برگشت هواپیمای جنگنده سنگین از پایگاه هوایی بارکسدیل در ایالت لوئیزیانا، دومین اقدام مشابه در سه هفته گذشته محسوب می شود که بمب افکن های نیروی هوایی پروازهای دوربرد در نزدیکی فضای هوایی ایران انجام می دهند. ایالات متحده به طور دوره ای چنین ماموریت های نمایشی انتقال سریع جنگنده ها به خاورمیانه و آسیا را انجام می دهد تا قدرت هوایی آمریکا را به متحدان و دشمنانش نشان دهد، اما این دو ماموریت در مدت یک ماه غیر معمول است.

این مأموریت چند ملیتی که شامل هواپیماهایی از عربستان سعودی، قطر و بحرین بود، خارج از فضای هوایی ایران انجام شد. مقامات گفتند که هواپیماهای جنگی آمریکایی قبل از بازگشت به خانه حدود دو ساعت در منطقه خلیج فارس بودند. دو فروند B-52 دیگر از پایگاه هوایی ماینت(Minot) در داکوتای شمالی در 21 نوامبر همان نوع ماموریت دوربرد را در منطقه انجام دادند.

پرواز روز پنجشنبه در پی ترور ماه گذشته دانشمند ارشد هسته ای ایران انجام می شود، حمله ای که ایران می گوید کار اسرائیل با همکاری امریکا بوده است.

ژنرال کنت اف مک کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، در بیانیه ای در روز پنجشنبه گفت: "دشمنان بالقوه باید بدانند که هیچ کشوری روی زمین نسبت به آمریکا آمادگی و توانایی بیشتری برای استفاده سریع از قدرت جنگی اضافی در برابر هرگونه تجاوزی را ندارد."

با توجه به اینکه مقامات کاخ سفید گزینه های تهاجمی را مورد بررسی قرار داده اند، کارشناسان مسائل خاورمیانه می گویند جای تعجب نیست که ایران ممکن است در رمزگشایی از اهداف دولت ترامپ با مشکل روبرو شود، به ویژه در یک دوره ناپایدار که ترامپ همچنان به دروغ اصرار دارد که پیروز انتخابات شده است.

یکی از اعضای ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی، گفت: "طبیعی است که ایرانیان در مورد تفسیر سیگنالهای ترامپ که سیاست ها و بیانیه های علنی او بسیار ناسازگار، تکان دهنده و خشن است، گیج شوند. من فکر می کنم هدف آنها این است که به راحتی منتظر رفتن این مرد دیوانه باشند تا بایدن بیاید."

روز پنجشنبه، یک مقام ارشد نظامی، قبل از ماموریت، در یک جلسه توجیهی با یک گروه کوچک از خبرنگاران، گفت که تحلیلگران اطلاعاتی آمریكا، تشخیص داده اند که ایران و شبه نظامیان شیعه در عراق که ایران از آنها پشتیبانی می كند در حال برنامه ریزی و از جمله آماده شدن برای انجام حمله های موشكی احتمالی یا حتی بدتر از آن هستند.

نظرات بینندگان