arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۹۸۳۲
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۹ - ۲۳ آذر ۱۳۹۹

دریاچه چیتگر؛ از سقوط بالگرد تا رد پای تمساح

خبر وجود تمساح در دریاچه چیتگر، این دریاچه را بار دیگر به صدر اخبار برد؛ دریاچه ای که در سال های پس از ساخت میزبان برخی پرندگان کوچنده نیز بوده و البته حوادث تلخی را هم تجربه کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محسن افشاری / سرویس اجتماعی «انتخاب»: اخیرا خبری دست به دست شده که بر اساس آن یک شهروند تهرانی از مشاهده یک تمساح در دریاچه چیتگر خبر داده است.

در پی این خبر، رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر گفت که «طعمه‌گذاری‌هایی انجام شده تا اگر چنین موضوعی صحت دارد، هرچه سریع‌تر موضوع شفاف شده و امنیت شهروندان و آسایش خاطر آنها فراهم شود.»

آرش حسینی میلانی توضیح داد که «احتمال دارد تمساح خانگی قاچاق که این روزها رواج پیدا کرده، توسط یک شهروند غیرمسئول در دریاچه چیتگر رها شده باشد.»

دریاچه چیتگر یا دریاچه شهدای خلیج فارس دریاچه‌ای مصنوعی است که در غرب تهران و در شمال پارک جنگلی چیتگر بین اتوبان تهران - کرج و بزرگراه همت و در دوره شهرداری محمدباقر قالیباف ساخته شده‌ است.

مساحت این دریاچه که ساخت آن با اعتراض برخی فعالان محیط زیست نیز همراه بوده، ۱۳۰ هکتار است. این دریاچه با آب رودخانه کن پر می شود.

اما آیا مشاهده تمساح در این دریاچه صحت دارد؟

محیط زیست: قطعا اشتباه است

فرهاد زندی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در این خصوص که یکی از شهروندان اعلام کرده است که موردی شبیه به تمساح در دریاچه چیتگر مشاهده کرده، گفته است: پس از وصول این خبر، کارشناسان محیط زیست چندین مرتبه از عمق دریاچه چیتگر بازدید کردند ولی تا این لحظه موردی مشاهده نشده است. قطعا مشاهده کنندگان دچار اشتباه شده اند زیرا تمساح یک حیوان دوزیست است و چندین ساعت در روز باید به ساحل آمده و آفتاب بگیرد.

او گفت: با توجه به این موضوع حتما باید تا به امروز مشاهده می شد اما پس از چندین مرتبه مراجعه به دریاچه این موجود مشاهده نشده است.

تنها راه ورود تمساح به دریاچه چیتگر

زندی با اشاره به اینکه امکان ورود چنین موجودی به دریاچه چیتگر از طریق ورودی ها نیست، گفت: تنها در صورتی این اتفاق ممکن است که این موجود در سنین پایین توسط گردشگران به این منطقه منتقل شود و به همین علت نمی تواند به خودی خود وارد این محدوده شود.

شاید ماهی سرسوسماری باشد

اما معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر هم به این خبر واکنش نشان داد و گفت «چندی پیش یکی از گردشگران دریاچه چیتگر عکسی از روی آب گرفته بود که نشان می‌داد گونه‌ای مانند تمساح یا الیگیتور فیش - ماهی سرسوسماری - در آب شنا می‌کند. همان زمان این گردشگر عکس را در اختیار یکی از نگهبانان شیفت شب دریاچه چیتگر قرار داد.»

علی اکبر عفت‌منش افزود: حدس ما این است که گونه‌ای که مشاهده و از آن عکس‌برداری شده است الیگیتور فیش یا ماهی سرسوسماری باشد. پیش از این نیز شیلات وجود این گونه را در دریاچه تایید کرده بود.

معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر ادامه داد: ما با پژوهشکده آبزی‌پروری که زیرمجموعه شیلات است قرارداد بسته‌ایم تا گونه‌های آبزی دریاچه را شناسایی و گزارش کند. در این گزارشات وجود الیگیتور فیش در دریاچه چیتگر تایید شده است اما تاکنون گزارشی از وجود تمساح در دریاچه نداشتیم.

به گفته عفت‌منش الیگیتور فیش یا سرسوسماری نوعی ماهی است که پوزه‌هایی مانند تمساح دارد. سرسوسماری نیز شکارچی اما کاملا آبزی است و در آب شکار می‌کند.

اسکن کف دریاچه

برخی رسانه ها خبر داده اند که قرار است تیم‌های تخصصی با تجهیزات لازم سطح آب دریاچه را برای بررسی صحت این گزارش‌ها اسکن کنند.

دریاچه چیتگر فعلا تعطیل است. 

معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر در پاسخ به این پرسش که چرا محدودیت‌های در رفت و آمد به دریاچه چیتگر ایجاد شده، توضیح داد: «پیاده‌راه دریاچه طی سال‌های اخیر آسیب‌هایی دیده است که نیاز به تعویض داشت. از این‌رو به‌دلیل انجام فعالیت‌های عمرانی محدودیت‌های برای رفت و آمد به دریاچه ایجاد شده است.»

دریاچه چیتگر و حیات وحش
هر سال با شروع فصل پاییز و آغاز موسم مهاجرت پرندگان، دریاچه چیتگر میزبان برخی پرندگان کوچنده دریایی می شود. از جمله این پرندگان، کاکایی ها هستند که گویا از اروپای شرقی و سیبری مهاجرت می کنند و خود را به دریاچه چیتگر می رسانند.

سال 92 شهردار منطقه 22 تهران گفته بود که «تا کنون حدود 500 پرنده سازگار با زیست در اکوسیستم جدید پایتخت، در این محیط دیده شده اند. »

اخیرا نیز رئیس اداره محیط زیست منطقه از ورود ٥ قطعه اردک های سرسبز به دریاچه چیتگر در دهم آبان ماه سال جاری خبر داده است.

حادثه ویژه؛ سقوط بالگرد در دریاچه

اما دریاچه چیتگر سال ها قبل از آنکه برخی نگران وجود تمساح در آن شوند، شاهد یک حادثه تلخ هم بوده. در حوالی ظهر روز سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵، یک فروند بالگرد شرکت پن‌ها (پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران) در دریاچه چیتگر تهران سقوط کرد و ۲ سرنشین آن کشته و ۶ نفر دیگرشان مصدوم شدند.

نظرات بینندگان