arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۰۰۱۴
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۵ - ۲۴ آذر ۱۳۹۹

طعم تحول دیجیتال در ایام کرونا

اپراتور اول تلفن همراه کشور در راستای انجام مسئولیت اجتماعی خود در ایام کرونا با اختصاص ٣٠ میلیارد ریال در ساخت، تجهیز و بهره برداری از یک بیمارستان سیار مشارکت کرد. این بیمارستان سیار با هدف ارائه خدمت در بحران ها و بلایای طبیعی مورد بهره برداری قرار می گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طعم تحول دیجیتال در ایام کرونا

در دوره ای به سر می بریم که کروناویروس همه عناصر زندگی افراد، از خانه و محل کار گرفته تا مدرسه و دانشگاه و سرگرمی را دستخوش تغییراتی اساسی کرده است.

محدودیت، تمام آن‌ چیزی بود که شیوع این بیماری همه گیر برای زندگی مردم فراهم کرد. مردم جهان در پاسخ به این محدودیت موفق شدند نوع جدیدی از زندگی را تجربه کنند، نوعی از زندگی که از سال های گذشته حرکت به سمت آن را آغاز کرده بودند اما هنوز آن گونه که باید ضرورت آن را جدی نگرفته بودند: «زندگی دیجیتال»

مردم جهان در پاسخ به محدودیت های فیزیکی ارتباطات متقابل، تعطیلی مکان های عمومی و خرید، فاصله گرفتن از هم نوعان خود برای جلوگیری از شیوع ویروس و درنهایت، حفظ برخی از ویژگی های زندگی معمول، به سمت ابزارهای دیجیتالی جذب شدند. پس‌ از این رخداد، صاحبان کسب وکار، سیاست گذاران حوزه آموزشی و عمومی، برنامه ریزان شهری و توسعه ای تلاش کردند بازوهایی را به کار گیرند که سرعت تاثیرگذاری فناوری های دیجیتال را در زندگی مردم بیشتر کنند. توسعه دورکاری با استفاده از ابزارهای دیجیتال، سنجش سلامتی و بهداشت عمومی مردم ، آموزش از راه دور، برگزاری رویدادهای مجازی و مهم تر از همه، تهیه مایحتاج زندگی از طریق بسترهای اینترنتی و دیجیتالی، هزارتوهای جدیدی بود که شیوع کرونا در مقابل مردم سراسر جهان باز کرد.

همین تحول، در ایران نیز رخ داد. پیش از شیوع کوویدـ19، سرعت دیجیتالی شدن زندگی مردم ایران به نسبت هم‌نوعان اروپایی و آمریکایی، بسیار پایین تر بود اما همسانی رویداد برای تمامی مردم جهان، ایرانیان را نیز مجبور کرد به تکنولوژی های جدید برای گذران زندگی روی بیاورند. در واقع، زندگی جدید مردم پس از شیوع ویروس، «ضرورت» را ایجاد کرد تا کسب وکارهای ایرانی به «تحول» پاسخ مثبت دهند.

با آغاز طرح بسیج ملی مدیریت مبارزه با بیماری کرونا، اپراتور اول، تماس ۶۰ هزار مراقب سلامت و بهورز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سطح کشور را به منظور آموزش، پیشگیری و مراقبت از خانوارهای ایرانی رایگان کرد. به منظور ایجاد امکان دورکاری بهورزان از یک سو و نیز اعتمادسازی و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی از سوی دیگر، راهکار نوینی ارائه شد تا مراقبین سلامت و بهورزان وزارت بهداشت بتوانند با استفاده از سیمکارت همراه اول خود، بدون آشکار شدن شماره هایشان، با خانوارهای هدف به صورت رایگان تماس بگیرند. به این ترتیب به جای شماره بهورزان، کلیه تماس های مرتبط با پیشگیری و مراقبت از بیماری کرونا با شماره مورد تائید وزارت بهداشت (سرشماره ۴۰۳۰) برقرار شد.

-مشارکت ٣٠ میلیارد ریالی در ساخت بیمارستان سیار

اپراتور اول تلفن همراه کشور در راستای انجام مسئولیت اجتماعی خود در ایام کرونا با اختصاص ٣٠ میلیارد ریال در ساخت، تجهیز و بهره برداری از یک بیمارستان سیار مشارکت کرد. این بیمارستان سیار با هدف ارائه خدمت در بحران ها و بلایای طبیعی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

-یک سوم شدن تعرفه ترافیک سامانه های آموزش مجازی دانشگاه ها

با گسترش ویروس کرونا در راستای حفظ سلامت دانشجویان، همراه اول به عنوان اپراتور پیشرو در ارائه خدمات نوین، تعرفه دسترسی به سامانه های آموزش مجازی تمامی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را به یک سوم کاهش داد.

-مشارکت در افتتاح فاز نخست «شبکه هوشمند مدارس»

فاز نخست «شبکه هوشمند مدارس(دانا)» به صورت نمادین در یکی از روستاهای کنارک سیستان و بلوچستان افتتاح شد و بدین ترتیب بیش از ٧۶ هزار مدرسه شهری و روستایی در مناطق دور افتاده به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند. در اجرای این طرح ملی و با همت «گروه مخابرات و همراه اول» به‌عنوان بزرگترین هلدینگ ارتباطی ایران، ۶٢٧۶۴ مدرسه شهری و روستایی به اینترنت پرسرعت متصل شدند که سهمی ٨٢ درصدی از مجموع مدارس حاضر در این فاز را شامل م ‎‌شد.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم با بیان این که بخش مهمی از توان وزارت ارتباطات برای تحقق عدالت ارتباطی صرف شد، اظهار کرد: تاکنون حدود ٩۵ درصد روستاها به تلفن همراه و ٩٠ درصد روستاهای بالای ٢٠ خانوار به شبکه ملی اطلاعات دسترسی دارند.

وی با اشاره به این که تلاش می کنیم این میزان دسترسی تا پایان کار این دولت به ١٠٠ درصد برای روستاهای بالای ٢٠ خانوار برسد و ضمن تشکر از اپراتورهای مجری این پروژه بیان کرد: با توجه به دستور رئیس جمهوری، پیگیر آماده کردن زیر ساخت های تحقق عدالت آموزشی در دوران کرونا با فراگیری آموزش الکترونیکی بودیم که بر این اساس توانستیم برای ١٣ میلیون دانش آموز، یک میلیون معلم و کادر آموزشی، چهار میلیون دانشجو و ١٠٠ هزار استاد اینترنت رایگان فراهم کنیم.

با اتصال ٧۶ هزار مدرسه دیگر به شبکه هوشمند مدارس، میزان اتصال به «دانا» به ٩۴ درصد رسید که گروه «مخابرات و همراه اول» در برقراری اتصال ٢۴۴٣١ مدرسه روستایی و ٣٨٣٣٣ مدرسه شهرهای دور افتاده به اینترنت پرسرعت، در فاز نخست این پروژه ملی نقش آفرینی کردند.

-ارائه خدمات ویژه همراه اول به دانش‌آموزان و دانشجویان

یکی از اقدامات بسیار مهم همراه اول در دوران کرونا راه اندازی شبکه شاد و رایگان کردن اینترنت آن بوده است. به طوری که والدین دانش آموزان و معلمان می توانند بدون هیچگونه نگرانی بابت هزینه های دسترسی به محتوای موجود روی این سامانه، به شکل رایگان به محتوای اپلیکیشن شاد دسترسی داشته باشند. سرویس اینترنت دانش آموزی، ارائه بسته های دیتای آموزشی و عرضه سیم کارت انارستان با اینترنت پاک از دیگر اقدامات همراه اول در راستای پروژه های آموزشی در ایام کرونا بوده است.

-برگزاری جلسات شورای نگهبان از راه دور

بخش کسب و کار سازمانی اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، امکانی فراهم کرد تا جلسات اعضای شورای نگهبان از راه دور و با استفاده از بستر امن و اختصاصی دیتا توسط این اپراتور با سیم کارت های دیتای سازمانی و شبکه اختصاصی امن همراه برگزار شود. با راه اندازی این سرویس، برگزاری جلسات شورای نگهبان با استفاده از سیستم های رایانه ای اعضا و به صورت مجازی و از طریق سیم کارت های دیتای سازمانی همراه اول در هر لحظه از شبانه روز امکان پذیر است.

-ارائه بسته اینترنت هدیه ۲۰ گیگی به معلمان

هم زمان با شیوع ویروس کرونا در کشور و الزام سیستم آموزشی کشور به در خانه ماندن و استفاده دانش آموزان از ابزارهای ارتباطی برای آموزش از راه دور، همراه اول در راستای مسئولیت اجتماعی خود و به پاس قدردانی و حمایت از معلمان گرانقدر، اقدام به ارائه بسته هدیه اینترنت به این قشر متعهد و تلاشگر کرد.

در این شرایط بحرانی، تجربه جدیدی برای نظام آموزشی کشور و حوزه فناوری اطلاعات حاصل شد که در بعد آموزش، معلمان در صف اول خدمت رسانی هستند. همین موضوع باعث شد که همراه اول به عنوان بزرگترین اپراتور ارتباطات سیار کشور راه اندازی بسته اینترنت هدیه به معلمان را با فوریت در دستور کار قرار دهد.

-عزاداری آنلاین ایام محرم

در ایام سوگواری محرم به منظور جلوگیری از انتشار ویروس در مراسم های عزاداری که معمولا با تجمع جمعیت همراه است، همراه اول مراسم عزاداری هیئت ها را به صورت آنلاین از طریق اپلیکیشن های روبیکا و عقیق پخش کرد، به طوری که ویدئوهای زنده(لایو) و غیرزنده(آفلاین) برنامه هیئت ها در کانال های اپلیکیشن «روبیکا» در دهه اول محرم به ترتیب بیش از ۱۵ میلیون و بیش از ۳۰ میلیون بازدید داشته است. کانال هایی که برای هیئت ها در نظر گرفته شد، در ایام محرم بیش از ۵ میلیون عضو گرفت و بیش از ۱۵۰۰ هیئت در سراسر کشور به شبکه پخش زنده «عقیق» و «روبیکا» پیوستند.

-راه اندازی سامانه «پارلمان مجازی ایران»

آخرین اقدام همراه اول در دوران کرونایی راه اندازی سامانه یکپارچه سازی ارتباطات مردم با نمایندگان مجلس بوده است. در سامانه تعاملی پارلمان مجازی ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی می توانند درباره مهم ترین طرح ها و لوایح با مردم مشورت و نظرات و پیام های مردمی را دریافت کنند. هر نماینده در پارلمان مجازی ایران دفتر مجازی دارد و مردم می توانند به جای صرف وقت و هزینه، مراجعات خود را از طریق دفتر مجازی انجام دهند.

از این پس، رسالت یکپارچه سازی ارتباطات مردم با تمامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با این سامانه و راهبری مدیریت مرکز تماس، پیامک، ایمیل و موارد ارتباطی دیگر از جمله خدمات پارلمان مجازی ایران خواهد بود. پارلمان مجازی ایران توسط «همراه اول کسب و کار» در مجلس شورای اسلامی ایران پیاده سازی و اجرا شده است.

اگر به اقدامات فوق اهدای بیش از ۱۶میلیون ماسک رایگان به مناطق محروم، ارائه بسته اینترنت ۲۰۰گیگ به خبرنگاران، مشارکت با سازمان حج در تهیه غذای مخصوص بیماران کرونایی، کمک به ایجاد اشتغال و رونق کسب و کارهای آسیب ‌دیده از ‎کرونا و تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی برای اقشار محروم جامعه را اضافه کنیم، مشخص می شود که شرکت همراه اول در راستای مسئولیت های اجتماعی و در جهت کنترل وضعیت کرونا و کمک به آسیب دیدگان آن نقش حمایتی قابل توجهی داشته است.

منبع:55آنلاین

 

نظرات بینندگان