arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۰۱۲۳
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۸ - ۲۵ آذر ۱۳۹۹

ژاپن: در کپسول هایابوسا ۲ شن سیارک «ریوگو» یافت شد

دانشمندان سازمان فضایی ژاپن اعلام کردند در کپسولی که توسط کاوشگر فضایی هایابوسا ۲ رها شد، ذرات شن یافته اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دانشمندان سازمان فضایی ژاپن اعلام کردند در کپسولی که توسط کاوشگر فضایی هایابوسا ۲ رها شد، ذرات شن یافته اند.

به گزارش ایرنا، تلویزیون ژاپن روز سه شنبه اعلام کرد دانشمندان ژاپنی کپسول را باز کرده و تایید کرده اند که حاوی تعداد زیادی ذرات سیاه رنگ شن بوده است.

هایابوسا ۲ برای برداشتن نمونه دو بار بر روی سیارک موسوم به «ریوگو» فرود آمد. اما این اولین باری است که محتویات این کپسول در واقع به تأیید رسیده است.

این دانشمندان پس از ثبت دقیق جزئیات در فرایندی که می گویند شش ماه طول خواهد کشید، قصد دارند کار تجزیه و تحلیل این نمونه ها را آغاز کنند.

این کپسول که حاوی نمونه هایی از سیارک «ریگو» است، روز شنبه این هفته پس از جدا شدن از فضاپیمای «هایابوسا۲» ژاپن، در فاصله حدود ۲۲۰ هزار کیلومتری (۱۳۶ هزار و ۷۰۰ مایل) از زمین، صحیح و سالم در بیابانی در استرالیا فرود آمد.

کاوشگر «هایابوسا۲» ژاپن که تقریباً به اندازه یک یخچال است، دسامبر سال ۲۰۱۴ به فضا پرتاب شد و محققان را هنگام نشستن بر روی سیارک «ریگو» (Ryugu) که به شکل الماس و در فاصله ۲۸۹ میلیون کیلومتری از زمین واقع شده است، هیجان زده کرد. ریگو در زبان ژاپنی به معنی «کاخ اژدها» است هدف کاوشگر روباتیک هایابوسا ۲، جمع‌آوری اطلاعاتی در مورد پیشینه‌ منظومه‌ شمسی با مطالعه سیارک ریگو بود.

ریگو از آن دسته سیارک‌هایی است که پر از مولکول‌های کربنی است و به‌ عنوان ارگانیک شناخته می‌شود در این میان، احتمال وجود آمینواسیدها که سازنده پروتئین ‌ها هستند، نیز وجود دارد.

علاوه بر مورد فوق، هایابوسا ۲، اطلاعاتی در اختیار محققان قرار می‌دهد که کمک می‌کند از سیاره‌ زمین در آینده دفاع کنند.

ریگو سیارکی به شکل الماس و عرض آن بیش از ۸۰۰ متر است که در مسیر خود به دور خورشید، وارد مدار زمین نیز می‌شود. هرچند قرار نیست این سیارک با زمین برخورد کند؛ اما ممکن است در رابطه با دیگر سیارک ‌های مشابه شاهد چنین سناریویی باشیم.

محققان انتظار دارند این کپسول حاوی مقدار کمی از ماده سیارکی باشد که سال گذشته با هدف کسب اطلاعات بیشتر در مورد منشاء منظومه شمسی و حیات در زمین جمع آوری شده است. محققان معتقدند سنگ های تشکیل دهنده این سیارک حدود چهار میلیارد سال قدمت دارند.

آنها می گویند، این نمونه ها می توانند «چگونگی پراکنده شدن ماده در اطراف منظومه شمسی، دلیل وجود آن در سیارک و ارتباط آن را با زمین» روشن کنند.

این نمونه ها سال گذشته در ۲ فرود جداگانه کاوشگر هایابوسا ۲ در سیارک ریگو جمع آوری شدند.

در جریان فرود اول، این کاوشگر گرد و غبار این سیارک را جمع آوری کرد و سوراخی را در سطح سیارک منفجر کرد تا مواد اضافی در زیر سطح این سیارک پیدا شود. چند ماه بعد، این کاوشگر به دهانه ای که ایجاد کرده بود بازگشت و نمونه های بیشتری را جمع آوری کرد.

اکنون که کپسول به زمین رسیده و به ژاپن منتقل شده است، نمونه های سیارک ریگو در یک اتاق تمیز در تاسیسات Sagamihara قرار می گیرند تا تحت تاثیر اثرات خارجی قرار نگیرند.

پس از مطالعات و تدابیر اولیه در ژاپن، برخی از نمونه ها برای مطالعه بیشتر با ناسا و سایر دانشمندان بین المللی به اشتراک گذاشته می شود همچنین برخی از نمونه ها برای انجام مطالعات در آینده، یعنی زمانی که فناوری پیشرفت بیشتری پیدا کند، کنار گذاشته می شوند.

نظرات بینندگان