arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۰۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۱ - ۲۵ آذر ۱۳۹۹

مزایای رژیم لاغری با شیر

در رژیم لاغری شیر هیچ غذایی وجود ندارد. در این روش شما باید ۴ وعده شیر به صورت روزانه و به مدت ۴ هفته مصرف کنید. بیایید رو راست باشیم! چنین برنامه‌ای بیشتر شبیه یک شوخی است. همیشه این نکته را گفته‌ایم و بار دیگر خاطرنشان می‌کنیم که هر رژیمی به شما توصیه شد که تمام گروه‌های غذایی را حذف کنید و تنها یک نوع غذا بخورید غیر قابل اعتماد است. رژیمی با این سطح شدید محدودیت، مسلما بدنتان را در معرض کمبود بسیاری از مواد مغذی حیاتی قرار می‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در رژیم لاغری شیر هیچ غذایی وجود ندارد. در این روش شما باید ۴ وعده شیر به صورت روزانه و به مدت ۴ هفته مصرف کنید. بیایید رو راست باشیم! چنین برنامه‌ای بیشتر شبیه یک شوخی است. همیشه این نکته را گفته‌ایم و بار دیگر خاطرنشان می‌کنیم که هر رژیمی به شما توصیه شد که تمام گروه‌های غذایی را حذف کنید و تنها یک نوع غذا بخورید غیر قابل اعتماد است. رژیمی با این سطح شدید محدودیت، مسلما بدنتان را در معرض کمبود بسیاری از مواد مغذی حیاتی قرار می‌دهد.

 به نقل از پایگاه اینترنتی دکتر کرمانی اما مردم تصمیمشان برای کاهش وزن را با نگاه به تقویم می‌گیرند. عید نوروز، عروسی، مهمانی و خیلی اتفاقات دیگر سبب می‌شود به دنبال کاهش وزن سریع بروند. قبل از اینکه همه چیز را از یخچال بیرون بریزید و یک گالن شیر به خانه بیاورید، اجازه بدهید ابتدا رژیم شیر را بررسی کنیم.

رژیم لاغری شیر چگونه عمل می‌کند؟

رژیم لاغری شیر حدودا یک دهه است که رواج پیدا کرده، شامل نوشیدن روزانه ۴ وعده شیر کم چرب به مدت یک ماه می‌باشد. منطق علمی پشت این رژیم ضعیف است؛ اما برخی تحقیقات نشان داده‌اند مصرف سطح بالایی از کلسیم به کاهش وزن کمک می‌کند؛ چون کلسیم سبب آب شدن چربی‌ها، مخصوصا چربی‌های شکمی خواهد شد. پس خوردن شیر و نخوردن غذاهای جامد حتما منجر به کاهش وزن می‌شود!

این نوع روش لاغری با شیر به نظر بی خطر می‌آید و فرصتی را به افراد می‌دهد تا کلسیم و ویتامین D مورد نیاز خود را در طول روز دریافت کنند. اما همچنان ممکن است این نوع رژیم غذایی سبب ایجاد رابطه‌ای ناسالم با غذا شود.

رژیم شیر از شما می‌خواهد تقریبا همه­‌ی غذاها را کنار بگذارید و فقط شیر استفاده کنید. حذف گروه‌های غذایی و تکیه بر تنها یک نوع غذا برای رسیدن به کاهش وزن در طولانی مدت مناسب نخواهد بود. با استفاده از چنین رژیم‌های خطرناکی دچار کمبود بسیاری از مواد مغذی از جمله فیبر خواهید شد.

 

آیا رژیم لاغری شیر مناسب است؟

مسلم است که اگر غذاها را از رژیم خود حذف کنید و فقط شیر بنوشید وزنتان کم می‌شود. ولی نمی‌توانید برای همیشه شیر بنوشید؛ پس با بازگشت به برنامه غذایی عادی دوباره وزن کم شده را خیلی زود اضافه می‌کنید. رژیم‌های فوق­‌العاده محدود مانند رژیم شیر کاملا ناپایدار و غیرمنطقی هستند.

البته انواع خفیف‌تر رژیم شیر نیز وجود دارد که در آن توصیه می‌­شود قبل از هر وعده، یک لیوان شیر بخورید تا به کنترل مقدار غذا و در نتیجه مقدار کالری دریافتی کمک کند. این یعنی با نوشیدن شیر، هنگام خوردن وعده اصلی دیگر آنقدرها احساس گرسنگی نمی­‌کنید. بنابراین کالری دریافتی شما کاهش می‌­یابد.

مزایای رژیم لاغری شیر

اگر سیستم گوارشتان نسبت به شیر حساس نیست، باید آن را در برنامه غذایی خود جای دهید. شیر یک نوشیدنی بسیار سالم با مواد مغذی فراوان است. مزایای این نوشیدنی عبارتند از:

۱- سلامت استخوان‌ها

شیر برای استخوان‌ها مفید است، چون منبع غنی از کلسیم به حساب می‌آید. ماده معدنی که برای استخوان و داشتن دندانی سالم ضروری است. شیر گاو با ویتامین D غنی ­سازی می‌شود. ویتامین D نیز به سلامت استخوان کمک کرده و به همراه کلسیم از پوکی استخوان پیشگیری می‌کنند.

دیگر راه‌های بهبود سلامت استخوان و کاهش خطر پوکی استخوان عبارتند از فعالیت فیزیکی مرتب و تمرین‌های قدرتی، پرهیز از کشیدن سیگار و استفاده از یک برنامه غذایی سالم که سدیم پایین و پتاسیم بالا داشته باشد. بیشتر ویتامین D که بدن دریافت می‌کند حاصل قرار گرفتن بدن در معرض نور خورشید است.

۲- سلامت قلب

شیر گاو منبع پتاسیم است که فشار خون را کاهش می‌­دهد. افزایش دریافت پتاسیم و کاهش سدیم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را کم می‌کند. پژوهش‌ها نشان داده‌­اند کسانی که ۴۰۶۹ میلی­‌گرم پتاسیم در روز دریافت می‌کنند در مقایسه با کسانی که تنها هزار میلی­‌گرم مصرف می‌کنند، ۴۹ درصد کمتر در خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی هستند.

غذاهای سرشار از پتاسیم، شامل شیر گاو، پرتقال، گوجه فرنگی، لوبیا سفید، اسفناج، موز، زردآلو و ماست است. افزایش ناگهانی دریافت پتاسیم خطرناک است و سبب بروز مشکلات قلبی می‌شود؛ بنابراین قبل از اینکه مقدار پتاسیم برنامه غذایی خود را افزایش دهید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

۳- درمان سرطان

ویتامین D در تنظیم رشد سلولی و محافظت از خطر ابتلا به سرطان موثر است. پژوهش‌ها نشان دادند میزان سرطان در نقاطی از دنیا که کمتر در معرض نور آفتاب هستند بیشتر است. شیر نیز حاوی ویتامین D است و در برابر آسیب سرطان از بدن محافظت می‌کند.

۴- جلوگیری از افسردگی

سطح مناسب ویتامین D را تولید سروتونین حمایت می‌کند، هورمونی که با خلق و خو، اشتها و خواب در ارتباط است. کمبود ویتامین D نیز با مشکلاتی مانند افسردگی، خستگی مزمن و سندروم پیش از قاعدگی در ارتباط است.

 

۵- ساخت عضله

شیر گاو طوری طراحی شده که به رشد سریع‌تر گوساله‌ها کمک کند؛ بنابراین منطقی است که مصرف کنندگان شیر گاو رشد عضلانی بهتری داشته باشند. شیر گاو منبعی غنی از پروتئین با کیفیت و دارای تمام آمینواسیدهای ضروری است. شیر کامل منبع غنی از انرژی به شکل چربی اشباع است که از تحلیل بافت عضلانی به عنوان انرژی پیشگیری می‌کند.

حفظ و افزایش بافت عضلانی به تثبیت وزن و بالا بردن سوخت و ساز جهت کاهش وزن کم می‌کند. بنابراین برای حفظ بافت عضلانی به مقدار زیادی پروتئین نیاز داریم. پروتئین موجود در لبنیات سبب رشد و بازسازی عضلات می‌شود.

۶- پوکی استخوان

پوکی استخوان زانو در حال حاضر هیچ درمانی ندارد، اما نتایج پژوهش‌ها نشان داده که نوشیدن شیر به صورت روزانه با کاهش پیشرفت این بیماری در ارتباط است.



نظرات بینندگان