arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۰۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۴ - ۲۵ آذر ۱۳۹۹

کرونا جان ۲۲۳ نفر دیگر را در ایران گرفت

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۲۲۳ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۲ هزار و ۶۷۰ نفر رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۲۲۳ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۲ هزار و ۶۷۰ نفر رسید.

 سیما سادات لاری روز سه شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۵ آذر ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هفت هزار و ۷۰۴بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۲۹۹ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۲۳ هزار و ۴۷۴ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۸۳۳ هزار و ۲۷۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۷۰۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۶ میلیون و ۷۹۷ هزار و ۴۶۹ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۸۸ شهرستان نارنجی و ۱۴۸ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

به گفته وی، شهرستان های زرین دشت در استان فارس، بافت در استان کرمان، گمیشان در استان گلستان، آستارا، بندرانزلی، رودسر و تالش در استان گیلان و آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا در استان مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به تاثیر آلودگی هوا بر بروز بیماری ها گفت: آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ زودرس بعد از فشارخون، مصرف دخانیات و سوء تغذیه در دنیاست و بعد از مصرف دخانیات دومین عامل مرگ ناشی از بیماری های غیر واگیر است.

وی ادامه داد: افزایش آلودگی هوا موجب آسیب به دستگاه تنفسی می شود و کیفیت پایین هوا خطر بروز بیماری های قلبی-عروقی و بیماریهای مزمن تنفسی را افزایش می دهد، بنابراین به افرادی که بیماری زمینه ای دارند توصیه اکید می شود که در زمان آلودگی هوا از منزل خارج نشوند.

لاری گفت: آلودگی هوا خطر بروز بیماری کووید۱۹ و آنفلوانزا را نیز افزایش می دهد بنابراین به منظور کاهش بروز این بیماری ها در زمان اپیدمی کرونا لازم است افرادی که در معرض خطر هستند قبل از خروج از منزل از طریق سایت ها و رسانه ها وضعیت هوا را بررسی کنند و در صورت آلودگی هوا تا جای ممکن از خانه خارج نشوند.

وی ادامه داد: بهترین راهکار برای دورماندن از عوارض آلودگی هوا ماندن در خانه است اما در صورت ضرورت خروج از منزل حتما باید از ماسک استفاده شود و فاصله فیزیکی با دیگران رعایت شود، قدم زدن و دومین در شرایط آلودگی هوا خطرناک است و نباید انجام شود.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: توصیه می شود در زمان آلودگی هوا بیشتر از سبزی و میوه استفاده شود و از مصرف غذاهای چرب، فست فودها و غذاهای فرآوری شده خودداری شود.

وی افزود: اگر در خانه از دستگاه تصفیه هوا استفاده می شود لازم است در زمان آلودگی هوا فیلترهای آن تمییز یا تعویض شود و استفاده از دستگاههای ازن ساز و دستگاههایی که با اشعه ماورای بنفش کار می کنند، توصیه نمی شود.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۷۳ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت هشتمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، ایتالیا، انگلیس و فرانسه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می‌شوند.



نظرات بینندگان