arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۰۴۳۲
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۳ - ۲۶ آذر ۱۳۹۹

دیپلمات روس: درباره نقش آمریکا در اجرای کامل برجام رایزنی می‌کنیم

نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین روز چهارشنبه در آستانه تشکیل هفدهمین نشست کمیسیون برجام عنوان کرد که درباره نقش ایالات متحده در اجرای کامل این توافق رایزنی خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین روز چهارشنبه در آستانه تشکیل هفدهمین نشست کمیسیون برجام عنوان کرد که درباره نقش ایالات متحده در اجرای کامل این توافق رایزنی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، «میخائیل اولیانوف» در توئیتی نوشت: نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح مدیران سیاسی یک ساعت دیگر به صورت مجازی برگزار خواهد شد. موضوع اصلی چگونگی حفظ توافق برجام و اطمینان از اجرای کامل آن خواهد بود.

وی افزود ناگزیر در باره نقش آمریکا در این زمینه هم رایزنی خواهد شد.

هفدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزیر و مدیران سیاسی وزارت امور خارجه ایران و گروه ۱+۴، به ریاست مشترک «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه کشورمان و «هلگا اشمید» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعاتی دیگر آغاز به کار می‌کند.

این نشست با حضور نمایندگان ۶ کشور ایران، آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین به عنوان اعضای باقی‌مانده در برجام و نماینده اتحادیه اروپا منعقد خواهد شد.

نشست کمیسیون مشترک برجام به طور معمول هر سه ماه یکبار برقرار اما این‌بار به دلیل موج جدید شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود.

رایزنی درباره اقدامات جاری برای حفظ برجام و نحوه تضمین اجرای کامل و موثر این توافق توسط همه طرف‌ها از جمله محورهای این نشست عنوان شده است.

همچنین با توجه به تصمیم رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای بازگشت به این توافق، انتظار می‌رود که طرف‌های شرکت کننده درباره نقشه‌راه احیای برجام و گام‌های لازم پس از انتقال قدرت در کاخ سفید رایزنی کنند.

اعضای باقی‌مانده در برجام امیدوارند که انتقال قدرت در آمریکا بتواند دورنمای تازه‌ای را برای حفظ این توافق باز کند. وزیران امور خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان آذر ماه گذشته در نشستی غیر رسمی در برلین گردهم آمدند تا درباره رویکرد آینده امضا کنندگان برجام در سایه روی کار آمدن دولتی در کاخ سفید که مایل است به برجام بازگردد رایزنی کنند. آن‌ها اطمینان دارند که رویکرد سازنده آمریکا در قبال توافق هسته‌ای می‌تواند چشم اندازهای جدیدی را برای حفظ برجام ایجاد کند.

چندی پیش اعضای ارشد شورای روابط خارجی اروپایی متشکل از دیپلمات‌های ارشد و رهبران اسبق کشورهای اروپایی با صدور بیانیه‌ای مشترک پیشنهادهایی را در خصوص آینده برجام مطرح کردند.

آن‌ها توصیه کرده‌اند که فرانسه، آلمان و انگلیس (تروئیکای اروپایی) باید از دولت بایدن بخواهند تا پس از مراسم تحلیف رسما تمایل خود را برای بازگشت به برجام اعلام کند. هم زمان باید رایزنی‌های خود را با کنگره‌ آمریکا برای بازگشت بایدن به برجام سرعت بخشند.

در این بیانیه همچنین توصیه شده که مسیر بازگشت ایران به اجرای کامل تعهداتش ذیل برجام باید در نشست کمیسیون مشترک ترسیم شود.

در همین حال فرماندهان بازنشسته، دیپلمات‌های اسبق و قانون‌گذاران پیشین آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای خواستار بازگشت سریع «جو بایدن» رئیس جمهوری منتخب این کشور به توافق هسته‌ای ایران شده اند. کاری که به گفته آن‌ها زمینه حل مناقشات خاورمیانه و توسعه همکاری‌ها در منطقه را فراهم می‌کند.

در این بیانیه که از سوی پویش موسوم به «ائتلاف ملی جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای» منتشر و در تارنمای بنیاد سازمان‌مدنی «اف‌سی‌اس» منعکس شد، آمده است: خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و بازگرداندن تحریم‌ها سبب شد تا ایران که به این توافق پایبند بود از محدودیت‌های برجام در زمینه غنی‌سازی اورانیوم و انجام فعالیت‌های تحقیقاتی که منع شده بود، فراتر برود.

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد.

براین اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، با صدور بیانیه‌ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

نویسندگان بیانیه یادشده با اشاره به اینکه تروئیکای اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) برای بازگشت آمریکا به برجام شرکای مهمی به شمار می‌روند خواستار لغو سریع تحریم‌ها علیه ایران برای تسهیل زمینه بازگشت واشنگتن به این توافق شدند.

آن‌ها تصریح‌ کرده‌اند که هیچ منع قانونی بلحاظ آمریکایی و بین‌المللی برای بازگشت کامل این کشور به برجام وجود ندارد و رئیس جمهوری در هر لحظه می‌تواند گام های لازم را برای بازگشت آمریکا به تعهداتش بردارد.

جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق بین المللی، گام های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

گفتنی است که نشست جاری کمیسیون برجام آخرین نشستی است که هلگا اشمید در کسوت دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا ریاست آن را برعهده دارد. وی به تازگی از سوی جوسپ بورل به عنوان دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) انتخاب شده و قرار است کار جدید خود را از یکم ژانویه آغاز کند.

در همین حال «استفانو سانینو» سیاستمدار کهنه‌کار ایتالیایی به عنوان جانشین اشمید معرفی شده اما سخنگوی بورل می‌گوید هنوز معلوم نیست ریاست نشست‌های کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونین وزیر به او یا شخص دیگری واگذار شود.

نظرات بینندگان