arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۰۷۴۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۹ - ۲۸ آذر ۱۳۹۹

فرانسه: اقدامات ایران در زمینه غنی‌سازی مزایای برجام را تضعیف می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه بدون اشاره به نقش تحریم‌ها در از بین رفتن مزایای برجام برای ایران گفته فعالیت‌های غنی‌سازی ایران موجب می‌شود مزایای برجام از حیث مسائل مربوط به منع اشاعه برای طرف غربی کاهش پیدا کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز پنجشنبه بار دیگر ایران را به «نقض تعهدات هسته‌ای» در برجام متهم کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا حصول توافقی جدید با ایران ضرورت دارد یا خیر گفت: «اقدامات ایران در نقض تعهدات هسته‌ای خود ذیل توافق وین، به شدت نگران‌کننده است.»

وی اضافه کرد: «نتیجه این اقدامات به خصوص در زمینه غنی‌سازی جدی هستند. این اقدامات مزایای توافق از حیث منع اشاعه را تضعیف می‌کنند.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی فرانسه خاطرنشان کرد: «همان‌طور که سه کشور اروپایی همواره تأکید کرده‌اند ایران باید بدون تأخیر به تبعیت از توافق بازگردد و از انجام هر گونه اقدامی که می‌تواند حیات درازمدت این توافق را تضعیف کند خودداری کند.»

دیپلمات فرانسوی در ادامه از آنچه به ادعای او عزم «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای بازگشت به «مسیر مذاکرات» خوانده شده استقبال کرده است.

او گفت: «ما از عزم رئیس‌جمهور بایدن برای بازگشت به مسیر مذاکره استقبال می‌کنیم؛ این مسئله باید همه طرف‌ها را به بازگشت به پایبندی به تعهداتشان ذیل برجام مجاب کند. فرانسه همراه با شریکانش مصمم به ادامه تمامی تلاش‌های ممکن جهت دستیابی به این است.»

فرانسه در کنار انگلیس و آلمان سه عضو اروپایی گروهی هستند که از سال ۲۰۱۵ به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست پیدا کرده‌اند. این توافق قرار بود در ازای ایجاد محدودیت‌ در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

منبع: فارس

نظرات بینندگان