arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۰۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۴ - ۲۸ آذر ۱۳۹۹

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: ۷۰ درصد مردم موسیقی گوش می‌دهند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بر اساس یک پیمایش، ۷۰ درصد مردم اعلام کرده‌اند موسیقی گوش می‌دهند؛ پس موسیقی یک عنصر در مسیر و سبک زندگی جامعه ایرانی محسوب می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بر اساس یک پیمایش، ۷۰ درصد مردم اعلام کرده‌اند موسیقی گوش می‌دهند؛ پس موسیقی یک عنصر در مسیر و سبک زندگی جامعه ایرانی محسوب می شود.

به گزارش روز جمعه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعیدرضا عاملی در دیدار با اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان درباره عوامل مداخله‌کننده در حوزه فرهنگ، گفت: سطح مداخلات وارد شده از بیرون به فرهنگ، زیاد است؛ به‌عنوان مثال، فرهنگ لباس توسط غرب به کشورهای دیگر منتقل می‌شود، در موسیقی نیز این مشکل را می‌بینیم.

وی با اشاره به پیمایش اخیر پژوهشکده فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: در این پیمایش ۷۰ درصد مردم اعلام کرده‌اند موسیقی گوش می‌دهند، پس موسیقی یک عنصر در مسیر و سبک زندگی جامعه ایرانی محسوب می شود و کیفیت و چگونگی آن بر کیفیت فرهنگ تاثیر می گذارد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران، اضافه کرد: آنچه در شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای از بیرون وارد عرصه اجتماعی ما می‌شود، موجب ورود فرهنگ غیربومی می شود.

عاملی به چالش دیگر حوزه فرهنگ اشاره کرد و افزود: چالش دیگر، توسعه فردگرایی و استقلال‌گرایی است که فرد را از رفتار هنجاری به رفتار تشخیصی و شخصی منتقل می‌کند.

آمار مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی

۷۰ درصد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم و فناوری و ۳۰ درصد در حوزه فرهنگ است؛ در سال‌های گذشته بیشتر اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی متوجه حوزه علم و فناوری بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب آیین‌نامه برای امور مختلف کشور مانند آیین‌نامه ارتقای اساتید، سیاست‌های جذب دانشگاه‌ها، مصوبه تشکیل شورای گسترش آموزش عالی، آیین‌نامه مدیریت دانشگاه‌ها را برخی دیگر از مصوبات این شورا اعلام کرد.
عاملی همچنین با اشاره به برخی تلاش‌ها برای مقابل هم قراردادن علم و دین در کشور، تاکید کرد: علم و دین در تعارض با یکدیگر نیستند، حتی قوانین شهروندی در اروپا بر اساس توصیه‌های دینی است و تدوین‌کنندگان این قوانین به آن اذعان دارند؛ اما به دلیل تعارض ایجاد نشدن بین دینی در جوامع، آن را علنی نکرده‌اند.

زندگی ۷۵۰ میلیون نفر در فقر

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این دیدار با بیان اینکه فقر واقعی محصول فقدان امکانات مالی مناسب برای زندگی است، اظهار داشت: در جهان ۷۵۰ میلیون نفر داریم که در فقر زندگی می‌کنند، احساس فقر در اثر مقایسه یک جامعه با جامعه دیگر به وجود می‌آید که می توان گفت کل جامعه انسانی در این نوع احساس مشترک هستند.

دانشجو برای مسائل اجتماعی راهکار بدهند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: تقویت گفتمان رهبری و هدف گذاری های گام دوم، نقشی است که جامعه دانشجویی می‌تواند داشته باشد و دانشجویان باید با ارائه راهکارهای مناسب برای مسائل اجتماعی و فرهنگی در سیاستگذاری مشارکت کنند.

وی افزود: تبدیل کردن یک ایده مهم و بزرگ به اقدامات منتهی به پیشرفت، سلامتی اجتماعی، استقرار عدالت و در نهایت استقرار تمدن نوین اسلامی، نیازمند خلاقیت و نوآوری و حرکت در مسیر هدف روشن و شفاف است.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به برخی بد اخلاقی‌ها در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی، خاطرنشان کرد: تلاش باید برای ثبات و استمرار خدمات نظام باشد به‌طوری که بتوانیم ثبات اجتماعی را تقویت کنیم. دشمن اعتماد ملی و ثبات اجتماعی را هدف گیری کرده است و آشفتگی اجتماعی بستر و زمینه این امر به راحتی فراهم می کند.

عاملی با بیان اینکه هدفگذاری مشخص شورای عالی انقلاب فرهنگی مبتنی بر محورهای تعیین شده توسط مقام معظم رهبری برای گام دوم انقلاب است،گفت: همه تلاش ها و به روز رسانی اسناد را باید به سمت اهداف های راهبردی گام دوم، مورد بازنگری و بازسازی قرار دهیم.

ارتباط شورای عالی انقلاب فرهنگی با جامعه

عاملی همچنین پیرامون ضرورت ارتباط بیشتر شورای عالی انقلاب فرهنگی با جامعه، تاکید کرد: سامانه‌ای برای سنجش نظرات مردم در دستور کار قرار دارد، همچنین گزارش‌های رصدی در تدوین سیاست‌ها لحاظ می‌شود که از ناحیه مردم و آرای جامعه است.

وی همچنین پیرامون تشکیل کمیسیون معین دانشجویی، گفت: در خصوص کمیسیون معین دانشجویی قرار شد در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها که با تشکل‌های دانشجویی ارتباط دارد، این امر محقق شود.

آمار مهاجرت نخبگان

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون موضوع مهاجرت نخبگان، اظهار داشت: تعداد زیادی از نخبگان در داخل کشور مشغول به فعالیت هستند و بر اساس گزارش ها، تعداد دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور در سال ۲۰۱۷ به ۵۳ هزار نفر رسید.

به گفته وی، وقتی به هر دلیل دانشجویان و اساتید به طور عام و نخبگان به صورت خاص مسافرت یا مهاجرت می کنند، باید ظرفیت های آنها را متعلق به جمهوری اسلامی ایران بدانیم و زمینه همکاری با دانشگاه های ایران را برای آنها فراهم کنیم.

نظرات بینندگان