arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۰۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۲ - ۲۹ آذر ۱۳۹۹

ارتباطی بین کووید-۱۹ و سندروم گیلن باره وجود ندارد

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد: ارتباطی بین بیماری کووید-۱۹ و سندروم گیلن باره وجود ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد: ارتباطی بین بیماری کووید-۱۹ و سندروم گیلن باره وجود ندارد.

 محققان انگلیسی اظهارکردند: شواهدی مبنی بر وجود ارتباط بین بیماری کووید-۱۹ و بیماری عصبی گیلن باره وجود ندارد.

سندروم گیلن باره بیماری خود ایمنی نادر است که به اعصاب محیطی حمله می‌کند و معمولا با علائمی از قبیل درد، ضعف و بی حسی همراه است. در برخی موارد این بیماری موجب معلولیت می‌شود و گاهی اوقات کشنده است.

علت دقیق این بیماری مشخص نیست اما اغلب پس از یک عفونت گوارشی موسوم به کامپلیوباکتر (Camplylobacter) رخ می دهد به گونه ای که سیستم ایمنی بدن به اشتباه عصب ها را مورد حمله قرار می‌دهد.

تحقیقاتی که در گذشته انجام گرفته حاکی از افزایش موارد ابتلا به سندروم گیلن باره در دوران شیوع ویروس زیکا در آمریکای لاتین است و در برخی از مطالعات نگرانی هایی در مورد احتمال ارتباط بین بیماری کووید-۱۹ و سندروم گیلن باره مطرح شده است.

در این بررسی جدید محققان انگلیسی به مقایسه موارد ابتلا به سندروم گیلن باره در این کشور در فاصله سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ و در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ و زمان شیوع کروناویروس پرداختند.

 به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، محققان انگلیسی مشاهده کردند: تعداد بیماران مبتلا به این سندروم که در فاصله سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ تحت درمان قرار گرفته اند ۱.۸۸ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بوده است. بین ماه های مارس و مه ۲۰۲۰ موارد این بیماری ۴۰ تا ۵۰ درصد نسبت به ماههای مشابه سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ کاهش داشته است.

 ایسنا

نظرات بینندگان