arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۱۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۰ - ۰۱ دی ۱۳۹۹
روزنامه‌گردی در «انتخاب»؛

روایتی از نگاه منفی زنانِ ایرانی به مردان در ۵۳ سال پیش

مرد فرشته‌ایست که از جانب خداوند ماموریت یافته تا بهشت و جهنم را در همین دنیا پیش چشم زن بیاورد. / از هر ۱۰۰ مرد...۴۰ نفر زورگو و متقلب و عیاش و بیکاره هستند./ زن از نظر مرد شکاری بیش نیست و «عشق» سرگرم‌کننده‌ترین شکار برای یک مرد است./ مرد اسب راهواری است که معمولا پس از ازدواج شروع به سرکشی می‌کند./ علاقه مردها به گوشت بوقلمون نشانه شباهت فوق‌العاده‌ای‌ست که بین این دو موجود از نظر «رنگ عوض کردن» وجود دارد./ چه حقیقتی وحشتناک‌تر از شناختن ذات مرد، موجودی که مرا به یاد غول‌های ترسناک قصه‌های مادربزرگم می‌اندازد./ مرد اگر شوهر اول زن باشد بلای زمینی است و اگر شوهر دوم او باشد بلای آسمانی است./ مرد «اکسید» به‌خصوصی است که در برابر زن خوب «بد» و در برابر زن بد «خوب» می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ «مرد چگونه موجودی است؟» این پرسشی است که ۵۳ سال پیش مجله زن روز از بانوان مخاطب خود پرسید و برای بهترین پاسخ‌ها جایزه نیز تعیین کرد. اما فارغ از بخش سرگرمی ماجرا، از خلال پاسخ‌هایی که در شماره مورخ ۱۷ دی ۴۶ این مجله منتشر شد، می‌توان نوع نگاه زنان ایرانی را از نیم قرن پیش تاکنون نسبت به جنس مخالف خود دریافت، از انگاره‌هایی که چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای داشته‌اند تا تصویرهایی که ثابت مانده‌اند، مثل نگاه ضد مرد زنان ایرانی در نیم قرن پیش که به نظر می‌رسد با گذشت این همه سال تغییر چندانی نکرده باشد:

 

ماه‌انور پسیان، خانه‌دار، تهران: مرد فرشته‌ایست که از جانب خداوند ماموریت یافته تا بهشت و جهنم را در همین دنیا پیش چشم زن بیاورد.

مهین‌دخت دادرس، خانه‌دار، تهران: مرد در همه چیز طالب بزرگی و راستی است، جز در عشق به زن. چون مرد که عاشق شد اول «بزرگ‌منشی» خود را از دست می‌دهد و بعدا راستگویی‌اش را.

زاهرا نجاتی، دانش‌آموز، شاهی: لعنت بر همه مردها به جز بابام و بابای دوستم سروش.

پروین گ ه، دانش‌آموز، تهران: هرکسی که کت و شلوار بپوشد و کراوات بزند مرد نیست.

ملیحه فرجاد، خانه‌دار، رضاییه: فقط زن‌های عاشق‌پیشه هستند که مردهای این سال و زمانه را «مرد» می‌دانند.

زهرا خاکی، آموزگار، بم: اگر مرد نباشد زندگی وجود نخواهد داشت. چون بدون مرد عشقی نیست، بدون عشق امید نخواهد بود و بدون امید زندگی به زیستن نمی‌ارزد.

فاطمه مقدس، خانه‌دار، تهران: شاهکار بدیع خلقت اوست/ چون‌که در پیکر جهان جان است/ گاه آرام همچو اقیانوسی/ گاه در خشم همچو طوفان است.

حوا وردی‌زاده، دانشجوی تربیت‌معلم، زنجان: مردها مانند هسته زردآلو هستند تا شکسته نشوند، تلخی و شیرینی آن آشکار نمی‌شود.

ژاله هدایتی، خانه‌دار، اسفراین: از هر ۱۰۰ مرد، ۲۰ تا بسیار عالی، ۲۰ تا خوب، ۲۰ تا متوسط و بقیه یعنی ۴۰ نفر زورگو و متقلب و عیاش و بیکاره هستند.

هماتاج پراینده، دانش‌آموز، شیراز: در دریای زندگی، زن زورق شکسته و مرد فرشته نجات است. اگر فرشته نجات نباشد هیچ زورق شکسته‌ای به ساحل نخواهد رسید.

طوبی ازمند، خانه‌دار، رشت: مرد آتشی است که زود شعله‌ور می‌شود و زودتر خاکستر می‌گردد.

منیره نجفی، دانش‌آموز، رضاییه: مرد چون صدفی است که اخلاق نیک، عواطف، گذشت، احساس، و شخصیت او مروارید آن است، بدون این صفات صدف ارزشی ندارد.

فریفته امام‌قریشی، دانش‌آموز، تهران: مردها درست نقطه مقابل زن‌ها هستند، پوست‌شان بر خلاف زن کلفت و قلب‌شان نیز به عکس آن رقیق و لطیف است. عاشق‌کش و عشوه‌گر نیستند. در عوض رئوف و واقع‌بین هستند.

ط. ا. کارمند، شاهرود: زن از نظر مرد شکاری بیش نیست و «عشق» سرگرم‌کننده‌ترین شکار برای یک مرد است.

پوراندخت ضرابی‌نژاد، کارمند، تهران: مرد اسب راهواری است که معمولا پس از ازدواج شروع به سرکشی می‌کند.

فاطی کمالی، آموزگار، تهران: علاقه مردها به گوشت بوقلمون نشانه شباهت فوق‌العاده‌ای‌ست که بین این دو موجود از نظر «رنگ عوض کردن» وجود دارد.

فاطمه رنجبر فردوس، دانش‌آموز، تهران: مرد رام‌نشدنی‌ترین موجودی است که تنها با مهار عشق و محبت سربه‌راه می‌شود.

پری مهرنوش، خیاط، تهران: هیچ مردی مایل به خیانت نیست، این زن است که به او امکان خیانت می‌دهد.

پری بهشتی، خانه‌دار، لنگرود: مرد مزرعه‌ایست که اگر هرچند یک بار «وجین» نشود از ارزش می‌افتد.

م. ادیب‌هاشمی، دانش‌آموز، تهران: مرد واقعی را از کیف پولش باید شناخت، کسی که قبل از ازدواج پول خود را مثل ریگ خرج می‌کند و به رخ زن می‌کشد اما بعد از ازدواج کیف خود را از او پنهان می‌سازد، قابل اعتماد نیست.

مینا گیاهی، دانشجو، تهران: چه حقیقتی وحشتناک‌تر از شناختن ذات مرد، موجودی که مرا به یاد غول‌های ترسناک قصه‌های مادربزرگم می‌اندازد.

ایران‌دخت نهرودی، کارمند، تهران: مرد از نظر من پدری است سخت‌کوش، پسری است حق‌شناس، برادری است جوانمرد، دهقانی است زحمتکش، سربازی است جانباز و کارگری است با ارزش.

ن. م. خانه‌دار، تهران: مرد اگر شوهر اول زن باشد بلای زمینی است و اگر شوهر دوم او باشد بلای آسمانی است.

سودابه خوش‌قلب، خانه‌دار، بروجرد: مرد «اکسید» به‌خصوصی است که در برابر زن خوب «بد» و در برابر زن بد «خوب» می‌شود.

محترم افشار، کارمند، تهران: با مرد زندگی کردن مشکل است، اما بدون مرد زندگی کردن مشکل‌تر.

مهراعظم سنگچی، خانه‌دار، تهران: مرد به صندوق معروف «پاندورا» شبیه است، به امید آن‌که مملو از جواهر است بازش می‌کنیم، اما به جای ثروت و مکنت، دنیای ما را پر از اندوه و غم می‌سازد.

سیمین‌دخت شریفی، دانش‌آموز دانشسرا، اراک: دریچه قلب آقایان معمولا به طرف آشپزخانه گشوده می‌شود.

نظرات بینندگان