arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۱۳۲۱
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۲ - ۰۱ دی ۱۳۹۹

کرونا باعث افزایش میزان سوختگی کودکان شده است

موسس و رییس هیات مدیره انجمن ققنوس گفت: کرونا میزان سوختگی کودکان را افزایش داده، زیرا بچه‌ها بیشتر در منازل هستند و به علت استفاده بیشتر الکل برای ضد عفونی، بیشتر در معرض سوختگی قرار گرفته‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

موسس و رییس هیات مدیره انجمن ققنوس گفت: کرونا میزان سوختگی کودکان را افزایش داده، زیرا بچه‌ها بیشتر در منازل هستند و به علت استفاده بیشتر الکل برای ضد عفونی، بیشتر در معرض سوختگی قرار گرفته‌اند.

 محمد جواد فاطمی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت روز ملی پیشگیری از سوانح سوختگی که به صورت ویدیو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: اول دی ماه و شروع فصل زمستان روز ملی پیشگیری از سوختگی است. متاسفانه ایران از نظر آمار سوختگی در رده بالا است و میزان مرگ و میر در این زمینه بالا است و حدود ۳ هزار نفر در طول سال فوت می‌کنند و همه این‌ها سبب شده که هزینه جاری، روانی و مالی در کشور ایجاد کنند.

وی ادامه داد: باید سعی کنیم از حوادث قابل پیشگیری جلوگیری کرد. سه روش مهم در پیشگیری از سوختگی داریم که یکی اجبار است. در هیچ زمینه ای نیست که پیشگیری با اجبار همراه نباشد. اگر سیستم‌های اطفا و اعلام حریق اجباری شود و مدارس استاندارد سازی شود، پیشگیری ممکن است. شایع‌ترین علت سوختگی وسایل گازسوز هستند، دومین اقدام استانداردسازی است. یعنی وسایل گرمایشی، مدارس استاندارد باشد، اینجا باید مهندسی کمک کند، سومین نکته آموزش است و تا زمانی که فرهنگ سازی انجام نشود، مشکلات سوختگی ادامه پیدا می‌کند و هزینه‌های گسترده‌ای به جا می‌گذارد.

موسس و رییس هیات مدیره انجمن ققنوس گفت: اگر بیمار در بیمارستان سوختگی درمان و سپس مرخص شده باشد، قاعدتا انتظار نداریم به خاطر عفونت فوت کند، اما برخی از این افراد به دلیل سوء تغذیه شدید و نیاز به مواد غذایی بیشتر از وضعیت عادی یا عدم مراقبت به عنوان عوارض سوختگی یا تغذیه ناکافی، فوت می‌کنند.

شایع‌ترین علت سوختگی کودکان

موسس و رییس هیات مدیره انجمن ققنوس اظهار کرد: شایع‌ترین علت سوختگی کودکان، سهل انگاری مراقبان است و اگر کودکان دچار سوختگی شوند، سخت تر بهبود پیدا می‌کنند. سوختگی قابل درمان نیست. سوختگی بهتر می شود، ولی خوب نمی شود. وقتی پوست می‌سوزد، جایگزینی ندارد در این زمینه پیشگیری خیلی ساده است و با راهکارهای ساده می توان از سوختگی پیشگیری کرد، سوختگی جسم و روان ما را درگیر می‌کند.

ساختمان غیر ایمن تعطیل شود

وی بیان کرد: آتش نشانی هیچ قدرت اجرایی در زمینه تعطیل کردن ساختمان غیر ایمن ندارد؛ یعنی اگر آتش نشانی به ساختمانی مراجعه کند و ساختمان غیر استاندارد و در معرض خطر آتش سوزی باشد، هیچ کاری نمی‌تواند انجام بدهد. به طور مثال در مورد ساختمان پلاسکو بیش از ۳۰ یا ۴۰ بار از طرف آتش نشانی تذکر داده شده و اعلام شده بود که می‌تواند یک فاجعه در این ساختمان رقم بخورد. نامه‌های آن وجود دارد آتش نشانی نمی‌تواند یک ساختمان را ببندد شهرداری به راحتی سر مسائل مالی مانند عدم پرداخت عوارض، یک ساختمان را پلمب می‌کند و تا وقتی پول پرداخت نشود، ساختمان باز نمی‌شود. آتش نشانی به کلینیک سینا اطهر تذکر داده بود که محل نگهداری کپسول اکسیژن غیر استاندارد است و می‌تواند باعث فاجعه شود، اما هیچ اتفاقی نیفتاد و ساختمان بسته نشد. قانون می‌تواند کمک کند که پیشگیری از سوختگی اتفاق بیفتد.

فاطمی ادامه داد: می‌توان پیشگیری‌هایی در این زمینه انجام داد، مجلس باید قانونی تصویب کند که به سازمان آتش نشانی اجازه دهد ساختمان نا ایمن را ببندد متاسفانه در کشور ما راه های فرار بسیاری وجود دارد و سبب می شود در همه نقاط ماشین و ساختمان می سوزد و ما مرد بعد از حادثه هستیم.

خطرات ناشی از استفاده از الکل برای ضد عفونی

وی اظهار کرد: الکل سریع الاشتعال است و گاهی شعله آن دیده نمی‌شود، در حالی که آتش گرفته است، بنابراین نباید از الکل و مواد قابل اشتعال در کنار شعله استفاده کرد. در حال حاضر به دلیل ترس از کرونا، همه چیز را با الکل آغشته می‌کنند. افراد در مصرف زیاد الکل دچار آتش سوزی می شوند. بطری ها را نباید در محیط گرم گذاشت. استفاده از الکل برای تمیز کردن موبایل هم نباید انجام شود. در استفاده از الکل باید دقت کافی داشته باشیم.

فاطمی افزود: تعداد زیادی از افراد به دلیل تمیز کردن آشپزخانه یا دست با الکل کنار اجاق گاز دچار سوختگی می شوند.

درمان بیمارانی که دچار اسید پاشی شده‌اند

موسس و رییس هیات مدیره انجمن ققنوس درباره وضعیت درمان بیمارانی که دچار اسیدپاشی شده‌اند، گفت: درمان‌های این افراد سخت است و نتایج خوب نیست. حتی برخی از این افراد برای درمان به خارج از کشور رفته اند. انتظار اینکه این افراد به قبل از اسیدپاشی برسند اصلا امکان پذیر نیست و صبوری زیادی برای پزشک و بیمار می خواهد. همه این ها در کنار هزینه های مالی بسیار زیاد است. متاسفانه مجازات اسید پاشی بازدارنده نیست.

وی افزود: در کشورهای دیگر اسید به راحتی در دسترس نیست و در ایران همه چیزهای خطرناک و ممنوع را می توان پیدا کرد. اسید باید در اختیار افراد با کاربری های خاص باشد و باید با مجوز اسید تهیه کند. قوانین باید کمک کند و در اینجا قانون گذار باید ورود پیدا کند.

فاطمی گفت: در حال حاضر تنها وزارت بهداشت تبعات آن را می پذیرد. سازمان استاندارد، وزارت آموزش و پرورش، وزارت نیرو و وزارت مسکن، راه و شهرسازی، وزارت نفت و سازمان دخانیات باید پای کار بیایند. همت ملی از سوی مردم و سازمان های درگیر می طلبد تا بتوانیم مشکلی که می توان کم کرد را کاهش داد.

وی اظهار کرد: امیدوارم همان گونه که صندوق حوادث تصادفات داریم و سبب شده که بیماران حوادث تصادفات دغدغه نداشته باشند و باید امری به عنوان صندوق حوادث سوختگی دغدغه مالی این بیماران را کاهش بدهند تا بتوانند بیمارستان های سوختگی را از ورشکستگی نجات بدهند.

بیشتر سوختگی‌ها ناشی از حوادث شغلی است

مصطفی ده مرده یی، رییس بیمارستان شهید مطهری نیز در این نشست خبری گفت: سوختگی را می‌توان به سه دسته تقسیم بندی کرد. یکی مرحله قبل بیمارستان، یکی مرحله بیمارستان و یکی مرحله بعد از بیمارستان است. مرحله قبل از بیمارستان اهمیت بسیار زیادی دارد. سوختگی نباید اتفاق بیفتد و هنگامی که اتفاق افتاد با معضل مواجه می شویم و هرگز پوست قوام قبلی را نمی کند و به حالت قبل بر نمی‌گردد. برخی مشکلات در بیمارستان وجود دارد.

وی افزود: بیشتر سوختگی‌ها متاسفانه حوادث شغلی است و برخی از این افراد تابعیت ایرانی ندارند و بدون رعایت هیچ استانداردی به کار گرفته می شوند و هنگام سوختگی به بیمارستان مراجعه می کنند.

هزینه‌های درمان سوختگی

رییس بیمارستان شهید مطهری ادامه داد: درمان سوختگی به نرخ آزاد با تعرفه دولتی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان هزینه دارند و در بیمارستان خصوصی در بدو ورود حدود ۲۵۰ میلیون تومان هزینه و اگر یک ماه در آی سی یو بستری شود تا یک میلیارد تومان هزینه دارند.

وی بیان کرد: بیمارانی داریم که حتی توان پرداخت فرانشیز ندارند. به خاطر مسائل اخلاقی و انسانی هیچ تفاوتی بین بیماران نیست و همه بیماران یکسان درمان می‌شوند. بار هزینه‌ای که به بیمارستان تحمیل می‌شود را باید قبول کنیم.

رییس بیمارستان شهید مطهری گفت: در حال حاضر به جرات می‌توان گفت از نظر اقدامات حمایتی و درمان‌های نوین در مورد سوختگی به شدت در مضیقه هستیم. پانسمان هایی که به ما می رسد، هزینه بسیار بالایی دارد. بیماران و وزارت بهداشت هم توان خرید را ندارند.

تخت‌های سوختگی به روز نیستند

وی افزود: تخت‌های سوختگی به روز نیستند. در حال حاضر هر تخت سوختگی ۵ میلیارد هزینه دارد. هر بیمار باید در یک اتاق جداگانه بستری شود. در بیمارستان شهید مطهری که مرجع سوختگی کشور است، اتاق‌های شش تخته داریم و عفونت به راحتی از یک بیمار به بیمار دیگر منتقل می‌شود.

ده مرده یی بیان کرد: تعرفه‌ها برای بیماران سوختگی واقعی نیست و هزینه‌ها واقعی دیده نشده است.

وی اظهار کرد: لباس های لازم برای سوختگی حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون است. بیشتر از ۵ درصد افراد سوخته نمی توانند تامین کنند و دچار مشکل مضاعف شده و دیر خوب می شوند یا دچار ناتوانی می شوند. پمادها برای این افراد به شدت گران است و ۳۰ دلار است و با دلار آزاد وارد می‌شود. این افراد روزی یک پماد باید استفاده کنند. متاسفانه صنایع داخلی ما با مشکلاتی مواجه می شوند و افراد پشیمان می‌شوند که سمت تولید داخل بروند.

سه هزار مرگ و میر در سال به علت سوختگی

وی اظهار کرد: ۳۰۰ هزار مورد سوختگی و ۳۰ هزار بستری و سه هزار مرگ و میر در سال برای کشور ما زیاد است. از نظر ایمنی جز کشورهای ضعیف هستیم. ۹۰ درصد سوختگی ها قابل پیشگیری است. اگر استانداردها رعایت شود، می‌توان از سوختگی جلوگیری کرد.

مشکلات بیماران سوختگی پس از ترخیص

رییس بیمارستان شهید مطهری درباره مشکلات افراد دارای سوختگی اظهار کرد: مشکلاتی که برای بیمار در طول بستری است به هر طریقی رفع می شود. تغییرات در فرم صورت سبب اخراج و طلاق می شود و حمایت های اجتماعی ما ضعیف است و حتی به تکدی گری می رسد.

با آمدن کرونا فراموش شدیم

ده مرده یی گفت: با آمدن کرونا، ما که فراموش شده بودیم، خیلی فراموش شدیم. موارد متعددی از سوختگی دست ها در ایتدای شیوع کرونا داشتیم. ۲۰ درصد افزایش سوختگی دست نسبت به سال قبل داشتیم که اکثرا به خاطر استفاده نامناسب الکل بوده است.

وی افزود: بیماری که دیابت دارد یا بیماری ریوی دارد و دچار سوختگی می‌شود، مرگ و میر بیشتری دارد.

انجام اعمال جراحی سوختگی در کشور

رییس بیمارستان شهید مطهری بیان کرد: از لحاظ دانش فنی برای اعمال جراحی، هیچ عمل جراحی در دنیا در این زمینه نیست که نتوانیم انجام بدهیم. سیستم باید بیشتر کار کند و از توانایی‌ها استفاده کرده و تکنولوژی‌های جدید را وارد کند تا بیشتر به روز شویم.


ایرنا

نظرات بینندگان