arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۱۳۸۴
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۵ - ۰۱ دی ۱۳۹۹

مردم چشم به راه درمان درد منحوس

هفته اول دی‌ماه، هفته‌ای که قرار است اتفاق علمی بزرگی در کشور ما رقم بخورد و بسیاری از مردم چشم به راه این اتفاق هستند. از چندین هفته پیش وزارت بهداشت خبر آغاز تست انسانی واکسن کرونای ایرانی از اول دی‌ماه را داده بود و حالا مردم چشم انتظارند تا ببینند نتیجه 10‌ماه تلاش دانشمندان ایرانی چطور به بار می‌نشیند؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هفته اول دی‌ماه، هفته‌ای که قرار است اتفاق علمی بزرگی در کشور ما رقم بخورد و بسیاری از مردم چشم به راه این اتفاق هستند. از چندین هفته پیش وزارت بهداشت خبر آغاز تست انسانی واکسن کرونای ایرانی از اول دی‌ماه را داده بود و حالا مردم چشم انتظارند تا ببینند نتیجه 10‌ماه تلاش دانشمندان ایرانی چطور به بار می‌نشیند؟

آیا آن‌ها را از واکسن خارجی بی نیاز می‌کند تا بتوانند نفس راحتی بکشند؟ البته مسوولان وزارت بهداشت با خیال راحت این وعده را داده اند. آقای نمکی ۲۰‌مهرماه، زمانی که شیوع کرونا در ایران با شتاب در حال اوج‌گیری بود، گفته بود: «خبرهای خوشی از واکسن کرونا دارم و به مدیر روابط بین‌‌الملل (وزارت بهداشت) نیز اعلام کردم که به سازمان جهانی بهداشت اعلام کنند که ما فازهای مطالعاتی واکسن را تا کجا رسانده‌‌ایم. او کشور را از واکسن خارجی بی‌نیاز می‌داند اما عده‌ای از مردم چشم به راه آغاز تست انسانی هستند.»

روز گذشته زمزمه‌های خیلی کم‌رنگ از تعویق زمان تست انسانی واکسن به گوش رسید که البته هیچ منبع رسمی آن را تأیید یا تکذیب نکرد، با این حال مردم از اول دی‌ماه طبق گفته خود مسوولان وزارت بهداشت منتظر آغاز تست انسانی واکسن کرونا هستند چرا‌که در برخی کشورهای دنیا این تست در حال انجام است. البته به جز مسوولان وزارت بهداشت، محمد مخبر، رییس ستاد اجرایی فرمان امام؟ره؟ هم چندی قبل از شروع آزمایش انسانی واکسن ایرانی کرونا در هفته اول دی‌ماه خبر داده بود. طبق گفته‌های وی، این واکسن را شرکت دارویی شفافارمد که زیرمجموعه بنیاد برکت محسوب می‌شود ساخته است. حالا قرار است این واکسن از اول دی‌ماه در هتل ارم به ۵۶‌نفر افراد داوطلب تزریق شود.


داوطلبان در هتل نگهداری می‌شوند

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید داوطلبان باید از یک هفته تا یک ماه در هتل بمانند تا نتیجه تزریق یا عوارض واکسن مشاهده شود. یکی از اعضای تیم مطالعه می‌گوید انجام چنین کارهایی در هتل‌ها یک اقدام کاملا عرفی است چرا‌که داوطلب‌ها باید از محیط بیمارستان دور بوده و به‌هیچ‌وجه با هیچ بیماری در ارتباط نباشند. در حال حاضر اعضای تیمی که خودشان روی واکسن کار کرده‌اند داوطلب تزریق واکسن به خود هستند.

داوطلبان پس از تزریق هم باید برای یک هفته در هتل بمانند تا نتیجه تزریق یا عوارض واکسن مشاهده و بررسی شود. البته این امکان وجود دارد که مدت اقامت این ۵۶‌نفر بیشتر هم بشود؛ یعنی مثلا آنها مجبور شوند تا یک ماه مهمان هتل باشند. این مرحله حداقل دو ماه طول می‌کشد و در این بین چندبار نتایج آزمایش از نظر میزان ایمنی خونی، سلولی و… بررسی می‌شود و نتایج هربار برای سازمان غذا و داروی ایران فرستاده می‌شود. این داوطلبان به مدت یک سال هم در بازه‌های زمانی مختلف پیگیری می‌شوند تا اگر مشکلی پیدا کردند به آن رسیدگی شود.


خودمان واکسن را تزریق می‌کنیم

شاید بعضی از مردم ترس از تزریق واکسن ایرانی را داشته باشند اما اگر مسوولان برای تزریق پیشقدم شوند از این ترس کاسته شود. محمد مخبر در این باره گفت: بنده و همه همکارانم در ستاد اجرایی فرمان امام آمادگی تزریق این واکسن را داریم و ما همه این واکسن را تزریق خواهیم کرد. مخبر گفت:

آزمایش انسانی واکسن کرونا در سه مرحله صورت می‌گیرد به این صورت که در مرحله اول به ۵۶‌نفر با جنسیت و سن متفاوت تزریق صورت می‌گیرد و بعد از ۲۸‌روز و مشخص شدن نتایج بررسی، مرحله دوم با تزریق به ۵۰۰‌نفر آغاز می‌شود و بعد از ۲۸‌روز از تزریق دوم و بررسی نتایج، مرحله سوم بدون محدودیت با تولید انبوه و عرضه گسترده آغاز می‌شود.وی ادامه داد: مردم کشورمان از واکسن ایرانی اطمینان دارند و ما برای تزریق واکسن با متقاضیان زیادی روبه‌رو شدیم.


اگر موفق باشدتزریق از تیر شروع می‌شود

در دوران شیوع کرونا یکی از منبع‌های موثق پیگیری اخبار صفحه مجازی کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو است. وی در توییتی نوشته است که «دست‌کم دو شرکت» ایرانی در حوزه تولید واکسن کرونا مشابه با واکسن شرکت مدرنا و فایزر کار می‌کنند. این توییت جهانپور حداقل خیال بسیاری از ایرانی‌ها را راحت می‌کند که با یک واکسن قوی روبه‌رو خواهیم بود.

سخنگوی وزارت بهداشت هم اعلام کرد: «در صورتی که نتایج آزمایش بالینی واکسن ایرانی کرونا در دی‌ماه امسال مثبت باشد، تزریق واکسن از تیرماه سال آینده آغاز می‌شود» پیش‌تر هم علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت ایران برای آزمایش واکسن کرونا اعلام آمادگی کرده بود.


روزنامه صبح نو 

نظرات بینندگان