arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۱۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۳ - ۰۲ دی ۱۳۹۹

داستان‌هایی عجیب به روایت یزدی‌ها در «ایران‌زاد»

مستند بلند «ایران‌زاد» به کارگردانی مجیدعزیزی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر، این روزها یزدی‌ها رو جلوی دوربین برده‌ است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مستند بلند «ایران‌زاد» به کارگردانی مجیدعزیزی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر، این روزها یزدی‌ها رو جلوی دوربین برده‌ است.

 «ایران‌زاد» در هفتمین سفر استانی خود مهمان ماجراها و روایت‌های دلنشین یزدی‌ها بود. «ایران‌زاد» این بار پای صحبت معلمی نشست که با بیانِ داستان‌های شفاهیِ گذشته، خاطرات شیرینی را در ذهن شاگردانش به جا گذاشته بود. همچنین درد دل مادری را شنید که بزرگترین نگرانی‌اش دور ماندن از فرزندانش و ترس از تنهایی بود. از داغ مادری شنید که در حادثه‌ای نزدیک ترین عزیزانش را از دست داده بود. میزبان دنیای جوانی شد که با وجود شکست‌ها و سختی‌های زیاد، از تلاش‌ها و امیدش برای رسیدن به آرزوهایش گفت. روایت زندگی زرتشتیان در یزد را از زبان یک موبد زرتشتی شنید و با زبان اشاره راه به دنیای ناشنوایان برد و خاطرات یک جوان ناشنوا را مرور کرد.

این مستند سینمایی که از اوایل ۹۹ در استان چهارمحال و بختیاری کلید خورده، تاکنون در استان‌های مازندران، گیلان، تهران، قزوین و همدان فیلم‌برداری شده و قرار است تا سال آینده در مناطق مختلف کشور ادامه پیدا کند. ایران‌زاد، پس از اتمام مراحل فنی در سینماهای کشور و جشنواره‌های داخلی و خارجی نمایش داده خواهد شد.

روند فیلم‌برداری مستند سینمایی ایران‌زاد در شهرها و روستاهای مختلف ایران به دلیل شرایط بحرانی شیوع کرونا، کندتر از آن‌چه در تصمیم اولیه تیم تولید بوده، پیش می‌رود.

به گفته مجید عزیزی، کارگردان این مستند، «ایران‌زاد» برخلاف آنچه در وهله اول تصور می‌شود، درباره اقلیم ایران یا تاریخ آن نیست، بلکه به تجربه‌های زیسته ایرانیان معاصر می‌پردازد.

مجید عزیزی، در کارنامه خود، تجربه تولید رسانه‌ای در بیش از ۲۵ کشور جهان را دارد و تاکنون موفق به دریافت جوایز متعددی از جشنواره‌های معتبر داخلی و خارجی شده است. از مهم‌ترین آثار او می‌توان به «تاریخ صدور» و «بدون مرز» اشاره کرد.

دیگر عوامل اصلی این فیلم عبارتند از:

مشاور پروژه: حامد شکیبانیا، مدیر تولید: محمدهادی‌ حیدری ، دستیار کارگردان: فاطمه سادات ابوترابی، سرپرست گروه تحقیق: ایمان معصومی، پژوهشگر: علیرضا زارعی، مدیر فیلم‌برداری: میثم بابایی، تدوین‌گر: محمدحسین حیدری، مدیرصدابرداری: احمد افشار، مدیر برندینگ: علی قرائتی، طراح گرافیک: سیدعلی میرفتاح، مدیر رسانه‌ای: فرنوش آباء

نظرات بینندگان