arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۲۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۶ - ۰۸ دی ۱۳۹۹
تحلیل نشریه عرب زبان «العرب» از انتخابات ۱۴۰۰ ایران:

سرمایه گذاری اصولگرایان روی پیروزی یک نظامی / حفظ تحریم ها به نفع جریان اصولگرا تمام خواهد شد

در این شرایط پیش بینی می شود که اصولگرایان سعی کنند تا تمام تلاشهای دولت روحانی برای مذاکره با دولت بایدن را نابود کرده یا اینکه مذاکرات را تا پس از انتخابات به تاخیر بیندازند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نشریه عرب زبان «العرب» نوشت: اصولگرایان در ایران بر این عقیده اند که روی کار امدن یک شخصیت نظامی در سمت ریاست جمهوری در ایران می تواند مشکلات این کشور را حل کرده و با چالش های خارجی و فشارهای شدید آمریکا، مقابله کند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: انتظار می رود سناریوهای مربوط به ریاست جمهوری یک شخصیت نظامی در انتخابات آینده ایران قابل اجرا باشد، آن هم در شرایطی که بحران های سیاسی و اقتصادی شدیدی در این کشور وجود دارد.

اصولگرایان در واقع معتقدند با ریاست جمهوری یکی از شخصیتهای نظامی، پیامهایی از طرف تهران به خارج از کشور ارسال می شود مبنی بر اینکه ایران در صورتی که مجبور شود، از قدرت و پایداری لازم برای ورود به یک جنگ برخوردار است.

در این میان، اسامی برخی شخصیتهای نظامی به عنوان کاندیدا مطرح شده است که حسین دهقان، رستم قاسمی، محسن رضایی و علی شمخانی از این جمله اند.

در همین رابطه، این باور در ایران به صورت جدی مطرح شده که رئیس جمهور آینده، یک نظامی باشد تا بتواند کشور را از بحرانهای اقتصادی و سیاسی و فشارهای خارجی موجود رها کند.

ایران البته به مقوله ریاست جمهوری یک نظامی به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف مربوط به آغاز یک جنگ خارجی نگاه نمی کند، چرا که اساسا به چنین چیزی نیازی ندارد و از نیروهای نیابتی قدرتمندی در کشورهای عربی برخوردار است.

در این شرایط پیش بینی می شود که اصولگرایان سعی کنند تا تمام تلاشهای دولت روحانی برای مذاکره با دولت بایدن را نابود کرده یا اینکه مذاکرات را تا پس از انتخابات به تاخیر بیندازند.

در واقع حفظ شرایط و فشار فعلی آمریکا به نفع اصولگرایان است، چرا که کاهش فشارهای آمریکا علیه ایران می تواند به پراگماتیستها در انتخابات کمک زیادی کرده و به منزله یک چک سفید امضا برایشان باشد.

باتوجه حضور برخی مخالفان روحانی در نهادهای تصمیم گیر، این احتمال وجود دارد که حسن روحانی در تلاش های خود برای احیای توافق هسته ای، مورد هجمه و سنگ اندازی اصولگرایان قرار گیرد.

اصولگرایان معتقدند که یک شخصیت نظامی قادر است به سرعت به درگیری بین نهادهای مختلف در کشور پایان داده و حد و مرزی را برای آن ها مشخص کند. مضاف بر آن، می تواند اعتماد نهادهای انقلابی بزرگ که خارج از سیطره دولت فعالیت دارند را نیز به دست آورد.

از سوی دیگر، جریان اصولگرا نظامی بودن رئیس جمهور را «نماد قدرت» نظام می دانند، بویژه آنکه شخصیتهای تهادهای سیاسی ایرانی معتقدند که جنگ بین ایران و ایالات متحده، امری ناگزیر است که کشور باید برای آن آماده باشد. این در حالی است که پراگماتیستها و اصلاح طلبان معتقدند با توجه به اینکه مشکل اصلی ایران، اقتصاد آن است، بهتر است یک فرد خبره در زمینه اقتصاد، رئیس جمهور شود.

به طور کلی، روی کار آمدن رئیس جمهور نظامی برای ایران بدین معناست که این کشور توان ایجاد راه حل هایی برای مشکلات عمیق خود، جز از طریق نظامی ندارد.

نظرات بینندگان