arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۲۹۶۴
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۸ - ۱۰ دی ۱۳۹۹
الاخبار:

۶ پیام فرستاده نخست وزیر عراق برای ایران

به موازات افزایش حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس و اعلام امادگی ترامپ برای حرکت به سمت تنش نظامی در منطقه، در صورتی که منافع آمریکا در عراق به خظر بیفتد، همچنان تهران به هیئتهای دیپلماتیک تاکید می کند که حملات اخیر به سفارت امریکا ارتباطی با آن ندارد. در این میان، بغداد تلاش می کند تنش ایجاد شده را با دعوت به آرامش تا زمان اتمام دولت فعلی آمریکا، مهار کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

۶ پیام فرستاده نخست وزیر عراق برای ایران

انتشار مطالب رسانه های خارجی با هدف اطلاع رسانی از نوع نگاه و برداشت آنان از تحولات صورت می گیرد و به منزله تایید آن از سوی «انتخاب» نیست.

نور أيوب  در الاخبار نوشت: به موازات افزایش حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس و اعلام امادگی ترامپ برای حرکت به سمت تنش نظامی در منطقه، در صورتی که منافع آمریکا در عراق به خظر بیفتد، همچنان تهران به هیئتهای دیپلماتیک تاکید می کند که حملات اخیر به سفارت امریکا ارتباطی با آن ندارد. در این میان، بغداد تلاش می کند تنش ایجاد شده را با دعوت به آرامش تا زمان اتمام دولت فعلی آمریکا، مهار کند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: اواخر هفته گذشته، اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس ایران مهمان پایتخت عراق بود و دیدارهایی با مسئولان عراقی داشت که در رأس آنها نخست وزیر این کشور بود و در خصوص پرونده های متعددی صحبت کردند. براساس اطلاعات، مهمان ایرانی سعی داشت دو نکته را مسجل کند: رد هر گونه اتهامی که در مورد هدف گرفتن سفارت آمریکا متوجه تهران می شود و تحریک احزاب و قوای سیاسی حاضر در ائتلاف الفتح.

در مورد نکته اول، قاآنی با تاکید و به صورت قاطع اتهاماتی که هیئت های دیپلماتیک وابسته به ایالات متحده در مورد ارتباط هدف گرفتن سفارت این کشور با ایران مطرح می کردند را رد کرد، آن هم زمانی که تهران از هم پیمانان عراقی خود خواسته خویشتنداری کرده و به سمت خواسته آمریکا حرکت نکنند. در خصوص نکته دوم، قاآنی از تشکل های الفتح خواست «برگه تفاهم انتخاباتی» را در سریعترین زمان ممکن ایجاد کنند و چند ساعت پس از این دیدار، ائتلاف اعلام کرد در انتخابات زود هنگام تحت یک لیست واحد شرکت می کند. آنچه که به معنای ترجمه سریع مناقشه ها بین فرمانده سپاه قدس و میزبانان اوست.

همزمان با ترک بغداد از سوی قاآنی، نیروهای امنیتی عراقی یکی از افراد منتسب به عصائب اهل الحق را بازداشت کردند و دلیل آنها مشارکت وی در شلیک موشک به سمت سفارت امریکا بود. این اقدام در وهله اول موجب تنش زایی بین دولت و عصائب از یک سو و گروههای مقاومت از سوی دیگر می شود. منابع نزدیک به خزعلی، رهبر عصائب اهل الحق در گفتگو با الاخبار این اتهام را رد کرد و تاکید نمود که دلیل بازداشت، به یک دعوی دیگر برمی گردد و هیچ ارتباطی به اتهامات مربوط به حمله به سفارت امریکا ندارد. در ادامه، کتائب حزب الله عراق نیز پیامی علنی را متوجه دولت الکاظمی کرد که مربوط به انتقاد از آن در مورد محکوم کردن عصائب بود. همین امر باعث شد بغداد هیئتی را به تهران بفرستد تا درگیری ایجاد شده را کنترل کند. حتی رهبر جریان صدری، مقتدی صدر هم وارد خط بحران شده و دعوت به کناره گیری عراق از درگیری ایران و آمریکا کرد.

الکاظمی به دقت شرایط را بررسی کرد و محمد ابوهاشمی، مدیر سابق دفتر نخست وزیری را برای رساندن پیامهای مشخصی به ایران فرستاد. الهاشمی به رابطه با طرفهای موثر ایرانی معروف است و از برجسته ترین حامیان الکاظمی محسوب می شود.

به گزارش یک منبع دولتی اگاه، هدف، رساندن این پیامهاست:

1-هیچ نیت و تصمیمی برای به تاخیر انداختن انتخابات زودهنگام نیست.

2-نیاز مبرمی به تفاهم بر سر ابزاری برای کنترل گروههای وابسته به تهران است.

3-صحنه میدانی و سیاسی به شدت پیچیده است.

4- هر رفتار حساب نشده ای موجب فاجعه ای برای عراق و ایران می شود.

5-بغداد به تهران ابلاغ کند که در صورت هدف گیری مجدد پایگاههای آمریکایی، ترامپ آماده اقدام نظامی است.

6-بغداد معتقد است که تا پایان دوره ریاست ترامپ، باید آرامش و آتش بس برقرار شود.

در ساعات گذشته، دستگاه قضایی عراق حکم بازداشت یکی از مسئولان الکتائب را صادر کرده و این به معنای پذیرش تصمیم عراق از سوی ایران، مبنی بر دعوت به کنترل اوضاع است. تنش ایجاد شده در عراق، تلاش هایی را برای مهار می طلبد، تا زمان باقی مانده از دوره ریاست ترامپ به سر آید. همین مساله احتمال انفجاری به دنبال اقدامات حساب شده یا نشده را مطرح می کند.

نظرات بینندگان