arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۳۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۳ - ۱۰ دی ۱۳۹۹

نمکی: کرونای انگلیسی وارد کشور نشده است

وزیر بهداشت: همزمان با پیگیری تولید واکسن داخلی کرونا، منتظر نمی‌مانیم و حتما از منابع مطمئن و تست شده و آزمون پس داده واکسن کرونا در دنیا برای تزریق بدون دغدغه برای گروه‌های هدف خریداری می‌کنیم. هنوز ردپای ویروس کرونا جهش یافته انگلیس در ایران نیست. درباره وضعیت ردیابی ویروس جدید انگلیسی فعال هستیم و به طور جدی موضوع را دنبال می کنیم. همکاران من در همه دانشگاههای علوم پزشکی در سراسر کشور این موضوع را رصد می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همزمان با پیگیری تولید واکسن داخلی کرونا، منتظر نمی‌مانیم و حتما از منابع مطمئن و تست شده و آزمون پس داده واکسن کرونا در دنیا برای تزریق بدون دغدغه برای گروه‌های هدف خریداری می‌کنیم.
 
به گزارش ایرنا، سعید نمکی روز چهارشنبه از رصد خانه سلامت وزارت بهداشت افزود: تست انسانی اولین واکسن کرونای تولید داخل را به ملت شریف ایران تبریک می گویم و حتما به زودی در نشستی همه اقدامات انجام شده برای تامین واکسن کرونا از منابع داخلی و خارجی را برای مردم تشریح خواهم کرد. مردم مطمئن باشند منتظر تولید واکسن داخلی نمی مانیم.
 
وی ادامه داد: از همه مردم برای رعایت پروتکل های بهداشتی تشکر می کنم اما نگران این هستیم که دچار عفلت نشویم و در دام سهل انگاری نیفتیم به همین علت به همه دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ کردم که با وجود کاهش موارد ابتلا، بستری و فوت ناشی از کرونا دچار سستی نشوند و تا آخرین مرحله خانه به خانه مسیر ویروس را رصد کنند و به خصوص در مناطقی مثل مازندران که هنوز امکان بازگشت شهرهای نارنجی به قرمز وجود دارد باید شکستن زنجیره ویروس با افزایش تست و بیماریابی خانه به خانه در کنار نیروهای بسیج فعال باشد.
 
وزیر بهداشت ادامه داد: پیشاپیش سال نو مسیحی را به هموطنان مسیحی تبریک می گویم. به مردم اعلام می کنیم که یکی از نگرانی من و همکارانم این بوده که به محض کاهش مرگر و میر و موارد ابتلا و بستری کرونا با عادی انگاری پروتکل ها تضعیف شوند و میزان رعایت پروتکل ها پایین بیاید و به شرایط نامطلوب بعد از اردیبهشت برگردیم.
 
وی با اشاره به وضعیت کرونا در برخی استانها گفت: به عنوان مثال در استان قم میزان کاهش موارد بستری و مرگ و میر کرونا با همکاری مردم در رعایت پروتکل ها کاهش یافته و میزان رعایت پروتکل ها در این استان به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده و به همین میزان ، روند مرگ و میرها و بستری ها را به صورت معکوس کاهش یافته می بینیم.
 
نمکی افزود: در استان یزد نیز میزان رعایت پروتکل ها از میزان متوسط کشوری بالاتر رفته و میزان مرگ و میر و بستری کاهش یافته است اما در استان مازندران، رعایت پروتکل ها به مراتب از متوسط کشوری پایین تر است و به همین میزان گرفتاری ما از ابتلا ، بستری و مرگ و میر افزایش یافته و رو به افزایش است.
 
وزیر بهداشت گفت: ارتباط تنگاتنگ معناداری بین رعایت پروتکل ها و میزان ابتلا، بستری و مرگ و میر کرونا وجود دارد و از همه هموطنان و مدیران دانشگاههای علوم پزشکی، نیروهای بسیج، هلال احمر و سازمانهای مردم نهاد می خواهم که مبادا اسیر ساده انگاری و عادی پنداری شویم و دوباره در دام موارد سهمگین کرونا گرفتار شویم.
 
وی ادامه داد: در طرح مزین به نام سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی بیش از ۵۶۰ هزار نفر را در تیم های رهگیری داریم که در اینجا سهم همکاران سازمان بسیج حدود ۳۰ درصد و عزیزان در نظام سلامت و دانشگاههای علوم پزشکی حدود ۳۲ درصد و بقیه سازمانها مثل رابطان و سفرای سلامت وزن قابل توجهی دارند و بخش خصوصی و هلال احمر هم همکاری نزدیکی دارند.
 
نمکی گفت: در تیم های مراقبتی بیش از ۳۶ هزار نفر کمک می کنند که باز هم در این بخش بخش سلامت حدود ۶۷ درصد و عزیزان بسیج نیز حدود ۲۹ درصد نقش دارند.
 
وزیر بهداشت ادامه داد: در تیم های نظارتی هم حدود ۱۱ هزار تیم نظارتی داریم که در این بین وزن هر یک از دستگاهها در این بخش مشخص است و ۳۵ درصد بسیج، ۱۴ درصد هلال احمر و ۲۰ درصد بخش سلامت نقش دارند و دستگاههای دیگر هم حضور دارند.
 
وی گفت: تیم های حمایتی نیز حدود ۲۵ هزار تیم حمایتی فعال داریم که در این بخش بیشترین سهم را بسیج با بیش از ۶۰ درصد دارد و دستگاههای و سازمانهای مردم نهاد دیگر هم همکاری دارند و خدمات لازم را هم در خانه ها و هم قرنطینه ها و اقامتگاهها ارائه می کنند.
 
وزیر بهداشت ادامه داد: تعداد قابل توجهی واحد جدید حمایتی و ارائه خدمت اضافه شده به خصوص شهرداری ها از جمله شهرداری تهران بسیار کمک کردند و سایر سازمانهای مردم نهاد دیگر هم وارد میدان شدند.
 
هنوز ردپای ویروس کرونا جهش یافته انگلیس در ایران نیست
 
نمکی افزود: درباره وضعیت ردیابی ویروس جدید انگلیسی فعال هستیم و به طور جدی موضوع را دنبال می کنیم. همکاران من در همه دانشگاههای علوم پزشکی در سراسر کشور این موضوع را رصد می کنند. سه روز قبل خبر دادند که یک گروه سه نفره از همکاران از انگلیس آمده اند و در یکی از استانهای شمال شرق اقامت کرده اند و یکی از این افراد علامت دار شده است. دیشب حدود ساعت ۱۲ به من خبر دادند خوشبختانه نتیجه آزمایش هر سه نفر منفی است و تا این لحظه ردپایی از ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور نداریم.
 
وی گفت: هموطنان نگران نباشند البته به این معنا نیست که مثل ووهان که توانست در مدت کوتاهی تا قطب جنوب سفر کند، این ویروس جهش یافته نیز وارد کشور نمی شود و همه دروازه ها را به روی این ویروس بسته ایم. اکنون بخش مهمی از اروپا و حتی غیر اروپا را گرفتار کرده است و هر لحظه ممکن است با یک ویروس جهش یافته کرونا چه از داخل و چه خارج مواجه شویم.
 
وزیر بهداشت ادامه داد: بهترین راه مبارزه با هر گونه ویروس جهشی یافته و غیریافته همین اقداماتی است که تاکنون  انجام داده ایم، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های اجتماعی که به مردم اعلام شده است.
نظرات بینندگان