arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۳۳۰۳
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۹ - ۱۰ دی ۱۳۹۹

اتحادیه اروپا و چین در زمینه سرمایه‌گذاری به توافق دست پیدا کردند

اتحادیه اروپا و چین اعلام کرده‌اند بر سر کلیات برای نهایی کردن توافق سرمایه‌گذاری دوجانبه به تفاهم دست پیدا کرده‌اند. مقام‌های اتحادیه اروپا امروز در یک کنفرانس ویدئویی با «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین اعلام کردند کلیات و مسائل اساسی این توافق را نهایی کرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اتحادیه اروپا و چین روز چهارشنبه از پایان مذاکرات برای انعقاد توافق جامع سرمایه‌گذاری خبر دادند.


به گزارش فارس، اتحادیه اروپا و چین اعلام کرده‌اند بر سر کلیات برای نهایی کردن توافق سرمایه‌گذاری دوجانبه به تفاهم دست پیدا کرده‌اند.

مقام‌های اتحادیه اروپا امروز در یک کنفرانس ویدئویی با «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین اعلام کردند کلیات و مسائل اساسی این توافق را نهایی کرده‌اند.

«اورسلا ون در لین»، رئیس کمیسیون اروپا در توئیتر نوشت: «امروز اتحادیه اروپا و چین مذاکرات بر سر توافقنامه سرمایه‌گذاری را به پایان رساندند.»

او نوشت: «ما از تجارت استقبال می‌کنیم اما خواستار دوجانبه‌‌گرایی، حفظ ارزش‌ها و رعایت قوانین منصفانه هستیم.»

در این جلسه «چارلز میشل»، رئیس شورای اروپا، «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان و «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه نیز حضور داشتند. طرف‌ها بر پیشرفت‌های حاصل‌شده در جریان مذاکرات تمرکز کردند.

در بیانیه‌ای که اتحادیه اروپا بعد از اتمام این جلسه منتشر کرد آمده است: «بعد از مذاکرات فشرده توسط کمیسیون اروپا، اتحادیه اروپا و چین مذاکرات اساسی برای رسیدن به "توافق جامع سرمایه‌گذاری" را نهایی کردند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «این، تعهدات مطرح‌شده در نشست اتحادیه اروپا و چین در آوریل ۲۰۱۹ را محقق می‌کند. در آن نشست دو طرف توافق کردند مذاکرات را تا پایان سال ۲۰۱۹ خاتمه دهند.»

یک مقام وزارت بازرگانی چین گفت چین و اتحادیه اروپا امروز چهارشنبه به توافقی دست پیدا کردند که به دو طرف اجازه دسترسی به بازارهای یکدیگر را می‌دهد.

رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده‌اند مذاکرات بر سر این توافق سرمایه‌گذاری از سال ۲۰۱۳ شروع شده و اجرایی شدن آن دست‌کم یک سال دیگر زمان خواهد بود.

خبرگزاری «شینهوا» چین به نقل از رئیس‌جمهور این کشور نوشت این توافق سرمایه‌گذاری، فضای بهتری برای سرمایه‌گذاری میان طرف‌های چینی و اروپایی فراهم می‌کند.

این توافق در شرایطی حاصل شده که منابع خبری ماه گذشته خبر داده بودند حجم مبادلات تجاری چین با اتحادیه اروپا برای نخستین بار از آمریکا پیشی گرفته است.

این اتفاق دستاورد تازه‌ای برای چین به شمار می‌رود که ارتقاء جایگاهش در نظم بین‌المللی نگرانی و انتقاد آمریکا و برخی از دیگرکشورهای غربی را به همراه داشته است.

«هوا چان‌یینگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس خبری روز ۱۴ آذرماه ارقام جدید از حجم مبادلات تجاری کشورش با اتحادیه اروپا را «خبری خوب هم برای چین و هم برای اتحادیه اروپا» توصیف کرده بود.

آمارها حاکی است حجم مبادلات چین-اتحادیه اروپا از ماه ژانویه تا سپتامبر سال جاری ۴۲۵.۵ میلیارد یورو (تقریباً معادل ۵۱۶.۸ میلیارد دلار) بوده است.

حجم مبادلات تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا در بازه زمانی مشابه ۴۱۲.۵ میلیارد یورو (برابر با ۵۰۱ میلیارد دلار) بوده است.

در گزارشی رسمی که به رویت نیوزویک رسیده آمده است: «در ۹ ماه نخست ۲۰۲۰، چین شریک اصلی اتحادیه اروپا بوده است. این اتفاق، نتیجه افزایش واردات (٪۴.۵+) بوده در حالی که صادرات بدون تغییر باقی مانده است.»

مطابق این گزارش، در همین بازه زمانی تجارت با آمریکا هم در زمینه واردات (۱۱.۴٪-) و هم در زمینه صادرات (۱۰٪-) افت قابل توجهی را تجربه کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین، این مسئله را نشان‌دهنده روابط قوی میان چین و اروپا توصیف و خاطرنشان کرد اتحادیه اروپا اکنون بزرگترین شریک تجاری چین است.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «چین و اتحادیه اروپا به عنوان شرکای تجاری مهم برای یکدیگر از لحاظ اقتصادی مکمل یکدیگرند و پتانسیل‌های زیادی برای همکاری در زمینه‌های گسترده‌ای را دارند.»

این اتفاق در شرایطی رخ داده که اقتصاد دنیا به دلیل شیوع بیماری «کووید-۱۹» شرایط سختی را می‌گذراند. این بیماری نخستین بار در چین مشاهده شد ولی شرایط اقتصادی این کشور به سرعت بهبود پیدا کرد و به پکن اجازه داد به سرعت تجارت با سایر کشورها را از سر بگیرد.

نظرات بینندگان