arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۳۳۳۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۱۱ دی ۱۳۹۹

چگونه شبکه‌های اجتماعی در بروز افسردگی نقش دارند؟

نتایج یک پژوهش جدید که در بخش سلامت مجله اینسایدر منتشر شده است، نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی ممکن است با افزایش احساس انزوا و ناامیدی و کمبود خواب به افسردگی کمک کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 


نتایج یک پژوهش جدید که در بخش سلامت مجله اینسایدر منتشر شده است، نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی ممکن است با افزایش احساس انزوا و ناامیدی و کمبود خواب به افسردگی کمک کنند.

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب، برای به حداقل رساندن تأثیرات منفی شبکه‌های اجتماعی بر بهداشت روان، تعیین محدودیت‌های زمانی و مراقبت از درگیر شدن در تعاملات مثبت ضمن قطع روابط منفی، مهم است.

این مقاله توسط مایرا مندز، دکترای روان درمانی تدوین شده و به ین موضوع اشاره می‌کند که شبکه‌های اجتماعی، با تخمین ۳.۶ میلیارد کاربر در سراسر جهان به طور فزاینده‌ای رایج شده اند و پیش بینی می‌شود این تعداد تا سال ۲۰۲۵ به تقریبا ۴.۵ میلیارد نفر برسد و حتی اگر شبکه‌های اجتماعی اساساً نحوه ارتباط ما با یکدیگر را تغییر داده اند، دانشمندان هنوز در مورد پیامد‌های بالقوه سلامتی این موضوع، به ویژه برای سلامت روان تحقیق می‌کنند.

 شبکه‌های اجتماعی

فراموش نکنیم که شبکه‌های اجتماعی مستقیماً باعث افسردگی نمی‌شوند، اما می‌توانند عاداتی را ایجاد کنند که بروز افسردگی را تسهیل کنند. وقتی درگیر شبکه‌های اجتماعی هستید، بیشتر بیدار می‌مانید، حواس پرت می‌شوید و مسئولیت‌ها را نادیده می‌گیرید. در یک مطالعه بزرگ کانادایی در سال ۲۰۱۹ روی دانش آموزان کلاس هفتم، محققان دریافتند که به ازای هر ساعتی که در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانیم، علائم افسردگی مانند احساس تنهایی، ناراحتی و ناامیدی، به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

در حالی که این مطالعه نمی‌تواند اثبات کند که شبکه‌های اجتماعی باعث افسردگی شده اند، اما ما را به این نتیجه می‌رسانند که استفاده از شبکه‌های اجتماعی باید برای جلوگیری از مشکلات روانی تحت کنترل قرار بگیرند. احساس انزوا یکی از مهمترین پیامد‌های حضور مداوم در شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود.
یکی از دردناک‌ترین علائم افسردگی ناامیدی است. اگر بیشتر از آنچه نیاز دارید اخبار تماشا می‌کنید یا بیشتر به محتوای منفی توجه می‌کنید، این امر به افسردگی کمک می‌کند. شبکه‌های اجتمعی سرشار از خبر‌های مختلف است و متاسفانه بسیاری از افراد بیشتر به این نوع خبر‌ها توجه می‌کنند.

گذراندن وقت در شبکه‌های اجتماعی مستلزم بیدار بودن است، احتمالاً دیرتر از آنچه بدن شما نیاز دارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ اثرات استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر خواب برای نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله را بررسی کرد. افرادی که بیش از پنج ساعت در روز در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند ۷۰ ٪ بیشتر احتمال دارد که بعد از ساعت ۱۱ شب بخوابند. کمبود خواب می‌تواند اضطراب را افزایش داده و روحیه را بدتر کند. در حقیقت، شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد کمبود خواب ممکن است افسردگی را القا کند یا آن را تشدید کند.

شبکه‌های اجتماعی همچنین مقایسه زندگی شما با دیگران را آسان‌تر می‌کند و باعث می‌شوند بسیاری از افراد حس بدی نسبت به خود داشته باشند. در حالی که استفاده از شبکه‌های اجتماعی مستقیماً باعث افسردگی نمی‌شود، اما با افزایش احساس انزوا، کمبود خواب و آزار و اذیت اینترنتی می‌تواند احتمال بروز علائم افسردگی را افزایش دهد. آگاهی از احساس شما در سیستم عامل‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی و استراحت، می‌تواند به کاهش این پیامد‌های منفی کمک کند.

نظرات بینندگان