arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۴۲۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۱۶ دی ۱۳۹۹

وزیر خارجه کره جنوبی: توقیف نفتکش ما به خاطر توقیف دارایی‌های ایران در کره جنوبی؟ اولویت اول ما بررسی واقعیت‌ها و اطمینان از امنیت خدمه کشتی است

وزیر امور خارجه کره جنوبی در واکنش به توقیف یک نفتکش کشورش در آب های تنگه هرمز از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به دلیل عدم رعایت پروتکل های زیست محیطی گفت که به دنبال آزادی کشتی و خدمه آن از طریق تلاش های دیپلماتیک هستیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه کره جنوبی در واکنش به توقیف یک نفتکش کشورش در آب های تنگه هرمز از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به دلیل عدم رعایت پروتکل های زیست محیطی گفت که به دنبال آزادی کشتی و خدمه آن از طریق تلاش های دیپلماتیک هستیم.

به گزارش «انتخاب» از هرالد کوریا، "کانگ کیوانگ وا" روز سه شنبه در سئول در یک نشست مطبوعاتی با خبرنگاران افزود: ما سعی کرده ایم از طریق سفارت ایران در کره جنوبی و سفارت کره جنوبی در ایران بفهمیم چه اتفاقی افتاده است.

به نوشته ایرنا، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح روز دوشنبه در بیانیه ای از توقیف یک فروند شناور کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌ محیطی در خلیج فارس خبر داد.

وزیر خارجه کره جنوبی در پاسخ به سوالی درباره گمانه زنی ها مبنی بر اینکه تهران ممکن است این کشتی را در تلافی توقیف دارایی هایش در کره جنوبی به دلیل تحریم های آمریکا توقیف کرده باشد تاکید کرد که اولویت اول «بررسی واقعیت ها و اطمینان از امنیت اعضای خدمه» است.

گفته می شود روزانه حدود ۶ کشتی کره جنوبی از تنگه هرمز که ۷۰ درصد واردات نفت کره جنوبی از آنجا تامین می شود عبور می کنند.

کره جنوبی امروز سه شنبه اعلام کرد که واحد مقابله با دزدان دریایی خود را در نزدیکی تنگه هرمز مستقر کرده است این واحد با ظرفیت ۳۰۰ نفر و با نام «چیونگ های» با ناوشکن ۴۴۰۰ تنی "چوی یانگ" از اواخر سال گذشته میلادی برای انجام ماموریت های ضد دزدی دریایی در خاورمیانه مستقر شده بود.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه بیانیه خود با بیان اینکه خدمه‌های این شناور نفتی از ملیت‌های کره جنوبی، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند، خاطرنشان کرد: این نفتکش پس از توقیف در لنگرگاه بندرعباس پهلو گرفت و پرونده آن برای طی مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی کشور خواهدشد.

در این اطلاعیه تصریح شده است: توقیف این شناور به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی و با حکم دادستانی استان هرمزگان در ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه انجام شد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم روز دوشنبه در پاسخ به خبرنگاران در مورد خبر توقیف کشتی کره ای اظهار داشت: بر اساس اخبار اولیه دریافتی از مقامات محلی، موضوع کاملا فنی است و کشتی به دلیل آلوده کردن دریا و با حکم قضایی، برای رسیدگی به تخلف به ساحل هدایت شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران هم مانند سایر کشورها نسبت به تخلفات مشابه و بویژه آلوده کردن محیط زیست دریایی حساسیت دارد لذا در چارچوب قوانین با آن برخورد می کند.

خطیب زاده در ادامه اظهار داشت: این اتفاق مورد استثنایی نبوده و در موارد مشابه قبلی در ایران و آبهای سایر کشورها رخ داده و امری عادی بوده و اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

نظرات بینندگان