arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۵۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۲۲ - ۲۰ دی ۱۳۹۹
اکسیوس گزارش داد؛

اوج گیری اختلافات در بالاترین سطوح اسرائیل بر سر برجام، بایدن و ایران

درحالیکه تمام بازیگران کلیدی در اسرائیل درمورد جلوگیری از پیوستن بایدن به برجام که به امنیت اسرائیل ضرر می رساند، اشتراک نظر دارند، اما انها در تاکتیک با یکدیگر اختلاف دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اکسیوس نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خواستار کنترل کامل سیاست تل اویو در قبال ایران شده، اتفاقی که باعث درگیری شدیدی در بالاترین سطوح در دولت اسرائیل شده است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: نتانیاهو در حال آماده شدن برای اتخاذ رویکردی تند و تیز در قبال برنامه بایدن برای بازگشت به برجام است که در تضاد با رویکرد بنی گانتز وزیر دفاع، گابی اشکنازی وزیر خارجه است.

روز 29 دسامبر، مشاور امنیت ملی به دستور نتانیاهو نامه ای یک خطی به گانتز ارسال کرد که در آن آمده بود: براساس دستور نخست وزیر، موضع دولت اسرائیل درمورد توافق هسته ای ایران منحصرا توسط نخست وزیر و براساس تحلیل های شورای امنیت ملی در دفتر نخست وزیر نهایی خواهد شد.»

این نامه برای اشکنازی، سفیر اسرائیل در امریکا، رئیس موساد و رئیس ستاد مشترک ارتش نیز ارسال شده بود.

مقامات اسرائیلی می گویند هیچ توضیحی درمورد چرایی نامه و بحث زمان آن، ارائه نشده است.

گانتز ظاهرا از نامه نتانیاهو شوکه شده و دو روز بعد در نامه ای به آن پاسخ داده است. گانتز گفته است که نخست وزیر اختیار نهایی کردن موضع اسرائیل را دارد اما نباید تمام نهاد امنیتی اسرائیل و کابینه امنیتی آن را نادیده بگیرد و دور بزند.

او نوشت: «بحث امنیتی و به خصوص پرونده ایران مسئله شخصی یک نفر نیست».

زمان بندی این تنش ها چندین هفته پیش از تحلیف بایدن و در میانه ی انتخابات اسرائیل، آن را حساس تر و خطرناک تر می کند.

درحالیکه تمام بازیگران کلیدی در اسرائیل درمورد جلوگیری از پیوستن بایدن به برجام که به امنیت اسرائیل ضرر می رساند، اشتراک نظر دارند، اما انها در تاکتیک با یکدیگر اختلاف دارند.

نظرات بینندگان