arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۵۷۰۱
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۵ - ۲۳ دی ۱۳۹۹

پنتاگون: روند کاهش نظامیان آمریکا از افغانستان ادامه می‌یابد

پنتاگون خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را به‌رغم قانون جدیدی که کاهش بیشتر نیروها را بدون دلیل موجه ممنوع می‌کند، متوقف نکرده و ادامه داده است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: به گزارش خبرگزاری رویترز، به موجب قانون جدید، پنتاگون موظف است گزارشی در مورد ارزیابی خطرات پیش روی نیروهای آمریکایی به کنگره ارسال کند.

ارتش آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد: در حال حاضر، دستورات جدیدی که بر پیشرفت عقب نشینی مشروط نیروها تاثیر گذارد، صادر نشده است.

انتظار می رود که شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان تا ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ (۲۶دی) به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر کاهش یابد.

این اقدام پنتاگون احتمالا نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات کنگره را که مخالف کاهش بیشتر نظامیان آمریکایی در افغانستان هستند، به خشم می آورد.

یک مقام کنگره در حالی که خواست نامش فاش نشود، گفت: اگر آنها به خروج نیروها ادامه دهند، این امر به منزله نقض قانون است.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که کاخ سفید از اظهارنظر درمورد این مساله خودداری کرده است.

براساس این گزارش، متوقف کردن روند عقب نشینی نظامیان آمریکایی از افغانستان ممکن است فرآیند صلح افغان ها را به مخاطره اندازد. در توافقی که فوریه ۲۰۱۹ بین آمریکا و طالبان منعقد شد، خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان تا ماه می (اردیبهشت ۱۴۰۰) در ازای انجام کامل تضمین های امنیتی از سوی این گروه تضمین شده است.

پنتاگون در ماه نوامبر (آبان) اعلام کرد که شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان را تا اواسط ژانویه (اواخر دی) از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر کاهش می دهد.

اما کنگره به تازگی طرحی را تصویب کرد که طبق آن، اجازه استفاده از بودجه اختصاصی برای سال های مالی ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ برای پرداخت هزینه عقب نشینی کمتر از ۴ هزار نیروی آمریکایی داده نمی شود، مگر آنکه «کریستوفر میلر» سرپرست وزارت دفاع آمریکا به کنگره گزارشی جامع از خطرات و تاثیر انجام ندادن این کار ارائه دهد. 

در همین حال، یک مقام دفاعی آمریکایی در حالی که خواست نامش فاش نشود، گفت که شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان تاکنون به تقریبا ۳ هزار نفر رسیده است.

این طرح قانونی همچنین مستلزم ارائه گزارشی از ارزیابی خطرات تا قبل از کاهش شمار نیروهای آمریکایی به کمتر از ۲ هزار نفر است.

پنتاگون تصریح کرد که در حال ارزیابی تاثیر این قانون بر توان نیروهای آمریکایی در افغانستان است

نظرات بینندگان