arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۵۷۰۳
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۵ - ۲۳ دی ۱۳۹۹

سخنگوی طالبان: موفقیت مذاکرات بین افغانی وابسته به کابل است

سخنگوی طالبان گفت که این گروه در تداوم مذاکرات صلح بین افغانی که در قطر برگزار می‌شود "بسیار جدی" است هر چند که موفقیت مذاکرات وابسته به دولت افغانستان است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی طالبان گفت که این گروه در تداوم مذاکرات صلح بین افغانی که در قطر برگزار می‌شود "بسیار جدی" است هر چند که موفقیت مذاکرات وابسته به دولت افغانستان است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در مصاحبه‌ای به اسپوتنیک گفت: ما بسیار درباره مذاکره و اینکه خواستار اجرای یک توافق باشیم جدی هستیم. این مساله وابسته به این است که طرف دیگر چطور و تا چه حد بتواند با ما راه بیاید.

به گفته مجاهد، طالبان معتقد است که مذاکرات باید ادامه یابند و با پایبندی به قوانین اسلامی و به نحوی صادقانه اجرا شوند.

او ادامه داد: تنها شرایط این است که فرآیند مذاکرات باید ادامه یابد، صداقت باید در مذاکرات حاضر باشد و باید پایبندی سفت و سخت به قوانین اسلامی وجود داشته باشد.

در تاریخ ششم ژانویه مذاکرات صلح بین افغانی در شهر دوحه پایتخت قطر بعد از توقف مربوط به دوره سال نوی میلادی از سر گرفته شد.

این مذاکرات ابتدا در ماه سپتامبر و در پی تکمیل فرآیند تبادل زندانی شروع شد و هر دو طرف در ماه دسامبر به توافقی در خصوص روند مذاکرات دست یافتند.

مجاهد خاطر نشان کرد، طالبان آماده تعهد به کاهش خشونت و آتش بس در صورت اطمینان این گروه به رعایت شدن هر گونه توافقی از سوی دولت افغانستان است.

مجاهد ادامه داد: هنوز جو برای یک آتش بس عادی نیست. باید اعتماد بسیار بالا باشد و اگر ما بتوانیم مطمئن باشیم که جنگی وجود نخواهد داشت، این که طرف دیگر هم درباره صلح جدی است و توافق  می تواند فراتر از دولت اسلامی و منافع شخصی‌اش برود، سپس ما آماده هستیم هم خشونت را کاهش دهیم و هم به جنگ پایان دهیم. بنا براین همه چیز وابسته به مذاکرات دوحه است.

به گفته مجاهد، دو طرف انتظار بحث درباره امکان دستیابی به یک آتش بس را دارند اما هنوز باید درباره چارچوب زمانی تصمیم گرفته شود.

سخنگوی طالبان ادامه داد: مساله آتش بس یکی از مسائلی است که مورد بحث قرار خواهد گرفت. من نمی توانم بگویم کی مورد بحث خواهد گرفت.

مجاهد همچنین اتهامات درباره این که طالبان دست به اجرای قتلهای هدفمند چهره‌های مردمی نظیر خبرنگاران و فعالان جامعه مدنی زده را بی اساس دانست.

مجاهد بیان کرد: ما چنین اتهاماتی را رد کرده‌ایم. این قتلهای هدفمند هیچ ارتباطی با ما ندارند. هر اتفاقی که افتاده ما سریعا تکذیب و محکوم و تاکید کرده‌ایم که این قتلها به ما ربطی ندارند.

سخنگوی طالبان اضافه کرد، تلاشها برای اشاعه پروپاگاندا باید فورا متوقف شوند.

سخنگوی گروه طالبان گفت که این گروه شبه نظامی برای تقویت روابط با روسیه با هدف ایجاد اعتماد دوجانبه تلاش می‌کند.

وی تاکید کرد: "روابط روسیه با ما عادی است. ما تلاش می کنیم این روابط را قدرتمندتر و بهتر کرده تا به سطح اعتماد و اعتماد بیشتر برسیم."

مجاهد بیان کرد، کشورهای زیادی از جمله روسیه با طالبان روابط دیپلماتیک را حفظ کرده‌اند و این ارتباطات باعث تسهیل ایجاد زمینه‌های گفتگوی بین افغانی شده‌اند.

نظرات بینندگان