arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۶۱۲۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۱ - ۲۵ دی ۱۳۹۹

ادعای نیوزویک: همزمان با افزایش تنش‌ها در دریای سرخ، ایران پهپادهای انتحاری را در یمن مستقر کرده

نیوزویک مدعی شد: طبق عکس های مشاهده شده توسط نیوزویک و تایید شدن آنها از سوی کارشناسی که فعالیت های ایران در منطقه را دنبال می کند، حضور پهپادهای انتحاری شاهد-۱۳۶ در مناطق شمالی یمن و استان جوف دیده می شود. استان جوف منطقه ای تحت کنترل انصارالله یا حوثی ها و جنبش مسلمان شیعه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شفقنا؛ نیوزویک مدعی شد: طبق عکس های مشاهده شده توسط نیوزویک و تایید شدن آنها از سوی کارشناسی که فعالیت های ایران در منطقه را دنبال می کند، حضور پهپادهای انتحاری شاهد-۱۳۶ در مناطق شمالی یمن و استان جوف دیده می شود. استان جوف منطقه ای تحت کنترل انصارالله یا حوثی ها و جنبش مسلمان شیعه است.

به گفته این کارشناس ایرانی ها به نیروهای نیابتی خود در یمن، یعنی حوثی ها، پهپادهای پیشرفته داده اند، آنها با استقرار پهپادهای خود در خطوط مقدم، می خواهند زمینه حمله به اهداف مختلف خود در محدوده برد پهپادها را فراهم کنند. آنها می خواهند امکان انکار داشته باشند؛ توانایی حمله به اهداف آمریکا، عربستان سعودی، کشورهای خلیج فارس و یا اسرائیل در حالی که ریشه حمله به یمن باز گردد و ایران با انکار هرگونه دست داشتن، از عواقب و هرگونه تلافی این حملات، دور بماند.

تحرکات جدید تایید کننده افزایش تنش ها در دریای سرخ است، طبق گفته ژنرال ارشد ایران، سردار محمدحسین باقری در روز چهارشنبه، چندین رزم ناو برای گشت به آن منطقه فرستاده شده است.

باقری گفت: ما بار دیگر در منطقه دریای سرخ هستیم، جایی که اخیرا، بازرگانان جمهوری اسلامی با اقدام های آزاردهنده و محدودیت روبرو شده اند و برای محافظت کامل از نفتکش ها و کشتی های تجاری ما در آن دریا، گشت های دریایی اعزام می کنیم.

در رونمایی از دو رزم ناو تازه، موشک انداز و ناو بالگردبر مکران، باقری گفت، نیروی های ایرانی به دشمنان خود اجازه قدرت نمایی در مقابل جمهوری اسلامی را نمی دهند. نظرات او همزمان با رزمایش دریایی خلیج عمان بود و تمامی آنها در دنباله تمرین های پهپادی هفته گذشته هستند که شامل فن آوری پهپادهای پیشرفته و جدید و مهمات انتحاری می شدند.

در سال های اخیر، شناورهای دیگر کشورها نیز در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفته اند، طبق آخرین گزارش العربی عربستان سعودی، در روز کریسمس، یک کشتی ناشناس توسط مین های دریایی مورد حمله قرار گرفته و احتمال می رود عامل آن مین گذاری، انصارالله بوده است. ۲۵ دسامبر نیز، روزی است که عکس حاکی از اعزام شدن پهپاد های انتحاری شاهد-۱۳۶ توسط نیوزویک بررسی شده است.

کشتی های سعودی نیز در دیگر اقدام های خرابکارانه مورد هدف قرار گرفته اند و عربستان سعودی، ایران را مقصر اتفاقات خلیج عمان و تنگه هرمز می داند. بعنوان مثال، در سپتامبر ۲۰۱۹، به تاسیسات نفتی آرامکو (العبیق) عربستان در نزدیکی خلیج فارس حمله شد و انصارالله مسئولیت حملات را پذیرفت، اما ریاض و واشنگتن و دیگر دولت ها، تهران را مقصر دانستند.

 

نظرات بینندگان