arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۶۴۵۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۷ - ۲۷ دی ۱۳۹۹

پیغام و پسغام مکرون و اردوغان برای بهبود روابط

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه با از سرگیری مذاکرات برای پایان دادن به اختلافات و بهبود روابط موافقت کرده‌اند. مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به رسانه‌های کشورش گفته است روسای جمهوری فرانسه و ترکیه پس از تبادل نامه، به این توافق رسیده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه با از سرگیری مذاکرات برای پایان دادن به اختلافات و بهبود روابط موافقت کرده‌اند.

مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به رسانه‌های کشورش گفته است روسای جمهوری فرانسه و ترکیه پس از تبادل نامه، به این توافق رسیده‌اند.

کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه تبادل نامه با رئیس‌جمهوری ترکیه را تائید کرده اما جزئیات آن را بیان نکرده است.

آقای چاوش اوغلو گفته است آقای اردوغان در سال نو میلادی به رئیس‌جمهوری فرانسه نامه نوشته و به او در باره چندین حمله در خاک فرانسه تسلیت گفته است.

به گفته وزیر امور خارجه ترکیه، آقای مکرون این هفته، پاسخ "بسیار مثبتی" به این نامه داده و نامه را با "طیب عزیز" شروع کرده است.

آقای چاوش اوغلو گفته در این نامه آقای مکرون برای دیدار با رجب طیب اردوغان ابراز آمادگی کرده است.

ریاست جمهوری فرانسه گفته است این کشور در انتظار رفتار "ملموس" ترکیه است.

دو کشور سال پیش سر سر مسایل مختلفی از جمله جنگ سوریه و لیبی، کاریکاتورهای چاپ شده در شارلی ابدو، فعالیت های اکتشاف انرژی ترکیه در آب‌های مورد مناقشه مدیترانه شرقی و درگیری‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر قره باغ با هم اختلاف نظر دارند.

اتحادیه اروپا در حال تهیه فهرستی از اشخاص در ترکیه برای تحریم بر سر مسایل اکتشاف انرژی در مدیترانه شرقی است.

اختلافات شخصی روسای جمهوری دو کشور هم به دعواهای دیپلماتیک دو کشور افزوده است.

سال پیش اردوغان، مکرون را به "اسلام هراسی" متهم کرد و گفت حملات به اسلام و توهین به پیامبر "با تشویق و حمایت رهبر فرانسه که به لحاظ عقلی نیاز به درمان دارد آغاز شده ‌است."

رئیس جمهوری ترکیه همچنین ابراز امیدواری کرده بود فرانسه "هر چه سریع‌تر" از امانوئل مکرون خلاص شود و رئیس‌جمهوری فرانسه را "دردسر" توصیف کرده بود.

مکرون نیز در جلسه با رهبران اتحادیه اروپا گفته بود که مردم ترکیه "لیاقت" دولتی غیر از دولت آقای اردوغان را دارند.

نظرات بینندگان