arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۶۷۲۸
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۱ - ۲۹ دی ۱۳۹۹

معاون دادستان کل: عرضه سوخت فاقد استاندارد جرم مشهود است / کارگروه حمایت از محیط زیست خروجی قابل توجهی ندارد

جلسه‌ای با موضوع آلودگی هوا و به ریاست معاون حقوق عامه دادستان کل کشور و با حضور نمایندگان دستگاه‌های متولی در اجرای قانون هوای پاک صبح امروز در دادستانی کل کشور برگزار شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جلسه‌ای با موضوع آلودگی هوا و به ریاست معاون حقوق عامه دادستان کل کشور و با حضور نمایندگان دستگاه‌های متولی در اجرای قانون هوای پاک صبح امروز در دادستانی کل کشور برگزار شد.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، در ابتدای این نشست رضا خشنودی معاون حقوق عامه دادستانی کل کشور ضمن تسلیت ایام فاطمیه اظهار کرد: این یک واقعیت است که وضعیت آلودگی هوا در روز‌هایی از سال غیرقابل تحمل، غیر قابل کنترل و غیرقابل قبول است و این وضعیت گاهی اوقات به شکلی وخیم می‌شود که دستگاه‌هایی که در اجرای قانون هوای پاک متولی هستند در عمل به وظایف خود با چالش‌هایی مواجه هستند که به نظر می‌رسد رفع آن از عهده‌شان خارج است.

معاون دادستان کل کشور تأکید کرد: برای رفع این مشکل باید یک اهتمام جدی بین دستگاهی و تعاملی که منتهی به هم‌افزایی شود بین دستگاه‌ها به وجود آید تا این مشکل که گاهی تبدیل به وسیله‌ای برای سوءاستفاده‌های سیاسی و تولید خوراک تبلیغاتی برای رسانه‌های معاند و ایجاد شکاف بین دستگاه‌های متولی می‌شود، مدیریت گردد.

خشنودی اذعان کرد: صرف نظر از تبعات سیاسی و اجتماعی، آثار اقتصادی، روحی، روانی و بهداشتی آلودگی هوا به مراتب خطر را هر روز بیشتر می‌کند و به دستگاه‌ها این انگیزه را می‌دهد که در انجام اقدامات در اجرای قانون هوای پاک و سایر قوانین بازنگری کنند.

وی ادامه داد: اگر امروز همه در دادستانی کل جمع شده‌ایم یک جنبه آن این است که ریاست قوه قضاییه بارها موکدا این موضوع را از همه ما مطالبه کردند و دادستانی کل کشور نیز در جلسات مختلف موضوع وضعیت نامناسب هوا را رصد و بر اساس وظایف قانونی اقدامات متقتضی را انجام می‌دهد.

معاون حقوق عامه دادستانی کل کشور گفت: انتظار داریم دستگاه‌ها به جای عدم انجام وظایف در قانون هوای پاک، موضوع را به دستگاه و سازمان دیگر حواله نکنند تا فضایی پیش آید که دادستانی بتواند در اجرای وظایف قانونی به آن‌ها کمک کند.

وی با بیان اینکه عرضه سوخت فاقد استاندارد جرم مشهود است، تصریح کرد: سازمان استاندارد مسئولیت‌ها و تکالیف متقضی در خصوص قانون هوای پاک بر عهده دارد و نیروی انتظامی و راهنمایی رانندگی نیز مکلف هستند تا در اجرای این قانون از تردد خودرو‌های آلاینده جلوگیری کند.

خشنودی با انتقاد از عدم اجرای وظایف قانونی از ناحیه دستگاه‌ها، گفت: هرجا که خداوند عنایت کرد و بادی وزیده شد هوا پاک می‌شود، از طرفی آمار تلفات جانی در بازه زمانی که آلودگی هوا به حد غیرقابل تحمل رسیده با زمانی غیر از آن تفاوت دارد و لازم است که این هشدار را جدی بگیرید.

معاون حقوق عامه دادستانی کل کشور با تأکید بر اینکه هرم نظارتی قانون هوای پاک و تکلیف دستگاه‌ها مشخص است، گفت: این آمادگی را داریم که در کنار همه دستگاه‌ها باشیم و البته ظرفیت‌های قابل توجهی برای پیگیری کم‌کاری‌ها از جمله دستورالعمل ترک فعل مدیران و همچنین قانون مجازات اسلامی وجود دارد و در صورت لزوم از این ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد.

وی خطاب به نمایندگان دستگاه‌های حاضر در جلسه گفت: ما در کنار خود ببینید کاستی‌های ما را بگویید و بدانید که خروجی کار را مردم قضاوت خواهند کرد؛ چرا که آن‌ها می‌بینند که هوا ناسالم است و می‌دانند تولیدات شرکت‌های خودرویی مطابقتی با استاندارد‌های روز ندارد و آلودگی پتروشیمی و نفت کوره استاندارد نیست، لذا انتظار دارند که دستگاه‌ها به وظایف حاکمیتی خود عمل کنند.

خشنودی اظهار کرد: امیدوارم جلسه‌ای که با مشارکت و همراهی دستگاه‌های متولی تشکیل و منتهی به این شود که دادستانی را در کنار خود به عنوان حامی و همراه و نهادی که در تلاش است چالش‌های پیشروی شما را بردارد، بدانید.

وی با بیان اینکه دو سازمان حمایت از محیط زیست و استاندارد متولی اصلی هستند، عنوان کرد: از سال ۹۷ جلسات مستمری در این خصوص تشکیل شده است و کارگروه حمایت از محیط زیست نیز فعال است؛ اما متأسفانه خروجی قابل توجهی ندارد و باید پاسخگو باشید که چرا خروجی ندارد.

نظرات بینندگان