arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۶۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۲ - ۲۹ دی ۱۳۹۹

وارث سامسونگ به اتهام پرداخت رشوه بار دیگر به زندان محکوم شد

دادگاه عالی کره جنوبی لی جائه یونگ، وارث شرکت سامسونگ، بزرگترین شرکت کره جنوبی را مجددا به اتهام دریافت رشوه به دو سال و نیم حبس محکوم کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دادگاه عالی کره جنوبی لی جائه یونگ، وارث شرکت سامسونگ، بزرگترین شرکت کره جنوبی را مجددا به اتهام دریافت رشوه به دو سال و نیم حبس محکوم کرد.

دادگاه دستور داد که لی جائه یونگ مجددا به زندان بازگردانده شود.

او پیشتر هم متهم شده بود که در ازای جلب حمایت دولت، به پارک گوئن- های، رئیس جمهوری پیشین، رشوه پرداخت کرده است. این موضوع به بخشی از رسوایی‌ بزرگی تبدیل شد که در نهایت به استیضاح و برکناری و حبس رئیس جمهوری سابق منتهی شد.

لی جائه یونگ ابتدا در رابطه با این پرونده در دادگاه به پنج سال زندان محکوم شد، اما بعدتر دادگاه تجدید نظر با آنکه بخشی از اتهامات وارده شده به لی جائه یونگ را قابل قبول دانست، اما از اختیارات خود استفاده کرد و رای به آزادی او داد.

لی جائه یونگ در ابتدا معاون اول "سامسونگ الکترونیکس" بود. اما از سال ۲۰۱۴ که پدرش دچار حمله قلبی شد، او عملا به عنوان رئیس کل سامسونگ شناخته شد.

این حکم می‌تواند برای آینده این غول فناوری عواقبی داشته باشد.

خبر این حکم باعث شد که سهام "سامسونگ الکترونیکس" بیش از چهار درصد پایین برود، اگرچه کمی بعد سهام این شرکت موفق شد به آرامی بالا برود و کمی از قیمت از دست رفته خود را بازیابد.

کارشناسان می‌گویند این حکم می‌تواند سبب خلا رهبری در سامسونگ شود و این شرکت را در خصوص تصمیم‌گیری‌های کلان با مشکل روبرو کند.

تیم دفاع لی جائه یونگ از این تصمیم ابراز ناامیدی کرد.

وارث سامسونگ پیش از این نیز مدتی را در ارتباط با همین اتهام در زندان بوده است و انتظار می‌رود با لحاظ کردن این دوران، او مجموعا حدود یک سال و نیم دیگر به زندان برود.

سامسونگ تا کنون پرداخت هرگونه رشوه یا طرح تقاضاهای نامشروع از خانم پارک در ازای منافع سیاسی و امتیازات دولتی را رد کرده است.

وارث شرکت سامسونگ هم انکار کرده بود که این شرکت برای جلب نظر دولت، میلیون‌ها دلار رشوه به معتمد رئیس جمهور سابق (چوی سون-سیل) رشوه پرداخت کرده است.

بنابر حکم دادگاه آقای لی به طور فعال رشوه می‌داد و تلویحا از رئیس جمهوری می‌خواست از قدرت خود برای کمک به جانشینی بدون مشکل و روان او استفاده کند.

دادگاه در حکم خود گفته بسیار جای تاسف دارد که سامسونگ شرکت برتر کشور و مبتکر افتخار جهانی به طور مکرر درگیر جرائم شده است.

پرونده رشوه شرکت سامسونگ و طرح استیضاح رئیس جمهوری پیشین پس از آن آغاز شد که یکی از دوستان نزدیک رئیس پیشین دولت به اتهام سوء استفاده از موقعیت و امکانات دولتی، فساد مالی تحت پیگرد قرار گرفت. سپس احتمال ارتباط رییس جمهوری با این پرونده به جریان افتاد.

در آن زمان، ده‌ها هزار نفر در سئول، پایتخت کره جنوبی علیه رئیس‌جمهوری تظاهرات کرده و خواهان کناره‌گیری او شدند. معترضان از نفوذ چوی سون شیل، دوست صمیمی رئیس‌جمهوری در تصمیم‌گیری‌های دولتی خشمگین بودند.

سامسونگ یکی از بزرگترین شرکت های کره جنوبی است که تولید آن معادل ۲۰ درصد تولید ناخالص ملی این کشور است.

لی بزرگ پدر لی جائه یونگ سال گذشته درگذشت. درگذشت او حدس و گمان‌هایی درباره ایجاد برخی بحران‌ها در سامسونگ برانگیخت.

منبع: بی بی سی

نظرات بینندگان