arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۶۷۴۶
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۲ - ۲۹ دی ۱۳۹۹

سرلشکر باقری: سر و دست شکستن بعضی‌ها برای پست‌ تعجب دارد / مهم این است که تحریم ملت ایران کامل برداشته شود

رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفت:کسی که برای اداره کشور ما می‌آید باید بداند که مردم ما چه سختی‌ها کشیدند، چه خون‌ها داده‌اند و چه شهادت طلبی‌ها کردند. تعجب دارد که چرا برخی‌ها آنقدر سر و دست می‌شکنند برای پست‌ها. مهم این است که تحریم ملت ایران کامل برداشته شود و ملت ایران در این شرایط است که به برجام بازخواهد گشت. مردم رژیم صهیونیستی ماه‌ها است که در برابر منزل رییس جمهورش اردو زده‌اند که باید پاسخ‌گوی جنایت‌ها و فسادهای اقتصادی باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفت:کسی که برای اداره کشور ما می‌آید باید بداند که مردم ما چه سختی‌ها کشیدند، چه خون‌ها داده‌اند و چه شهادت طلبی‌ها کردند. تعجب دارد که چرا برخی‌ها آنقدر سر و دست می‌شکنند برای پست‌ها. مهم این است که تحریم ملت ایران کامل برداشته شود و ملت ایران در این شرایط است که به برجام بازخواهد گشت. مردم رژیم صهیونیستی ماه‌ها است که در برابر منزل رییس جمهورش اردو زده‌اند که باید پاسخ‌گوی جنایت‌ها و فسادهای اقتصادی باشد.

به گزارش ایسنا، سرلشکر محمد باقری در همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سالن خلیج فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت زهرا (س) بیان کرد: به تعبیر امامین انقلاب اسلامی، چنین واقعیت و اتفاقی برای ملت‌ها هر چند وقت یک‌بار اتفاق خواهد افتاد. اتکاء به نفس، نهادینه شدن فرهنگ شهادت و شهامت، معرفی الگوی استکبارستیزی به جهان، تضمین استقلال و تمامیت ارضی، ارتقای اقتدار و سطح بازدارندگی و ارتقای روحیه خوداتکایی از برکت دفاع مقدس است. آن موشکی که به شکل انبوه و نقطه‌ای و دوربرد به اهدافش در روزهای گذشته اصابت کرد از برکات دیگر دفاع مقدس است. یاد شهید تهرانی مقدم و همرزمانش در این راستا گرامی می‌داریم.

وی ادامه داد: در ایام عملیات «کربلای ۵» قرار داریم. این عملیات بسیار مهم بود.این نبرد بزرگ بیش از سه ماه با انجام عملیات «کربلای ۸» به پایان رسید. چیزی حدود ۱۰۰ روز نبرد جانانه ادامه داشت. بیشترین شهید هم در سال۶۵ تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کردیم.

سرلشکر باقری در بخش دیگر سخنانش گفت: فرایند حرکت آب در عملیات «کربلای ۴» فوق‌العاده پیچیده‌تر بود و دشمن هم که شیوه جنگیدن ما را دانسته بود توانست عملیات را متوقف کند. فقط دو یا سه یگان وارد میدان شدند. تاکید می‌کنم که قرار نیست این عملیات را توضیح و تبلیغ کنیم. در آن عملیات ناموفق هم رموز و اسراری وجود دارد که به ما درس نبردهای پیروز را می‌دهد. اگر از کربلای ۴ درس نمی‌گرفتیم در کربلای ۵ پیروز نمی‌شدیم. اگر در بدر و خیبر درس نمی‌گرفتیم در عملیات «والفجر ۸ » به پیروزی نمی‌رسیدیم.

وی ادامه داد: توانستیم با درس‌هایی که از کربلای ۴ گرفتیم ظرف مدت دو هفته عملیات جدیدی را طرح ریزی و اجرا کنیم. ۱۰۰ تیپ از ارتش عراق بین ۱۰۰ تا ۵۰ درصد نابود شدند.اگر این عملیات ادامه می‌یافت شاید پرونده جنگ در سال ۶۶ بسته می‌شد اما از نظر امکانات با کمبود مواجه شدیم و دشمن پاتک‌های بسیاری در منطقه اجرا کرد. برای همین ۱۰۰ روز بیشتر ادامه نیافت. دنیا در این عملیات متوجه توان نظامی ایران شد و بر همین مبنا قطعنامه ۵۹۸ به تصویب سازمان ملل رسید و ایران هم آن را پذیرفت.

این فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: باید از شهید سلیمانی یاد کنیم که در مرکزیت عملیات در بهترین شرایط نقش اساسی را بر عهده داشتند و جانشین لشکر ایشان به شهادت رسید.

وی گفت: دفاع مقدس عامل شکست دشمنان، شناخت دوست از دشمن و خودباوری ملی ما بود. ما درس هوشیاری، ولایت مداری و ولایت محوری را آموختیم. همچنین اخلاص و اخلاق مداری، روحیه داشتن و روحیه بخشی، اعتماد به نفس، شجاعت و عزت مندی، ساده زیستی، زهد جهاد محوری و ایثارگری ، کلیدواژه‌هایی هستند که بار معنای و مفهومی خاص خودشان را دارند. گذر زمان نباید باعث تغییر ما شود. پرهیز از تجمل‌گرایی و ساده زیستی دوران دفاع مقدس باید ادامه داشته باشد اگر کسی خلاف این عمل می‌کند باید برادرانه او را نهی از منکر کنیم.

سرلشکر باقری با اشاره به اینکه آنچه به عنوان عقلانیت در دفاع مقدس مطرح می‌شود را باید بیان کنیم گفت: انطباق یافتن با مناطق جدید در جنگ، ریختن طرح و برنامه، چالاکی و بن بست شکی از درس‌های مهم دفاع مقدس هستند. ما چنین مباحثی را بارها و بارها در دفاع مقدس شاهد بودیم. دوستی با دوستان و دشمنی با دشمنان و ده‌ها درس دیگر از برکات دفاع مقدس هستند. ما با پدیده‌های ویژه‌ای از دفاع مقدس رو به رو هستیم که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این راستا وظیفه سنگینی بر دوشش است که سختی های خودش را دارد. اگر کسی در دفاع مقدس کار می‌کند و اخلاق و روشش متفاوت است قابل قبول نخواهد بود چرا که آنچه اثر گذار است اخلاق و عمل شما است. جوانان در رفتار ما می‌گردند تا مصداق آن را بیابند و اگر خلافش را ببیند به تردید خواهند افتاد.

وی خاطرنشان کرد: مراقب دروغ، تحریف، فریب و کیفیت در آثار مرتبط با دفاع مقدس باشیم. تا کنون بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فعالیت‌هایشان روبه رشد بوده است. جذب حداکثری یکی از موضوعاتی است که باید به آن توجه کنیم. باید نویسندگان را جذب کنیم و با لحن خوش و بیان لَین با آنها برخورد کنیم. تحکم کردن به آنها موجب رنجش و دوری نویسندگان در حوزه دفاع مقدس خواهد شد ‌. موزه‌های دفاع مقدس را از سردار کارگر پیگیر هستم و باید بر اساس افق زمانی خودش پیش برود.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: مسله راهیان نور اگرچه انفرادی ادامه دارد اما فاصله‌ای که ایجاد شده است فرصت خوبی برای برطرف کردن مشکلات است. استفاده از هنر سینما، تئاتر، کارهای گرافیکی، قصه نویسی مواردی هستند که باید در آن سرمایه‌گذاری کنیم. آینده کشور به دست جوانان است و باید به جوانان هم توجه کنیم و ارزش‌های دوران دفاع مقدس را برایشان در مدرسه بیان کنیم. توسعه تعامل با دستگاه های مسول در کشور مهم است و باعث توسعه کارهای ما خواهد شد. ما سطحی از تحقیقات راهبردی را در پژوهشگاه دفاع مقدس جدا کردیم اما بخش فرهنگی دفاع مقدس برعهده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است که باید ذهن جوانان را روشن کنند. از جلسات نقد نهراسید. اجازه دهید جوانان تندی و پرخاش کنند. اشکال ندارد. باید به شبه‌های آنها پاسخ بگوییم. بعدا مبلغ ما می‌شوند وقتی می‌بینند به آنها با جان و دل پاسخ می‌گوییم. دشمنان ما شبه‌ها فراوانی در دل جوانانمان می‌اندازند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس تاکید کرد:هنر مدیران ما این است که از خاطرات پیشکسوتان ما استفاده کنند و با جوانان پیوند برقرار کنند. یادمان‌های شهدا در کشور از اهمیت بالایی برخوردار هستند. ما در کنار انتقال خاطرات، مفاهیم و تجارب باید از اغراق، تحریف، فریب و وارونه نمایی پرهیز کنیم. در سرار کشور و موزه‌های دفاع مقدس باید غرفه‌ای با همکاری نیروی قدس به مسأله جبهه مقاومت و دفاع از حریم توجه ایجاد شود. انتظار داریم محتوای موزه‌ها غنی شود و مردمی کردن برخی از امور مرتبط با دفاع مقدس بسیار مهم است. این افتخار نیروهای مسلح و ملت ایران است که وقتی بحرانی مانند بیماری، سیل و زلزله ایجاد می‌شود پیش از نهاد مربوطه، نیروهای مسلح در محل حاضر می‌شوند.

وی گفت: ضرورت قدرت‌یابی ملت ایران و نیروهای مسلح از دیگر درس‌های دفاع مقدس است. شیطان باید شیطانی خود را بکند. روش، منش و راهبرد استکبار، دشمنی با حق و جمهوری اسلامی ایران است. اینکه تصور کنیم مسیر و روش دشمن تغییر می‌کند تفکر بیهوده است. دشمن تغییر پذیر نیست او قرن‌ها تلاش کرده تا جهان را تصاحب کند و انقلاب اسلامی مانع او شده است. اگر می‌خواهیم تحریم را خنثی کنیم که امر رهبری است، راهش قوی شدن در تمام عرصه‌های و ابعاد است. هرکدام ما در هر مسئولیتی باید تلاش کنیم. مسولیت ما در حوزه دفاعی و امنیتی است. تا جایی که کار اصلی‌مان فراموش نشود به سایر حوزه‌ها کمک خواهیم کرد اما، افراط در کار ما نیست. در مسأله قوی شدن در امر دفاع شاهد هستیم که نیروهای مسلح چه تلاش‌هایی می‌کنند.

سرلشکر باقری یادآور شد: در دو سال گذشته که آمریکا عهد شکنی کرد، دشمنی خود را گسترش داد، اذیت و آزار خود را افزایش داد ملت ایران هم بیشتر تلاش کرد. به عنوان مثال محتمل بود در ۲۰ روز اخیر ، رییس جمهور آمریکا کاری انجام بدهد ما مانند کربلای ۵ در این ۲۰ روز تعداد بسیار بالایی مانور و رزمایش انجام دادیم اما، برای اینکه امکان انعکاسش برای مردم باشد در ۲۰ روز در عرصه‌های دریایی، پهپادی، الکترونیک و سایر بخش‌ها تقسیم کردیم. کارهای چشم‌گیری در راستای قوی شدن انجام داده‌ایم. دشمنی که قرار بود کاری کند که ایران ۲۲ بهمن سال گذشته را نبیند، امروز مردمش کنگره را فتح کردند. پایتختش به یک پادگان تبدیل شده و نیمی از مردم کشورشان گمان می‌کنند رییس جمهور منتخب‌شان با تقلب انتخاب شده است. اینکه یک رییس جمهور در طول چهار سال دوبار استیضاح شود بی‌سابقه است. افول لیبرال دموکراسی آغاز شد. امروز شخصی مثل فوکویاما می‌گوید اشتباه کردم. افول انگلستان اتفاق افتاد و افول آمریکا هم نزدیک است. این‌ها از برکت خون شهدا و دفاع مقدس است.

 

نظرات بینندگان