arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۶۸۱۹
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۷ - ۲۹ دی ۱۳۹۹

بازگشت قیمت دلار به یک قدمی شهریور ۹۷ / دلار تا کجا ریزش می کند و این بار در چه نرخی تثبیت می شود؟

حال که دلار در بازار ارز به کانال ۲۱ هزار تومان وارد شده و به قیمت ارز در تابستان سال ۹۷ نزدیک می شود باید منتظر باشیم تا ببینیم این بار بانک مرکزی در چه نرخی بازار ارز را تثبیت خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر باعث دلار به یک قدمی قیمتش در شهریور ۹۷ بازگردد. شهریور ماه ۹۷ با اعلام شروع تحریم حداکثری آمریکا و در اوج التهابات اقتصادی و در حالی که کمتر از دو ماه از ورود عبدالناصر همتی به بانک مرکزی گذشته بود، دلار در بازار آزاد با شتاب به مرز ۱۹ هزار تومان رسید.

به گزارش انتخاب، کارشناسان اقتصادی کنترل بازار ارز در آن دوره حساس را امری بسیاری دشوار می دانستند اما تا اواسط آبان قیمت دلار تثبیت شد. علت این موضوع به نظر کارشناسان اقتصادی، اقدامات سریع مدیریت جدید بانک مرکزی در تعیین و ابلاغ سیاستهای جدید ارزی، راه اندازی بازار ثانویه و مدیریت توأماً بازار ارز و پول خصوصاً در حوزه تراکنشهای ریال بود که به تدریج بانک مرکزی را به بازار مسلط و نرخ ارز تعدیل کرد به گونه ای که تا ماه ها پس از آن نرخ ارز در محدوده ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان تثبیت شد.

با این حال در ماه های اخیر، بازار ارز بار دیگر التهاب را تجربه کرد و قیمت ها برخلاف ماه های پیشین، بالا رفت. کارشناسان اقتصادی علت این موضوع را در چند موضوع می دانند؛ از جمله افزایش قیمت بنزین و التهابات ناشی از آن و متعاقب آن قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF. این موضوعات قیمت ارز را متأثر کرد. در ادامه نیز از ابتدای سال ۹۹ شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن بر صادرات نفتی و غیرنفتی و کاهش قیمت نفت و فرآورده های نفتی در کنار قفل شدن منابع بانک مرکزی در خارج از کشور موجب التهابات جدید در بازار ارز شد. رشد انتظارات تورمی و رشد نجومی و شتابان قیمت سهام در بازار بورس و سایر دارایی ها نیز رشد نرخ ارز را به نوبه خود تقویت کردند.

با این حال، بار دیگر قیمت ارز کاهش یافت و به کنترل بانک مرکزی درآمد. کارشناسان اقتصادی معتقدند علت این موضوع آن است که با پایان دوره ترامپ ما در انتهای راه فشار حداکثری قرار گرفته ایم و با کاهش انتظارات تورمی و روند تحولات سیاسی در آمریکا و احتمال کاهش فشارها، به نظر می رسد به تدریج بانک مرکزی بتواند سیاستهای ارزی خود را همانند سال ۹۷ برای ایجاد ثبات دربازار ارز و سایر بازارها پیش ببرد.

حال که دلار در بازار ارز به کانال ۲۱ هزار تومان وارد شده و به قیمت ارز در تابستان سال ۹۷ نزدیک می شود باید منتظر باشیم  تا ببینیم این بار بانک مرکزی در چه نرخی بازار ارز را تثبیت خواهد کرد.

نظرات بینندگان