arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۷۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۶ - ۳۰ دی ۱۳۹۹

آشنا: انتخابات را به رقابت میان پیشنهادها تبدیل کنیم

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، گفت: مسائل سیاست خارجی و داخلی را باید فهرست کنیم تا آن وقت رقابت‌های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس و درجاهایی که مردم حق انتخاب دارند به رقابت بر سر پیشنهادهای واقعی برای حل مسائل واقعی تبدیل می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حسام‌الدین آشنا روز سه‌شنبه در مراسم رونمایی از برنامه جامع اقدام ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها بخش مهمی از وظایف و کار دولت برای کشور را مساله‌شناسی ارزیابی کرد و گفت: مساله‌شناسی فراتر از یک کار سیاسی است و امر سیاستی، امری است که به همه ملت و آینده آن مربوط است.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه احتیاج داریم سیاهه مسائل ملی‌ را فهرست کنیم، تصریح کرد: اگر یک دولت نتواند فهرست مسائل ملی را به گونه‌ای که مورد وفاق اکثریت مردم باشد آماده کند به بی‌دردی مبتلا می‌شود و چنین دولتی بی‌سرنوشت خواهد بود و ملتی که دارای چنین دولتی است نیز بی‌سرنوشت خواهد بود.

آشنا یادآور شد: سخن من نسبت به آینده است نیاز داریم برای دولت آینده، فهرست مسائل را به میراث بگذاریم. شاید مهمترین وظیفه این دولت، این است که به دولت بعد و به ملتی که می‌خواهند به هر دولتی در آینده رای بدهند، صریحاً اعلام کند که مسائل جاری و آتی کشور ما واقعا چه چیزهایی است.

مشاور رییس جمهوری گفت: وقتی شما مطرح می‌کنید که اولویت مسائل چیست، یعنی در عین حال می‌گویید که چه مسائلی اولویت نداشته و خارج از سیاه اولویت‌ها قرار دارد.

آشنا مساله آلودگی هوا را یک اولویت دانست و اظهار کرد: مساله آلودگی هوا امروز ایجاد نشده و امروز هم حل نمی‌شود اما توان شناخت تفصیلی مساله را این دولت ایجاد کرد. این کار با تشخیص یک رییس سازمان محیط زیستی که جسارت و شهامت دارد که بگوید شناخت مساله هم بخش بسیار مهمی از حل مساله است و شناخت مساله را ارجاع دهد به کسانی که سال‌ها به آنها بی‌توجهی شده است، ایجاد شد.

وی ادامه داد: سال‌ها در این کشور دانشگاهیان در حوزه‌های تخصصی خودشان ناله کردند و فریاد کشیدند ولی به اینکه «نمی‌دانید» یا «نمی‌خواهید» یا «نمی‌توانید»  متهم شدند.  رییس سازمان محیط زیست اعتماد کرد و گفت که اجازه دهید تشخیص و تفصیل مساله را به دانشگاه واگذار کنیم. او به این اکتفا نکرد و گفت که حاضریم هزینه بدهیم و بودجه‌ای را که می‌خواهیم در جای دیگری صرف کنیم، صرف دانشگاه‌ها کنیم برای اینکه به دانشگاه‌ها جهت بدهیم و از آنها حل مساله را هم بخواهیم.

آشنا تصریح کرد: از این مهمتر اینکه با دانشگاهیانی مواجه هستیم که به این بلوغ حرفه‌ای رسیده‌اند که همکاری با دولت را ننگ ندانند و ادای روشنفکری درنیاورند و زیر بار اینکه با دولت و برای ملت کار کنند و کار آنها نظارت و ممیزی شود و رفت و برگشت پیدا کند،  رفتند.

وی ادامه داد: مطمئن هستم که استادان، دانشجویان و کارورزانی که در این پروژه، در پروژه سیلاب، پلاسکو و دیگر پروژه‌هایی که پروژه مشترک دولت و دانشگاه‌ها بوده و اینها کار کردند دیروزشان با امروزشان کاملاً متفاوت است و مطمئن هستم که استادانی که سر کلاس می‌روند با مثال‌ها و تجربیات متعدد، واقعی و ایرانی بر سر کلاس می‌روند و مقالاتی که تولید می‌کنند مقالاتی است که در سطح جهان قابلیت احترام و افتخار برای دانشمندان ایرانی ایجاد خواهد کرد بنابراین باید از آنها قدردانی کرد.

مشاور رییس جمهوری اظهار کرد: سیاهه مسائل مهم است و ما در سیاست خارجی و سیاست داخلی باید سیاهه مسائل‌مان را فراهم کنیم. اگر سیاهه مسائل وجود داشته باشند، آن وقت رقابت‌های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس و در جاهایی که مردم حق انتخاب دارند رقابت بر سر پیشنهادهای واقعی برای حل مسائل واقعی می‌شود.

آشنا خاطرنشان کرد: آن وقت است که وجود احزاب معنا دارد و سخنرانی و مناظره صرفا کافی نیست بلکه داشتن برنامه مشخص برای حل مسائل مشخص که زمان‌بندی و هزینه‌فایده و اولویت داشته باشد ضروری است و آنجاست که تکلیف بودجه کشور معلوم می‌شود. اگر ما تصمیم گرفتیم در این ۱۰ مورد هزینه کنیم یعنی در آن ۲۰ مورد هزینه نمی‌کنیم.

وی عنوان کرد: شناخت اولویت‌های سیاستی و اولویت‌های هزینه‌ای کشور وقتی اتفاق می‌افتد که ما بر سر مسائل ملی و سیاهه آن توافق داشته باشیم و رقابت برسر راه‌حل‌ها باشد.

مشاور رییس جمهوری از ریاست سازمان محیط زیست و ریاست دانشگاه تهران و همه کسانی که اجازه دادند دانشگاه‌های ما کنار دولت به حل مسائل ملت ما بپردازد،  قدردانی کرد

نظرات بینندگان