arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۷۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
المانیتور:

آیا رخدادی مشابه حادثه کنگره آمریکا در مجلس اسرائیل رخ می‌دهد؟

برای اسرائیلی‌ها نیز مناظر حمله به کنگره آمریکا غیرقابل تصور بود. با این وجود بعد از چنین رخدادی یک سوال مهم ذهن همه را به خود معطوف کرد و آن اینکه آیا احتمال رخدادی مشابه در پایتخت اسرائیل وجود دارد؟ آیا پایگاه سیاسی غیرتمند و حامی نخست وزیر، بنیامین نتانیاهو که اتفاقا باور سفت و سختی هم به تئوری‌های توطئه دارد می‌تواند به نهادهای دموکراسی اسرائیل حمله و یک کودتای خشونت آمیز را انجام دهد؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بن کاسپیت در المانیتور نوشت: برای اسرائیلی‌ها نیز مناظر حمله به کنگره آمریکا غیرقابل تصور بود. با این وجود بعد از چنین رخدادی یک سوال مهم ذهن همه را به خود معطوف کرد و آن اینکه آیا احتمال رخدادی مشابه در پایتخت اسرائیل وجود دارد؟ آیا پایگاه سیاسی غیرتمند و حامی نخست وزیر، بنیامین نتانیاهو که اتفاقا باور سفت و سختی هم به تئوری‌های توطئه دارد می‌تواند به نهادهای دموکراسی اسرائیل حمله و یک کودتای خشونت آمیز را انجام دهد؟

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: پاسخ این پرسش بستگی به این دارد که از چه کسی بپرسید. یکی از اشخاصی که سالها از نزدیک با نتانیاهو همکاری کرده به شرط ناشناس ماندن به المانیتور گفت: گول نخورید! آنچه در واشنگتن اتفاق افتاد، می‌تواند در پایتخت اسرائیل نیز اتفاق بیفتد. این شخص از تلاش سیستماتیک نتانیاهو و پیروانش برای از بین بردن دموکراسی اسرائیل گفت و خاطرنشان کرد که نتانیاهو و حامیان‌اش نیز چنین طرحی را در سر می‌پرورانند. این دقیقاً همان چیزی است که آنها روی آن حساب می‌کنند و اجرای‌اش را برای لحظات سرنوشت ساز گذاشته‌اند.

بسیاری دیگر از ناظران نیز با او موافق هستند. شخصی دیگر نیز که نتانیاهو را به خوبی می‌شناسد و سالها از نزدیک با او کار کرده به المانیتور گفت: نتانیاهو واقعی با وقار و متانتی که دارد هرگز در سودای تحریک پیروان خود علیه کنست نخواهد بود، اما مشکل این است که ما مدتها پیش نتانیاهوی واقعی را گم کردیم! نتانیاهو مدت‌ها است که تبدیل به انسانی متوهم شده که خودش را در قامت منجی می‌بیند.

پاسخ به این سوال که آیا حمله به مجلس اسرائیل نظیر آنچه در واشنگتن رخ داد امکان پذیر است یا نه فقط به نتانیاهو، همسرش سارا و پسرش یایر بستگی ندارد. یک پای دیگر این قضیه طرفداران نتانیاهو هستند. اینجاست که ماجرا پیچیده می‌شود. علیرغم حمایت گسترده نتانیاهو از تقریباً نیمی از رای دهندگان اسرائیلی، اعتراضاتی که به نمایندگی از وی در ماه‌های اخیر برگزار شد تنها تعداد معترضانی را به خود جلب کرده است. از آنجایی که جنبش گسترده ضد نتانیاهو در تابستان گذشته در سراسر کشور آغاز شد، وکلای وی در تلاش بودند تا برای مقابله با مخالفان مصمم که به ادامه حکومت او معترض هستند، تظاهراتی حمایتی برپا کنند.

تعداد حامیان سرسخت نتانیاهو که مایل باشند وقت و انرژی خود را برای حمایت حداکثری از وی در برابر هر کس دیگری به خرج دهند بیش از یک یا دو دسته نیستند، با این حال در حال حاضر، هیچ کس نمیداند که چه پیش خواهد آمد. در اسرائیل همواره این باور وجود دارد که مخالفان نتانیاهو به خیابان ها می‌روند در حالی که حامیان وی پای صندوق‌های رای هستند. با این وجود، رسانه‌های اجتماعی درگیر تئوری‌های توطئه وحشیانه‌ای هستند که از طرف خانواده نتانیاهو تبلیغ می شود، بر اساس این تئوری‌ها مقامات عالی انتظامی کشور که در آن زمان توسط خود نتانیاهو منصوب شده‌اند به دنبال توطئه علیه نخست وزیر هستند. این نظریه‌ها البته نظر صدها هزار اسرائیلی را به خود جلب کرده است، اما باید منتظر ماند و دید که آیا نتانیاهو و طرفدارانش موفق به تبلیغ این ایده‌ها می‌شوند یا نه؟

علی رغم اختلافات عمده بین نتانیاهو و ترامپ، نخست وزیر اسرائیل سیاستمداری باسابقه، پیچیده، مسئولیت پذیر و سرسخت است، همچنین شباهت‌های واضحی بین طرفداران این دو وجود دارد. هر دو آنها حامیانی متوهم و سرسخت دارند که علاقه بسیاری هم به تئوری‌های توطئه نشان می‌دهند. هم ترامپ و هم نتانیاهو همواره علیه مقامات و نهادهای اجرای قانون موضع گرفته و حامیان‌شان با خشونت به سختی سرکوب شده به خیابان‌ها آمده و در شبکه‌های اجتماعی نفرت پراکنی می‌کنند.

نتانیاهو دقیقا با همان نوع تفکری که ترامپ اعضای حزب جمهوری خواه را تحت فشار قرار می‌داد، نمایندگان حزب لیکود را وحشت زده کرده بود. در مورد نتانیاهو، تعدادی از اعضای لیکود در کنست و وزیرانی که در خلوت نسبت به تحولات ماه‌های اخیر ابراز نگرانی می‌کنند، جرات ابراز عقیده رسمی ندارند.

به نظر می رسد کار در مورد ترامپ تمام شده و دموکراسی در نهایت پیروز شده است. علی رغم تلاشهای باورنکردنی هواداران ترامپ برای اشغال کنگره و هتک حرمت نسبت به نمادهای دموکراسی آمریکا، سرانجام آنها شکست خوردند. اوضاع اما در اسرائیل پیچیده‌تر است چرا که دموکراسی در آنجا نسبت به آمریکا شکننده تر است و پایه‌های آن پایدار نیست. حال پرسش اینجاست که با نزدیک شدن به انتخابات 23 مارس آیا نتانیاهو در آخرین لحظه به شکل آن نوع رهبری که در گذشته داشت برمی‌گردد و رفاه و دموکراسی در اسرائیل را بر منافع شخصی‌اش ترجیح می‌دهد؟ یا اینکه با استفاده از تئوری‌های توطئه تمام توانش را علیه مخالفان به کار می‌گیرد؟ در حال حاضر بیشتر افرادی که او را می‌شناسند چندان به تغییر روش وی امیدوار نیستند.

نظرات بینندگان