arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۷۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۴ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۹

از آپاندیس بیشتر بدانیم

آپاندیس به عنوان عضوی از دستگاه گوارش، ممکن است دچار التهاب شود. اگر این اتفاق بیفتد میکروب‌های بیماری‌زا رشد می کند و علایمی برای به خطر افتادن و مبتلا شدن به بیماری آپاندیسیت ایجاد می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آپاندیس به عنوان عضوی از دستگاه گوارش، ممکن است دچار التهاب شود. اگر این اتفاق بیفتد میکروب‌های بیماری‌زا رشد می کند و علایمی برای به خطر افتادن و مبتلا شدن به بیماری آپاندیسیت ایجاد می‌شود.

دردهایی که در قسمت زیر شکم احساس می شود، نگران کننده است و باید علایم بروز آپاندیسیت بررسی شود. آپاندیس عضوی از دستگاه گوارش است که در قسمت پایینی شکم و در سمت راست قرار دارد. این عضو به روده بزرگ متصل است و اگر در بدن در قسمت اطراف ناف دردی ایجاد شود، که به سمت راست و پایین شکم مربوط باشد احتمالا به دلیل مشکلات ایجاد شده در آپاندیس است.

در دیواره این عضو بدن، بافت لنفاوی بسیار زیادی وجود دارد. طول این عضو در بزرگ سالان بین 5 تا 10 سانتی‌متر و قطر آن بین 6 تا 8 میلی‌متر متغیر است.افراد بر این باورند که آپاندیس در بدن وظیفه‌ای ندارد و کار خاصی انجام نمی‌دهد و برداشتن آن اختلالی برای بدن ایجاد نمی‌کند و به نظم سیستم بدن مشکلی وارد نمی‌شود. اما دانشمندان بر اساس مطالعات انجام شده، دریافته‌اند که آپاندیس کارکرد مهمی برای بدن دارد.

کار آپاندیس در بدن

آپاندیس به عنوان پناهگاهی برای باکتری‌های سالم در بدن است. این عضو، به بدن کمک می‌کند تا در صورت بروز اسهال خونی (دیسانتری) و همین‌طور وبا، مسیر دستگاه گوارشی را مجدد راه‌اندازی کند.از طرفی هم اگر آپاندیس دچار التهاب شود، نباید به دلیل داشتن کاربردهایش، آن‌را نگه داشت. آپاندیس به هضم مواد غذایی گیاهی کمک بسیاری می‌کند که شاید به همین دلیل این عضو در حیوانات گیاه خوار بزرگ تر از انسان است.

دردهایی که به این صورت در ناحیه شکم به دنبال وجود اختلالات در روده کوچک به وجود می‌آید، احتمالا بر اثر آپاندیس هستند. آپاندیسیت بیشتر اوقات با شروع درد به صورت ناگهانی که با گرفتگی کلی در قسمت شکم ایجاد می‌شود، همراه است.

علت بروز آپاندیسیت چیست؟

علت کاملا مشخصی برای بروز این بیماری نمی‌توان بیان کرد اما گاهی به دلیل انسداد یا عفونت ایجاد خواهد شد. در هر دو صورت باکتری به سرعت پخش و باعث تورم، التهاب و جمع شدن چرک در آن می‌شود.

اگر تکه‌ای مدفوع سفت یا باقی مانده مواد غذایی در مجرای آپاندیس گیر کند یا عفونت‌های ویروسی در دستگاه گوارش به این عضو برسد، سبب بروز این بیماری خواهد شد. در صورت رسیدگی نکردن به موقع احتمال پارگی و ترکیدن وجود دارد.ترکیدن آپاندیس، اتفاق بسیار خطرناکی است که اگر به موقع از بروز آن جلوگیری نشود، ممکن است عفونت‌های شدیدی را در شکم ایجاد کند و حتی به مرگ بیمار منجر شود.


 روزنامه خراسان 

نظرات بینندگان