arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۷۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۹

سخنگوی کاخ سفید: پیمان «استارت جدید» با روسیه تمدید می‌شود

سخنگوی کاخ سفید گفت: آمریکا قصد دارد به مدت پنج سال، پیمان «استارت جدید» با روسیه را تمدید کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی کاخ سفید گفت: آمریکا قصد دارد به مدت پنج سال، پیمان «استارت جدید» با روسیه را تمدید کند.

به گزارش ایرنا، جن ساکی روز پنج‌شنبه در دومین نشست خبری خود، افزود: رئیس جمهوری روشن کرد که پیمان استارت جدید در راستای امنیت ملی ایالات متحده است.

وی ادامه داد: این موضوع با توجه به اینکه روابط با روسیه در حال حاضر در شرایط خصمانه است، اهمیت دارد.استارت جدید تنها پیمان موجود است که به نیروی اتمی روسیه توجه دارد.

سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه ما در نظر داریم روسیه را به خاطر اقدامات بی‌پروایانه خصمانه وی پاسخگو نگهداریم، اضافه کرد: رئیس جمهوری جو بایدن جامعه اطلاعاتی را موظف کرده است تا در چهار حوزه فعالیت روسیه را ارزیابی کنند.

ساکی نقض امنیت سولار ویندز (نرم افزاری که به واسطه آن به نهادهای دولتی آمریکا حمله سایبری شد)، دخالت در انتخابات سال ۲۰۲۰، فعالیت ها در برابر الکساندر ناوالنی رهبر مخالف روسیه و طرح پرداخت برای قتل سربازان آمریکایی را چهار حوزه مورد نظر نامید.

«استارت نو» تنها پیمان کنترل تسلیحات هسته‌ای است که در دوره باراک اوباما و دمیتری مدودف رئیسان جمهوری وقت آمریکا و روسیه در سال 2010 به امضا رسید و در 16 بهمن‌ماه منقضی می‌شود.

این پیمان بر تعداد سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک دو کشور نظارت داشت و آنها را به یکهزار و ۵۵۰ محدود می‌کرد.

دونالد ترامپ که هنرش خروج از معاهدات و توافقنامه‌های دوجانبه و چندجانبه بود، از این منظر که روسیه در حال مدرنیزه کردن تسلیحات اتمی خود است و این پیمان، ایالات متحده را تضعیف خواهد کرد، خواستار متوقف شدن اجرای آن به مدت یکسال شد و تاکید داشت، چین هم باید به این توافقنامه بپیوندند.

از آنجا که به اعتقاد کارشناسان مسایل آمریکا، دولت ترامپ فاقد مذاکره کننده قوی در این زمینه بود، پیش‌بینی می‌شد ره به جایی نبرد و نه تنها این پیمان در معرض تهدید قرار گرفته بود بلکه چین هم برای پیوستن به آن مخالفت کرد.

نظرات بینندگان