arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۷۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۸ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۹

مشاور امنیت ملی کاخ سفید: توافق آمریکا با طالبان مورد بررسی قرار می‌گیرد

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده است که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در تماسی تلفنی با حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، از این احتمال سخن گفته است که آمریکا در توافق صلح با طالبان بازنگری کند. جیک سالیوان همچنین بر عزم ایالات متحده در ادامه تلاش و حمایت از فرایند صلح با هدف دستیابی به صلحی پایدار و عادلانه در افغانستان تأکید کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دویچه وله: کاخ سفید گفته است که رئیس جمهور جدید آمریکا قصد دارد توافق صلحی را که ترامپ با گروه طالبان امضا کرده بود، بررسی کند. دولت بایدن می‌خواهد از "کاهش خشونت در افغانستان" در پی عقد این توافق اطمینان یابد.

سخنگوی کاخ سفید گفته است آمریکا قصد دارد از عملکرد پیکارجویان طالبان در جهت "کاهش خشونت و قطع ارتباط با گروه‌های تروریستی" اطمینان حاصل کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده است که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در تماسی تلفنی با حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، از این احتمال سخن گفته است که آمریکا در توافق صلح با طالبان بازنگری کند.

بنا به گزارش، هدف آمریکا آن است که از پایبندی گروه طالبان "به تعهدات خود در قطع رابطه با گروه‌های تروریستی، کاهش خشونت در افغانستان و انجام مذاکرات بنیادی با دولت افغانستان" اطمینان یابد.

جیک سالیوان همچنین بر عزم ایالات متحده در ادامه تلاش و حمایت از فرایند صلح با هدف دستیابی به صلحی پایدار و عادلانه در افغانستان تأکید کرده است.

براساس توافق دولت دونالد ترامپ با گروه طالبان، ایالات متحده متعهد شد که تا ماه مه ۲۰۲۱ به حضور نظامی خود در افغانستان پایان دهد. در برابر اسلامگرایان طالبان متعهد شدند که به پیکار با تروریسم یاری برسانند. این توافق با مخالفت و اعتراض مقام‌های دولت افغانستان روبرو شد.

وزارت دفاع آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که در چارچوب توافق با طالبان، تعداد نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان از ۴۵۰۰ نفر به ۲۵۰۰ نفر کاهش یافته است.

اما با وجود آغاز روند خروج مرحله‌ای آمریکا از افغانستان، نه تنها قهر و خشونت در این کشور کاهش نیافته، بلکه حملات تروریستی به ویژه علیه نیروهای دولت، افزایش یافته است.

نظرات بینندگان